|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! har som rubriken säger lite otrevliga ljud från motorn . Bilen går helt spik tyst när den är kall , sedan när den går upp runt medel temp så börjar motorn att ticka! Låter som att det är från ventil lyftarna, någon som har något bra tips på att ta bort detta ljud, eller vad de annars skulle kunna vara?? Olja bytt för 500 mil sedan av förgående ägare, han använde castrol 0w 40 olja, behövs det fetare viskotet? eftersom att den endast låter när motorn är varm och du är ju oljan tunnare . och vilken & märke är att rekomdera? Tacksam för svar! / Fredrik | |
|
Har du möjlighet att lägga upp ett film klipp på ljudet. Tror mer på din kedje streckare som är slut eftersom det inte låter när bilen är kall. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
hade själv lite oljud från några lyftare. tog och gjorde en motorsköljning och såg till att köra den duktigt varm några gånger. brännde upp mot 6 000 rpm på växlarna ibland. sen bytte jag åter igen olja och filter efter ett par hundra mil. sen dess har inte lyftarna låte ett dugg. förutom kallstarter, -15 eller kallare. BMW ownz |
|
|
Har haft samma problem på 2 av mina 325or 25" resp 27" mil. Byt olja till en 20-50 mineral, vill man prova billigt kan man köpa Biltemas 20-50, funkar det finns det finare, tex QS 20-50 racing mineral, en kanonolja för motorer som börjar bli lite slitna, eller om man vill åka riktigt hårt, QS oljan tål riktigt höga temperaturer. Jag hade stabilare oljetryck i min Toyota Celica GT4 med QS 20-50 racing mineral än med Castrol 10-60 RS !!! En mineralolja koksar fortare än en syntet, så man bör byta var 1000 mil. Under minus 10 grader kan dock motorn bli lite segstartad, som kallast har jag startat i minus 17 grader med denna olja. Dålig kedja brukar mest skramla när man startar, innan oljetrycket kommer upp. |
|
| här kommer ett video klipp , ej min på videon , men ljudet är exakt samma Länk! | |
| efter lite olika läsande här på forumet så lutar det till att byta till lite tjockare olja , tex mobil1 5w50 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.