AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.187

540 svarar inte på fullgas ?!

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Köpte mig en 540, ÄNTLIGEN !

Fick den billigt pga att den inte går helt 100 och vill nu ha experthjälp här ! ;-)

Den startar lätt, fin tomgång, går rent och fint vid lugn körning men stampar man full gas så drar den till ca 4000 varv för att sedan bli typ "avvaktande" / bluddrande. Släpper man tillbaka gasen en bit så kommer den igen och man kan få den att varva ur . . . . . . . . Kan även "skaka" lite vid jämn fart i lägre hastigheter men det försvinner direkt om man gasar . . . . . .
Någon som haft något liknande ?
Bilen har gått 23000 mil och ägts av en äldre herre och är fullservad.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Innanmätet i katalysatorerna som lossnat och "täpper till" är min gissning!!?? Inget ovanligt fel dessvärre...hissa upp bilen och banka lite försiktigt på kattarna och lyssna efter skrammel!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Ska kolla detta i morgon ! Hade dock perfekta avgasvärden på senaste besiktningen ganska nyligen, men dom kanske inte påverkas.....
Låter kostsamt ! :-(
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Är det kattarna så är det också relativt kostsamt, hur mycket vet jag dock inte, mer än att original är ordentligt dyra. Å andra sidan så talar ju bra avgasvärden emot min teori om den nyligen är besiktigad. Finns säkert ngn annan här på detta eminenta forum som har någon mer kvalificerad "gissning" också ;)..lycka till hur sim helst, härliga bilar är det iaf ;)

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Ch
60
ChrisG
325 1992
Orginalkattar kostar ju typ 12000,tur du inte köpte min eminenta bil:)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Bränslepumpen! Hade själv liknande problem och efter mycket felsökning så visade det sig att det var bränslepumpen. Så kolla bränsle tryck eller bytt pump om det inte är gjort.

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Byt först bränsle filter....

Mvh. Richard
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
OM det nu skulle vara kattarna (vilket jag också gissar på) så fungerar Biltemas universalkattar alldeles utmärkt. Dom kostar inte särskilt mycket.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Jag lägger en gissning på luftmassemätaren.

/U.
ml
6
mladt
M4 -15
Hade en E34 som uppförde sig exakt så, det var bränslepumpen i mitt fall.
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Många bud med är väldigt tacksam för alla tips !

Ska idag kolla skrammel i kattarna samt prova med k sprit / injection cleaner och se om det blir någon skillnad, är ju billigt om inte annat.
Kan man mäta provtrycka pumpens "skick" ?

Ska tilläggas att den tidigare ägaren körde bilen soppatorsk dagarna innan jag köpte den, kan det skada pumpen ?!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Varför inte börja i rätt ände och göra en diagnos. så du slipper byta ev delar och mecka i onödan. Dessutom blir det betydligt lättare att komma rätt med ev råd.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Sätter en femma på luftmassemätaren.. Försök låna en som du vet fungerar och prova.
Jag hade samma fel som du men fick inga riktiga felsignaler.
Men som Hasso skriver. Kolla felkoder, det är enklast att börja där.
Ska du byta kattar så köp ett par sportkattar. Ljudet blir mycket mulligare.

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Har idag preppat bilen med insprutningsrengöring i överdos samt haft loss luftmassemätaren och gjort rent den med Bräkleen 3 ggr. Monterat och bara provstartat. Väntar med spänningen på morgondagen med ca 50 mils långkörning och hoppas på gott resultat. Om inte så har jag fått tag i ett ELM327 interface att kolla med, var lååång kö hos BMW här.
Återkommer med resultat !
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...ehh, gjort rent den med Bräkleen 3 ggr...

Ja då hoppas jag att du inte knäckte volframtråden i lmm under din "cleaning frenzy".

Är tråden kaputt är det bara att "hala upp libra" och köpa en ny lmm.

/U.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ang. bränslepumpen så är ju det korrekta diagnossättet att koppla in en tryckmätare på bränslerailen. Du kan också kolla med diagnosinterface om lambdaintegratorerna/bränsleadaptionen får spel när motorn går dåligt.

LMM brukar inte bete sig så att den kommer igen när man släpper upp lite, det låter som bränsletrycket.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Läsa felkoder känns rätt självklart, kolla pumpen och bränslefilter är också en bra grej att börja med. Lossa returledningen som går till tank och led ner den i en dunk eller något via lite slangar och skarvar du får hitta på om det behövs. Ryck ur bränslepumpsreläet och bygla i sockeln så pumpen startar. Kolla att det kommer närmare en liter soppa på 30 sekunder på en vagn med V8.

//Magnus

La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Min 540 betedde sig likadant. Den svarade dåligt över 4000rpm. Gick bra ibland. Bytte bränslepump, kattar och till slut provade jag med Hassos lmm. Då gick bilen som den skulle. Enda felkoder jag fick var 26 och 27.
Köpte ny lmm härifrån. Länk 1700 för en ny orginal Bosch.

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
RESULTAT !

Rengöringen av lmm gjorde verkligen susen ! Gick som ett skott nu !

Har dock ett ANNAT problem nu . . . . . . på jämn gas vid ca 2000 rpm så kommer ett svagt ryck följt av ett ljud som låter ungefär som en vämesköld skallrar. Detta upprepas med ca 5 sek mellanrum, rycket sedan ljudet, försvinner om man gasar på eller om man har lite nedförslut . . . . SKUMMA grejor detta !!
Tips någon ?
Har givetvis varit under bilen och kollat men ser / hittar inget !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.