AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.046

Håller Automatlådan? (Bmw 330d E92 -10)

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej

Är det någon som kan med säkerhet säga hur mycket en E92 ( -10 )automatlåda håller för?
Det är en vanlig automat med konverter. ingen dubbelkopplings låda.
Vill chippa bilen men jag vill veta att prylarna verkligen håller för trimmningen.
Jag är ingen rödljus kung. Men det vore kul att få 55hk extra samt 80Nm mer i vrid
Dom som gjort denna uppgradering säger att bilen blir som en helt ny bil.
Det går inte att jämföra mot orginal.
Fast det är ingen som sagt vilken typ av låda dom har.

Tacksam för svar!

ma
212
macattac
520d Touring -09
Har du inte garantier kvar på din bil? Kan vara dumt att modifiera bilen då....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om jag är rätt ute så har du en GA6HP26Z växellåda. Om jag kollar på ZF:s hemsida så finns den inte med, Länk. Så det var lite synd men du kjanske kan leta runt lite och se om du hittar den själv.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ps. Angående länken, du måste trycka på technical info för att få se en lista med växellådor och moment, men din saknas i den listan.

K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Tack Grelle du är killen hela dagen!
Det var synd att inte just min finns med i lista.
Men som du säger så kan jag se om jag kan hitta data på lådan nu när jag vet vad den heter.
Och till dig macattac så det är som du säger att jag fortfarande har garanti och dyl kvar.
Så naturligtvis kommer jag inte att äventyra den och än mindre bil eller Lådan om jag inte är 100% säker på att sakerna stoppar för den extra effekten som man får med Vtech.
Kan ju inte direkt försvara mitt tänkande att jag är i behov av den extra effekt som man får. Har ju så jag klarar mig redan som det är idag med råge.
Men mycket vill ha mer om man är på det klara att det håller för det.
Sen att man skulle tjäna på att trimma är bara strunt prat. För sänker man bränsleförbrukningen med låt säga 10%.
Man får mycket diesel för 7900kr så jag är tveksam om jag ens kommer att äga bilen den dagen jag har kört in dom där 10% i vinst som man ska göra.
Men säg att bilen inte tar mer än när man kör som vanligt. Och det som jag lyckats läsa mig till när andra har chippat sina så sägs det att bilen går inte att jämföra mot orginal.
Har sett på youtube en som hänger på en Ferrari F355!
Han som körde ferarrin måste ha blivit mäkta snopen när han ser att han inte kan skaka av Bmw:n. Synd att jag inte vet hur man lägger till länkar i såfall hade jag lagt upp länken här.
Tack för alla svar!
Och om det är någon som springer på tillförlitlig data på lådan så hoppas jag att ni vill dela med er av uppgifterna.

Mvh: Ronnie

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det verkar som 335d har samma låda: Länk. Det betyder ju att upp till 580 Nm är godkänt. Men lite nyfiken blir man ju på vad ZF typat lådan till.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Här skriver Amullo att lådan är typad till max 600 Nm Länk. Länken han hänvisar till verkar vara utdaterad men en gräns på 600 Nm känns rimlig och då passar den även in mellan de andra i listan, där 26 saknades.

Det betyder ju att 80 Nm höjning inte bör vara någon fara, inte med tanke på lådan.

K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Jätte Tack Grelle!
Du är här med utsedd av mig till min stora Idol och förebild.
Tack så jätte mycket för all hjälp.

Grelle! har du möjligen sett eller hört om folk som bytt ut sitt orginal luftfilter till K&N filter om dom har sett förbättringar i bänken eller känt skillnaden?
Vet du varför luftburken har en kort slang stump som vetter ner mot turbon?
Är det för att inte luftbruken ska bli tryck satt förmycket av fartvinden eller kan det var någon typ av förvärmning? tycker det känns konstigt om det vore förvärmning för den sitter alldels för långt ifrån värme källan. samt att dieslar inte har riktigt samma problem som bensinare kan uppleva

Mvh:Ronnie

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är inte så insatt angående luftfilter, men personligen är jag lite negativt inställd till att byta det, om tanken är effektökning. Då måste man väl vara noggrann att skärma av värmen från motorn.

Angående stumpen ner mot turbon så ser jag det inte framför mig hur det ser ut men att luftburken inte ska bli trycksatt eller att luften ska förvärmas låter konstigt. Det kan inte vara så att turbon ska kylas? Att en del av friskluften som leds in leds ner dit för att turbon ska få ett visst flöde av luft förbi sig för att minska överhettning? Nu spekulerar jag bara...

Inte behöver du tacka för mina svar, det är ju lite av poängen med ett forum. Dessutom så är det målsnålt mellan Basel och Bayern München, så det finns tid för slösurfande... =)

K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Du Grelle!
Du måste f-n vara ett geni eller professor.
När du säger att den ev ska hjälpa till och hålla ner temperaturen på Turbon.
Så känns det hur själv klart som helst.
Vad skulle det annars vara!
För luften är inte filtrerad den sitter före filtret. Varför skulle man behöva filtrera luften om den bara har till avsikt att svalka en varm turbo.
Samt om luften först måste passera filtret så skulle den bromsa alldeles för mycket av den friska luften som man vill leda dit.

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Grelle!
Vet du om M-sport modellerna är utrustad med någon form av Lamelldiff?
Hade min förra e90 320d -09 och den hade inte det. Men den i jämförelse med den jag har idag var rena vingelpellen.
Det gick inte att slappna utav det minsta när man körde på vinter väg. Och då pratar jag om körning rakt fram.
Var mer eller mindre hopplöst. jag fick sitta på Helspänn hela tiden.
Var till och med in med bilen och lät göra en 4-hjulsmätning.
Killen på verkstan sa åt mig att det fanns inte chans i världen att jag kunde känna skillnaden efter jobbet han gjord. för han sa att det rörde sig om ett par tiondelar av mm som det stod fel. Och jag körde med Splitter nya Nokia Hakka 7 ( Dubb )
Medans den nya bilen går på Splitter nya Khumo dubbdäck. Och Ja dom är hala men jag är inte alls lika spänd som jag var med E90.
Det är som att bilen går som på räls fast när det släpper så släpper det mjukare och man har mer koll. Vet inte hur jag ska för klara mig. Har kört framhjuls drivet ända tills i fjol vinter när jag köpte min första bmw.Känns bättre nu när jag får bestämma när vi ska vinka på arslet och inte bilen.
Men jösses vilken omställning jag tycker att det var att byta från fram till Bakhjulsdrift.
Inte alltid så rolig omställning men men.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Diffbroms finns endast på M-modellerna, M-sport paketet är endast ett utrustningspaket och innehåller inget godis som diffbroms. Så tyvärr har du en helt öppen differential.

Varför du upplevde 320d som så mycket nervösare är svårt att säga. Jag tror inte att körupplevelsen mellan E90/E91/E92 skiljer sig nämnvärt så kan det ha varit en period där du var ovan med bilen?

K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej!
Nu har jag varit under bilen och kollat vad min låda heter.
Det är en ZF6HP28 och den datan jag kunde hitta från ZF är att dom garanterar ca 650Nm var lite svår tyd diagram som dom visade upp.
Men det är klart över 600Nm som ZF6HP26 har.
Så en liten lättnad känns det som att det blev.
Då kan man vara ganska säker på att lådan sak klara utav den effektökning som Vtech utlova med +55Hk (till 300Hk från nuvarande 245) Samt +80Nm (till 600Nm från nuvarande 520Nm)

Sen vill jag hälsa åt dig Grelle att dom nyare Bmw 330d har en 25% diff verkan.
Så det kan kanske vara den skillnade som jag känner utav idag med den nya bilen.
Det var så jag fick det förklarat av Bmw när jag var in och pratade med dom idag.
Jag vill tacka alla för den hjälp jag fått av er på min tråd om lådan.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ronnie, när är din bil tillverkad?

Var har du hittat diagrammen från ZF? Skulle du vilja länk dit?

Angående diffen så undrar jag vem som gett dig den informationen? En säljare eller mekaniker på BMW? Tyvärr kan du inte ta deras ord som lag, din bil har en funktion som gör att den kan använda ABS bromsarna för att på så vis skapa friktion så både hjulen kan överföra kraft. Men att kalla det för en diffbroms, det är inte helt korrekt.

Någon annan här inne får gärna rätta mig angående detta, om jag skulle ha fel, men din bil har ingen diffbroms.

K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej Grelle! Kan jag maila dig eller skicka ett PM?
Jag vet nämligen inte hur man länkar!
Visste jag det så hade jag länka en bild på lådan.
Med vänlig hälsning, Ronnie
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
RealOEM säger att 330d har ZF 6hp26 (GA6HP26Z) vilket är samma som 335d. Detta stämmer ju inte då om K1200GT säger att han har en ZF 6hp28?

Jag har "hört" att BMW lägger till Z i slutet av beteckningen och att 6HP26Z egentligen skulle vara 6HP28. Kan någon bekfräfta?

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej Jopovic!
Du tror inte att det gör skillnad vilken års mod du har?
För min finns med 2 olika utföranden.
Och när jag fick höra att det står på lådand var jag bara tvungen att få veta ( Född med skadan så.....)
Så för att vara på den säkra sidan kolla den sitter på 6 Skruvar.
Sen när du fått mod namnet så går du bara in på ZF.com
Och skriver in koden från lådan i deras sökfält ( Det står Cokpit )
Där ifrån fick jag mitt svar.
Kanske inte 100% som att ha spec som en tekniker kan få fram.
Men jag fick veta det jag ville veta. Om jag chippar bilen hur nära gränsen ligger jag för vad lådan ska hålla för. ( Naturligtvis så håller lådan mer för än vad ZF specar att den ska hålla för Men jag vill inte överskrida deras första spec) Då vet jag att det ska hålla.
Hade jag haft en Låda vars det står att den är gjord för att klara 600Nm då hade jag lagt ner tanken på att chippa.
Man kan oxå vänta ungefär 10-15år tills man hittar lådorna på skroten för inga pengar alls. Då är det skit det samma om en ryker eller inte.

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hm! Kanske jag ska berätta att det var en större plastbit som jag tog bort. Som skymmer lådan ( Typ av hasplåt )
Det lät nästan i det jag skrev tidigare som att jag tog ner hela lådan ( på endast 6 Skruvar)
Så bara så ni vet det blev lite tryck fels Nisse som var framme.
Därför rättar jag min egen text nu.

Mvh: Ronnie

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.