AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.280

Felkodavläsare / Serviceåterställare var köpa?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Skulle vilja ha felkodsavläsare / serviceåterställare till Bmw ju fler modeller deste bättre men i huvudsak E38 / E39

Vill ha ett program man kopplar till laptoppen, är detta något som finns , och var köper man isf?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är detta vad jag söker?

Vill kunna koppla in laptoppen :)

Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Eller denna, verkar fungera även till lille E87an :)

Länk
Jag har bara hört bra saker om BMW Scanner. Fick hjälp av en trevlig forum medlem för ett par år sedan att stänga av rdc varningarna (däcktryck) med BMW Scanner 1.3.

BMW Scanner 1.4.0 till priset 450 kr är ju helt lysande under förutsättning att det fungerar. ;-) Trodde det var betydligt dyrare. Smidigt med USB också?

Mina intryck:

Edibas/INPA: Kanske bäst och mest exakt, anpassat/byggt för BMW men samtidigt användarovänligt på tyska och farligt kraftfullt?

BMW Scanner: Bra och användarvänligt? Trodde det skulle vara betydligt dyrare än 450 kr. Fungerar även för att programmera vissa av bilens funktioner men man måste självklart vara försiktig.

Carsoft: Bra och hyfsat användarvänligt för felsökning men bör ej användas för programmering av bilens funktioner? Fungerar stabilast via datorns serieport (långt ifrån alla datorer som har serieport nu för tiden).

ODBD2 dongel och Android appen Torque: Smidigt och enkelt men går ej att få ut fullständiga diagnoser?

VChecker känner jag inte till.

Förhoppningsvis kan vi få lite hjälp av andra forum medlemmar här. ;-)
Står i och för sig lite luddigt på blocket om BMW Scanner. Antar att det inte är en fullversion som säljs för 450 kr?
Länk

"Unlocked" funktioner för att visa möjligheterna med full version:
DTCs beskrivning i DME MS43.0, EWS3, SRS MRS4
Radering av felkoder i samma enheter
EWS-DME synkronisering kod i DME MS43.0
Live data i DME MS43.0, EWS3, SRS MRS2 och MRS4
Status för alla keys i EWS3
EWS3 tolkning av datakodnig
Korrigering av SRS MRS4
Sedan står det någon info på en annan sajt om någon sorts lödning som krävs för att komma åt alla funktioner i BMW Scanner... verkar lite suspekt. Vet ej om det krävs i den varianten som säljs på blocket.

Längs ner här:
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

En annan viktig grej programmet ska helst vara på svenska, engelska ok men absolut inte tyska :!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Då länkar jag väl den här också.. 3e gången på två dagar..

Länk eller denna kanske, för äldre modeller Länk

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Denna du hade hört bra om??

Länk
Simon76: Tack, det du länkar till är Ediabas/Inpa interfacet?

Det står "Comes with INPA , EDIABAS , DIS / GT1 (v57) , SSS / PROGMAN (v32) , NCS EXPERT , NAVCODER + Much more"

Verkar ju vara en hel del programvara, ser bra ut.

USB ser ju ut att vara ok, vet du vilket operativsystem som är lämpligt eller om det går med både xp och windows 7? 64 bit är kanske inte lämpligt?

Sedan sist men inte minst: Hur mycket krångligare är ovanstående "paket" att använda jämfört med tex Carsoft och BMW Scanner, vet du det?

Som jag förstått är det kraftfulla program, tex NCS Expert vilka man bör ta det lugnt med? ;-)
d.fagersten: Du frågar mig, nej det är BMW Scanner jag syftade på:
Länk

Men det kanske är det som Simon76 länkar till som man vill ha. Fast det är väl under viss förutsättning att man är datorkunnig, försiktig och nogrann? ;-) Tror det är en kraftfull uppsättning med program.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22

Software Compatibility

Cable and software works will all versions of Windows including Windows XP, Windows Vista and Windows 7 (both 32bit and 64bit versions)

//////

Jag vet inte hur enkelt det är att använda. Men jag köpte själv den i går, så jag vet snart nog ;-)
Man ska tydligen kunna öppna en hel del funktioner, som digital hastighetsmätare, ta bort bältesplinget mm..

-------
Min bil suger inte...
Aha, du har inte erfarenhet än, ok ;-)

Ja, ta det lugnt. Tror att det går att ställa till det en hel del om man inte använder dessa applikationer metodiskt och försiktigt i början.

Går att programmera med BMW Scanner också och fått för mig att det är användarvänligare än Edibas/INPA, NCS Expert och allt vad de heter (det som du nu köpt).

Ser ju dock ut som om programmen som följer med är på engelska, det är bra.

Kanske blir en deal för mig också men jag ska forska lite till först. ;-)

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Hehe.
Vi får väl se om bilen behöver bli bärgad till närmsta BMW-verkstad sen.. ;-)
Nädå, det blir nog bra. Får, som du säger, ta det lite försiktigt i början..

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Tala gärna om hur det gick Simon :)

Jag borde nog ha en väligt enkel då jag och datorer och installationer INTE går hand i hand. Jag behöver hjälp med att installer Norton Antivirus på min dator!

Vad tror ni om denna? Verkar vara komplett, eller?

Länk
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Länk
Om det är den du vill ha, så köp den iaf inte i sverige..
Sök annars på bmw obd, så får du massor att välja mellan.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag vill ha en som täcker de flesta modeller både nyare och äldre men framförallt E38 -95 E39 -00 och E87 -07

Enkel smidig modell, kunna läsa ut och radera felkoder samt nollställa servicelampan :)

Om jag kan läsa av vilket chassi jag har, ändra mätarställning osv har ingen större betydelse..
V-Checker V401 ser intressant ut, åtminstone om man mest är ute efter möjlighet till att läsa ut och radera felkoder. Visst är ca 1000 kr en del (via ebay) men smidigt utan laptop och borde vara betydligt enklare/snabbare att använda.

Skulle dock vara intressant med lite erfarenheter. Kanske inte är någon här på forumet som använt den? Annars får man väl försöka forska lite på utländska forum.

Sedan är det viktigt för mig att den kan läsa ALLA felkoder och inte bara en del som vissa enklare ODB2 lösningar gör.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ediabas/Inpa Interface+Navcoder så är man helgarderad
Erfarenheten är att Edibast/Inpa interfacet fungerar bra via USB?

Hört talas om att Carsoft kan vara ostabilt via USB, därav min fråga.

Är det hyfsat enkelt att få tag på aktuella programvaru versioner?
Vill bara varna för Örebro Bildiagnos.
En riktig skojare. Inga kvitton eller garantier följer med de kina-dynga han säljer. Fick defekta grejor när jag beställde och han vägrade ta på sig garantiproblemet och kom till tom. med hot när jag ville ha mina grejor utbytta.
Slutade med att jag köpte riktiga grejor från ett seriöst företag och berättar vid varje tillfälle vilken skithög han är!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.