|
|
|
|---|---|
|
har en 530iA-01 med ett par problem. 1. jag får ingen värme ur klimatanläggningen. eller rättare sagt det kommer lite ljummen luft bara. 2. värmemätaren står antingen på min eller max. stannade bilen första gången den gick upp på rött. fanns gott om kylarvätska och inga tecken på att det skulle vara överhettat. (läs. ingen rök eller pysljud) 3. en helt annan sak. vad kostar det att koppla ur passagerarairbagen. | |
|
Med värmemätaren menar du då motortemperaturmätaren |
|
|
ja den där mätaren längst till höger bredvid hastighetsmätaren. termometersymbol på. har du några tips på vad det kan vara? |
|
| Öppna luftskruven på termostathuset när du varmkört bilen lite, om det inte är rent vatten som kommer ur där så har du luft i kylsystemet och läckage någonstans (vilket jag tror du har). | |
| är det ok att köra bilen eller är detta något som måste åtgärdas snarast? ska försöka hitta termostathuset, det har nog inte undgått någon att jag inte kan ett jota om motorer. tack för tipset iaf. | |
| Nja, går den upp på rött omedelbart så ska du nog bogsera den till verkstad för analys. Jag tror du har läckage i kylsystemet och en verkstad har utrustning så de kan provtrycka systemet och se läckor. | |
| nja den har bara"hoppat" upp kanske 2ggr. jag har inte kört så mycket längre sträckor men det kanske är lika bra att låta en verkstad kika på den i alla fall. vill väl mest förbereda mig mentalt på att det kommer springa iväg i verkstadskostnader. | |
| Något är säkerligen galet om den hoppat upp. Kan vara vattenpumpen i enklaste fallet som är slut. Kan lika gärna vara kylaren som har ett läckage eller termostatehuset som läcker någonstans. Inget ovanligt problem. Ett läckagesök PÅ kylsystemet kostar inte många kr och är värt varje öre :) | |
|
provtryck systemet och lufta ordentligt. det kan vara svårt att lufta ordentligt själv om man inte är van. tycker du ska lämna in på verkstad för luftningen samtidigt som du gör provtryckningen |
|
|
känn efter om ingående slang till kupen är varm och utgående är kall eller ljummen. det gör du i motorrummet. jag tror att problemet med motortemperaturen är luft i systemet eller vattenpumpen. att du inte får värme beror säkert på ngt annat. känn på slangarna. ev. kan det vara hjälppumpen till restvärmen som lagt av. Dyrt att laga. Det billigaste alternativet(gratis) är att koppla bort restvärmesystemet och endast använda vattenpumpen. Om hjälppumpen lagt av orkar nämligen inte vattenpumpen pumpa runt vattnet i hela systemet. Har själv kopplat bort det och har aldrig haft så varmt som nu. |
|
|
Menar du att du kopplat bort elpumpen genom att sätta ett skarvstycke mellan slangarna istället för pumpen som ska sitta där? Har du inte dålig värme på tomgång nu då? Det är ju en av finesserna med elpumpen. |
|
|
låt pumpen sitta kvar och koppla om slangarna i motorrummet då behövs inga skarvstycken.ev måste du plugga en slang.jag kommer inte riktigt ihåg. var ett tag sen jag gjorde det. oavsett så testkör först med motorhuven öppen så du ser att du inte glömt ngn slang så det sprutar rätt ut. jag tror jag gjorde det felet först. min hjälppump sitter under innerskärmen på vä sida fram. det blev obetydligt sämre värme på tomgång |
|
|
man måste koppla om slangarna i motorrummet och bryta där annars blir ju systemet lika stort. om man har en icke fungerande pump eller om man kopplar förbi pumpen på plats blir ju ändå systemet lika stort. du måste koppla om slangarna i motorrummet direkt till vattenpumpen. följ slangarna så ser du. glöm inte slangen från passargerarsidan.om du inte kopplar in den så går vattnet till förarsidan och sprutar upp där. tror det var felet jag gjorde först. lycka till |
|
|
Aha, du menar latentvärmelagring eller vad det heter? Med termos som lagrar motorvärme osv? Är det inget att ha?? Trodde du menade restvärmefunktionen att man man hålla kupen varm 16 minuter med motorn avstängd, och den funktipnen kräver ju elpumpen som ät en del av det vanliga värmesystemet. |
|
|
Nej, nej det här problemet är med största sannolikhet inte kopplat till restvärmecirkulationspumpen. Anledningen till att det inte blir varmt i kupén är att vattnet inte cirkuelrar i systemet (vattenpumpen) eller att du har luft i detsamma (effekten av det blir att värmen i kupén kommer på en sida alternativt om det är mycket luft inte alls). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.