AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.343

F30: Inget tillval av "kupévärmare"?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Har någon kollat om det är allvar att man inte kan välja till kupévärmare som fabriksmonterad (Webasto)? Och eluppvärmd ratt kan bara väljas med ett för övrigt hopplöst paket för 7900 kr? Snacka om att jag lär få fortsätta att vara nöjd med min E90 LCI.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Båda tillbehören är ju trevliga såhär när det är kallt. Kan det inte vara så att inte alla motoralternativ och alla tillbehör har släpps än i o m att det är en ny modellserie?

Prova och maila Länk så borde tekniskt ansvarige komma tillbaka till dig inom adekvat tid.

Lycka till!

Asken
Mi
1.167
Micleg
Skickade en fråga idag men vi får se om det kommer något svar. Har väldigt dåliga erfarenheter av att kontakte BMW centralt i Sverige. Det dom skulle behöva är en "kundtjänst" med tekniska proffs som kan svara på alla frågor som ÅF inte har svar på; det är ju tyvärr ganska stor andel av alla frågor eftersom man kan ta reda på så mycket själv numera via nätet.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Håller med om responsen, eller bristen på respons, från BMW centralt. Har gett upp att få svar såhär tre-fyra veckor efter att jag skickade mail. Man hade förväntat sig åtminstone ett "tack för din fråga, vi återkommer så fort vi kan"-svar eller liknande, men jag har inte hört ett knyst. Irriterar mig på mailtjänster där mail försvinner. Erbjud inte tjänsten om ni inte kan ta hand om den...

Nåväl, tillbaka till ämnet. Jag är nyfiken på om det kommer gå att få rattvärme till M-ratten. Ingen idé att ens fråga än, antar jag. Utan det återstår att se.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Från ett tyskt F30-forum:

Rückmeldung von meinem Händler: Nein, Standheizung wird über das Zubehör verkauft und NICHT im Werk eingebaut. Mit Einbaukosten beim Händler rechnet er mit ca. 2000€.

Svenska:

Fick ett svar från min ÅF. Dieselvärmaren får ej att få från fabrik, men kan köpas till eftermontering. Pris runt €2.000.
Mi
1.167
Micleg
Fick ett lite kryptiskt svar direkt. Där står att det är Defa som gör dessa tillbehör och dessa kommer efterhand, för femserien finns värmaren som fabriksmonterat tillbehör. Just tillgängligheten stämmer ju men det är knappast Defa som gör dieselvärmaren, vilket jag skickade iväg som en motfråga. Men då är det troligen som Sim skriver, att den bara finns som eftermontering men då låter 2000 Euro billigt fast oöverkomligt när man är van att betala 10.000 kr för värmaren från fabrik. Synd.

Vet någon om F30 har elektrisk tillsatsvärmare som standard? Alltså, får jag värme i kupén långt innan motorn är varm?
Mi
1.167
Micleg
Nytt svar: Rätt att det inte är Defa som gör dieselvärmaren, men det är samma princip och när underleverantören av delen kommit ikapp kommer den att finnas att beställa från fabrik.

Det finns alltså hopp om att det kommer framgent. Jag köpte ju min 320d när den var på ålders höst, för ett och ett halvt år sedan, så jag vet inte hur det var när E90 var ny. Kanske samma läge då, att det tog ett tag för detta tillbehör att dyka upp i konfiguratorn.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Med Defa måste BMW mena elektrisk värmare.

F30 dieslarna bör också ha PTC element, då de också ger lite värme till kupén, då de är så effektiva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.