AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.353

värderingsfråga bmw 318i

Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
Var med om en kollision på en parkeringsplats var inte vållande ,var hos repverkstaden igår och han skulle göra en värdering, han kunde inte säga exakt vad skadan gick på men sa att minst 40 000 kronor kostar det nog.

Bilen var i övrigt fint skick det är en 1999 eller 2000 beroende på hur man räknar, kilometerställning 17000 mil och med all den utrustning som man vill ha.

I kollisionen så blev även en strålkastare förstörd ,det var en eftermarknads med angel eyes, och värderingsmannen sa att försäkringsbolaget bara byter ut det som är trasigt, Men det borde väl inte vara några problem att köpa in ett par nya angel eyes på blocket då jag inbillar mig att dom är billigare än om man köper en enda strålkastare som är bmw original.

Nu sitter man spänt och väntar på värderingen av skadan och vad försäkringsbolaget kommer att göra , reparera eller att vilja lösa in bilen.

Som jag läst i tidigare trådar så bör man inte nöja sig med försäkringsbolagets första bud
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...kommer den att kosta ca 40000kr för att få hel igen så betyder det i mina ögon att bilen kommer att lösas in.

Värdet för hela bilen är inte mycket mer, hur mycket mera den evtl är värd får du väl kolla via t.ex annonser på "Blocket" och dylika sajter för att "kunna ladda" snacket med försäkringsbolaget på ett bra sätt..

Försäkringsbolaget kommer nog inte att "ligga rätt i värdering" i dina ögon..iaf inte som första kontakt i "förslag" på ersättning..

Mvh Janne.
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
Ja jag misstänker att dom kommer att vilja lösa in bilen men isåfall får man försöka att få ett bra pris för den jag tycker nog 45-48000 ligger närmare värdet på denna bil så jag får avvakta jag får nog ett svar kommande vecka.
En strålkastare kostar inte jättemycket. Vilka karossdelar är skadade? Stötfångare?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bolagen kräver att verkstäderna använder begagnade delar så långt det går. De brukar ha en policy att laga upp till 80% av bilens förväntade marknadsvärde. Ska man laga med begagnade delar för 40 kakor på en e46 måste det fan varit en höghastighetsparkering :D
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
frontspoiler, dimmljus i frontspoilernspoilern ,hela vänster framskärm ser ut som en tillknycklad ölburk, själva ramen som frontspoilern är fäst på är vriden ,vi får se vad kalaset kommer att gå på
Lagning med beg delar.
Karl-Hilding
Du skall vara glad om du får 38-40´
Karl-Hilding
Förmodar att det är en E46 som du har/hade.
Finns 318iT-99 som är E36 och dessa är värda 15-25´
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
jag är nästan helt säkert på att bilen inte kommer lösas in utan göras vid.
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
iofs. är det en e36 så löses den nog in.
Karl-Hilding
E36........då blir priset max 20´
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
Det är en e46
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
fick besked från försäkringsbolaget idag dom var villig att lösa in den för 36 000 efter att jag snackade med dom så gick han upp till 40 000, jag vet att jag inte kommer att hitta en likvärdig bil för 40 000 ,jag har servat bilen regelbundet sedan jag köpte den och då hade den gått 10 000 mil och hade gjort alla servicar på bmw verkstäder regelbundet.

ska det verkligen vara så dyrt att byta ut en framskärm,frontspoiler och en trasig strålkastare?.

Jag erbjöd mig att ta emot 40 000 om jag fick behålla bilen och repa den själv,men det gick han ej med på, jag avvaktar nån dag ,jag sa åt han ge mig 45 000 så går jag med på inlösen,fattar inte att dom som är ett stort försäkringsbolag ska snåla med pengarna, speciellt inte när det inte var jag som var vållande,det är ju motpartens försäkringsbolag som får stå för kostnaderna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

40 papp för en 318iT -00 är inte direkt dåligt enligt mig (trots bara 17000mil rullade), men jag förstår att du som har en rätt skött bil och vet vad du har s.a.s. vill ha en smula mer...

Lycka till hur som helst.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.