|
|
|
|---|---|
|
Tja! Ute på jakt efter min första Bmw, och har lite frågor. Kollar på 320d alt 318d, från 2008 och 2009. Läste att faceliften skedde vid 2009 och inredningen ändrades samt lite runt om bilen. Undrar om det är bara designen som har blivit annorlunda eller om det har skett några andra förändringar, såsom motor, förbrukning, effekt osv? Vad tycker ni, vilken hade ni gått för? Ge gärna tips! Tack på förhand | |
|
Facelift sedan/touring: ändrade stötfångare fram/bak, ytterspeglar, strålkastare, baklampor, grill, motorhuv, baklucka. Vissa modeller bredare spårvidd bak. Nya material i inredning. Aktiva nackskydd. Uppdaterad iDrive, Navi professional uppdaterad med bl a hårddisk. 2010 uppdaterades motorn i 320d till 184 hk. Själv hade jag nog tittat närmare på 325d. den har 197 hk och 6-cylindrig motor. Drar ung en deciliter mer per mil, men mycket skönare och starkare motor. Lycka till med ditt bilköp. |
|
| 197hk-motorn går att chippa enormt ordentligt med... | |
|
Bimmer75: Men får du så mycket mer för pengarna än en sexa? 13hk till och högre förbrukning, koldioxidutsläpp och vägskatt behöver inte vara positivt i allas ögon. |
|
|
Köper man en 325D med sexan på 197hk så är man intresserad av att ha en motor som går bl.a. lugnare och det gör en stor skillnad i komfort och feeling och även den berömda "premiumkänslan" kommer fram på ett annat sätt, och så ska det vara om man är "lite mer" bilintresserad och vill ha BMW.. "Fyrcylindrigt" kör man inte om man inte måste ;) Mvh Janne. |
|
|
325d är en mycket trevligare motor än 320d. Helt annat ljud och kraften finns i ett mycket bredare register. Känns stark för sin 197 hk också. Brukar ofta låna en 325d och han ska nu byta ut den mot en 320d av nya modellen och hans första kommentar var att: "visst det är en nyare bil, men jag byter ju ner mig motormässigt, utan tvekan". Men en 325d kostar ju mer, men för mig hade det varit värt merkostnaden. Förbrukningen skiljer också mindre än man tror, i alla fall om man kör övervägande snabb landsvägskörning. __________ Mvh Grelle |
|
|
Köp min har blivit sugen på en 135i:-) |
|
|
Japp, så säger nog en stor del av BMW communityn. Problemet är att myntet har en annan sida, idag är det inte ok med hög förbrukning och höga emissioner - därför går vi mot snåla överladdade fyror hur mycket skönsång en sexa än må erbjuda. (Men det är förvisso mycket skönsång som sexorna erbjuder...) Hur som helst, skall jag ge ett tips i valet mellan 2008 / 2009 och 318d och 320d hade jag först och främst valt 320d från 2009. Dels får du en betydligt starkare motor, dels är den faceliftade betydligt snyggare framifrån (grillen) och bakifrån. Hittar du ändå en 2008:a till rätt peng så kan du ju satsa på Blackline baklyktorna så ser det anständigt ut. Det sista argumentet är naturligtvis helt subjektivt. Tycker dock att du skall passa på att prova en automat. Motorkaraktären passar ypperligt till en sådan, jag ångrar lite själv att jag inte tittade mer på det när jag själv köpte manuellt växlad. Och sen lär du ju slippa huggande koppling som en del verkar ha drabbats av på 320d:n (vilket också kan anses vara ett argument för 325d). Fyrhjulsdrift är också en option du kan fundera på beroende på var du bor, finns från och med 320d och uppåt. Vad folk på det här forumet än säger så är bakhjulsdrift något begränsat på vinterväglag. Lycka till med ditt BMW köp. Vad du än väljer är jag övertygad om att du blir nöjd! |
|
| Tack för alla svar! Grymt att man får svar trots att denna fråga säkert har tagits upp flera ggr. Anledningen att jag inte valde en 325 var den att jag som är 29 år betalar tyvärr dubbelt så dyr försäkring på en 325 jämfört med en 320/318. | |
|
Kan det verkligen skillja så mycket? Testa att ringa runt ordentligt. BMW originalförsäkring brukar ligga bra i pris. Vi betalar drygt 6500kr/år för vår 335i. Med extra allt.. Det var i stort sett samma premie på vår förra 325i. ------- Min bil suger inte... |
|
|
M34ever: Hur långt har din bil gått, svensksåld?Pris? Ogi: Tycker 320d är helt ok! Visst vill man gärna ha en sexa i en BMW men 4 cyl diesel duger bra om man vill ha lite bättre ekonomi i sitt bilägande. |
|
|
@ Ogi: Jag själv var ute efter 320-09 och köpte en idag. Testade både automat och Manuell. som Cliff Barns säger, Automat är mycket skönare att köra. För mig var det Faceliften en självklar val då andra handsvärdet kan vara bättre än 08 då vägvisaren är ute. satsa på comfort och dynamic. du får mycket för lite extra. Lycka till |
|
Verdi |
LCI är ju snyggare men man får mer för pengarna om man väljer en -08 som ju också har den snålare 177hk motorn. |
|
Ogi Min bil har gått 7700mil och är fullutrustad finns knappt några 320/325 i Sverige med denna utrustning därför är den privatimp. Jag betalar runt 6000:- i försäkring Min bil har även fått ett helt nytt avtagbar drag som aldrig är använd efter imp. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.