|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder: Vad snittar ni med era 525DA LCI E60 ?? | |
|
Med min E61, manuell, 530D 2006a, har jag kört 87 mil och har drygt kvarts tank kvar, vet inte vad det blir... Imponerande hursomhelst. |
|
| Garpen: runt 0,6 l/milen ;-) | |
|
Efter en veckas körning till och från jobbet i köer och en långsväng ihelgen på ca 70mil i körkortsgränslandet; 6.7l /100km. Helt ok tycker jag med vinterdäck och automatlåda. Ligger man i 90 på landsväg borde man komma under 0.6. Men det har jag knappt testat nån längre sträcka. ;) |
|
| Vilka hastigheter gäller då? | |
|
Typ 110-120 på 90-väg osv. En del omkörningar. Nu när jag kört lite i stan igen i veckan har den krupit upp på 0.7. Så jag TROR att det går att ligga på 0.6 om man kör lagligt. 0.55 landsvägskörning som bmw uppger kan man nog glömma. Då får det nog vara 5kg i däcken... |
|
|
Sim: :-) visst blir det, men intressant trots allt om det är över eller under 0,6, men det är bra för en såpass kraftig motor, och då har jag inte meskört heller... |
|
|
Vad Bmw uppger och verkligheten är alltid 2 olika saker Men nog skall man kunna ligga på 0,55 på landsväg med en lci 525d Jag kör min gamla 535d på 0,63 på landsväg men då är man försiktig med gasen Ha deT |
|
|
Dieslarna är imponerande snåla, men jag kör faktiskt min 320i på 0,65 blandad körning och 0,55 landsväg. Jag har den nyare direktinsprutade 170Hk motorn. Det är inte illa det heller BMW CS #5206 |
|
|
530d - X-Drive - motorväg/stad - parkeringsvärmare 2 gånger per dag - 0,84 på färddatorn |
|
|
525DATM LCI med lite över 300hk. ligger i stadstrafik 0,9l/milen men landsväg så har jag kommit ner i 0,65l/milen och då snittar jag 140 med farthållaren. |
|
|
Residence: snittar du 140 eller har du 140 på farthållaren? ;) Brukar vara extremt svårt att ha en så hög snitthastighet på längre sträckor. |
|
| Tycker att min 530D LCI. Drar mkt vid motorvägskörning ca 140kmh/h samt landsväg 90-110 km/h totalt sträcka ca 10mil landsväg ca 5mil snittar den 0,74 l/mil har kollat motortempen och den är 88-89 grader. Kanske är helt normalt?? Verkar mycket när man tittar på många andra. Har som bäst varit nere på 0,67 då långkärning från fjällen i moderat hastighet 70-110 km/h. Vad kan vara fel om något är fel vill säga =) | |
|
@krille_540 Med min erfarenhet så är din normal gentemot många andras förbrukning här på forumet. Min e61 520dA-08 snittar 0,67 blandad körning (mest landsväg). Har lyckats få ned förbrukningen till 0,63 på långresa men aldrig lägre än så. Jag misstänkte också termostaterna men efter kontroll så ligger de på arbetstemp 88-90grader. Jag fattar inte hur man kan komma under 0,6 på en 520d eller 525d. Köra med snäll gasfot hjälper inte i mitt fall, har försökt. |
|
|
Man kan tro att en "D" motor ska vara "snål", dock så står det BMW i "nosen" på bilen och då är nog "vittsen" mer bättre prestanda till ett (lite)lägre/samma kostnad som en bensin. Är man ute efter en "bil" med låg förbrukning...köp en VW-Lupo eller moped ;-) Men visst är det (nog) kul att kunna köra en stor bil med "skaplig" prestanda för 065-0,8l/mil. Ja.... men som jag brukar säga: Bilar SKA dra minst 1l/mil och ha Minst 6 cylindrar allt annat är fånigt ...om det inte luktar Disel :-) (Men vad vet jag med en E39 525iT Automat "-04"...0.75-1.1l/mil) Trollet |
|
|
Jag snittar 0,71 och då kör jag mestadels i och omkring Stockholm. Jag är hur nöjd som helst, min förra snittade 1.18 iiter milen (V70 3.2). ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.