|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
E39 520 -01 M54B22 18K mil, Ej, drabbad. E39 530 -02 M54B30 28K mil, Ej, drabbad, dock rengjort och rensat oljestickan/rören. E39 530 -02 M54B30 20K mil, Ej, drabbad, Ska kollas och ev. rensas. Mycket klegg under ventilkåpan efter korta sträckor. Ingen av bilarna har haft cold climate variant på vevhusventilationen. Parkerar alltid i varmgarage, Troligtvis är det detta som har räddad mig. ___________ Mvh Chrille |
|
|
E39 525i -01 15000 mil Mobil1 0w40 Vissa slangar är isolerade, dock inte oljesticksröret. Inga problem. Har dock bara ägt bilen en vinter. Parkerar i varmgarage, dom få gånger jag låtit bilen stå ute har oljelocket blivit kläggigt. Täcker för njurar vid minusgrader, samt ingen värme i kupén förrän tempmätaren visar arbetstemp. Tråkigt att behöva oroa sej för sånt på en sån härlig motor... |
|
|
Min gammla 530i M-sport -02 Körd mellan -05-09 Alltid parkerad i varmgarage vintertid,men visst blev det lite gultgeg på insidan oljepåfyllnings locket... |
|
|
Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns vanligare att 520 och 525 fryser. 530 verkar klara sig bättre, kan det ha att göra med avsaknades av luftpump? ___________ Mvh Chrille |
|
|
Är det inte så att det rullar fler 525:or och även kanske fler 520:or än 530. Relationen mellan antal drabbade och såna som klarat sig kanske kan vara någorlunda jämbördigt oavsett motortyp? Mvh Martin |
|
|
Tror att körsträcka samt intervallet för servicen är de avgörande faktorerna och sist även den geografiska platsen man bor på ( luftfuktigheten ). En "dålig" gissning från min sida är att norrlands inland har minst problem och att kust-orterna har flest problem. Men byter man olja med max 1500mils intervall och luftfilter varje år så minskar chanserna för detta gissel tror jag? Att köra en längre sträck 1ggr/ veckan på typ 10mil gör nog susen med om man vanligtvis åker korta resor. |
|
|
Risken för detta gissel tror jag passar bättre;) Mvh Martin |
|
| Inte ens nåt klegg på oljelocket med förtäckta njurar vintertid :) | |
|
vågar man skriva här att man inte r drabbad - då smäller det väl till vintern. Har haft 325touringen E46 -02 med M54 sedan sommaren 09 och inga problem -den rullar mest korta sträckor men får elmotorvärmare på morgonen. Jag bor ganska fuktigt vid havet men inte så superkalla vintrar i Blekinge. Mätarställning nu ca 12000 och servas på BMW enligt intervall, varken mer eller mindre. Har torkat bort klägg under locket flera gånger. Blir nog dessutom byta av oljegivaren då det lyser gult ibland trots tillräcklig mängd olja. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.