|
|
|
|---|---|
|
BMW e39 97a. Motorn hackar precis när temp visaren når mitten, sen går den bra igen. motorn dör ibland på tomgång. Går bra när motorn är kall. (Har varit bättre nu ett tag, bilen dog vid varje trafikljus innan) Har bytt: Tändstift Bränslefilter Kamaxelgivare ( från skrot ) | |
|
Kolla felkoder,annars kan man byta ganska mkt innan man får bukt med problemet... Mvh superman |
|
|
Det är lite lurigt. Det kan vara vevaxelgivaren. På felkoderna kan det stå kamaxelgivaren fast det är vevaxelgivaren och tvärtemot även på BMWs egna datorer. Du kan kolla kamaxelgivaren på datorn via ett diagram som finns. Om värdet går från 0-2 och blippar upp och ned samt att varvtalet går upp och ned är det kamaxelgivaren ändå. Köp aldrig givare och sensorer från skroten. Endast från BMW så du får Bosch eller Siemens. Det kan bli många konstigheter annars. Vevaxel och kamaxelgivarna kostar ca 1100 st på BMW Lycka till från Puffen |
|
|
Läste av koder efter besiktning i september 2011, hade då dåliga avgasvärden. Bilen gick lite dålig också. FELKODER: ¤ 0C /Hög kylvätsketemperatur, orimlig värde. ¤ 41 /Kamaxelsignal insugsidan. ¤ 08 /Luftmassmätare, felaktig signal givarkrets. Bytte då Kamgivare och luftmassmätaren, INGEN skyllnad. Visade sig att det var kattalysatorn som var kass, bytte den och bilen gick genom. sen dess har bilen gått felfritt tills några dagar sen då den stängdes av vid en trafik ljus. Varför för man dessa felkoder när bilen går som den ska efter katt byte? Kan det vara något fel på tempgivaren? den hackar då mätaren når mitten är lite konstigt. hade jag varit 100% säker på kamaxelgivare då är 1100 inga pengar. ingen som har varit med om en sån konstig beteende? |
|
|
kolla med datorn som jag skrev ovan om värdena hoppar upp och ned. kamgivaren har ochså med varvtalen att göra. hackn ingen har säkert med kamaxelgivaren att göra och att den dör på tomgång med vevaxelgivaren. jag har haft samma problem,bägge två på min 97:a 523. Jag tycker du ska byta bägge givarna men kolla som sagt med datorn först |
|
| Är det något jag kan kolla själv eller måste jag till verkstad och kolla upp det? | |
|
åk till en seriös verkstad. nöj dig inte med bara felkoderna. be dom kolla funktionen på kamaxelgivaren. det finns så du kan se både som diagram och siffror med deras dator.då ser man om värdena hoppar upp och ner eller ligger stilla.slå inte bara på tändningen utan låt bilen gå på tomgång när ni kollar |
|
|
Nu har jag kollat med killarna på verkstan, De visade inget fel enligt dom. Har bytat Vevaxelgivare utan någon skillnad. En bekant tror att det kan vara batteriet, att den inte laddas som den ska därför dör bilen ibland på tomgång. Kan det ligga något i det han säger? isf Hur kollar jag batteriet? |
|
|
Har nu kollat med en annan verkstad och fick följande felkoder: 65….. Kamaxellägesgivare 83….. Vevaxelpositions- och varvtalsgivare 8…... Luftmassmätare 25….. Effektsteg förvärmning lambdasond -1 55….. Effektsteg förvärmning lambdasond -2 12….. Spjällägesgivare 69….. Bränslepumprelä Alla felkoder gick att radera förutom Lambdasond -1 och Lambdasond -2. Är det lambdasonderna som är kassa? Eller kan det vara någon av dom andar felkoderna? Min fråga är då var ska man börja? |
|
| Ingen som kan hjälpa? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.