|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder vill köpa en golf 3 men har lite funderingar. Vad händer om kamremmen går av på en golf 3 1,8 90 hk? Blir motorn förstörd eller stoppar den bara? Vet att den stannade bara på den äldre golf 2 men undrar hur det är i golf 3 av årsmodell 1997. Någon som vet om där är mkt jobb på just denna modellen vid byte eller det går ganska smidigt att byta? Har aldrig tidigare ägt en golf och vill ha denna som en pendlar bil. Det är exakt ensån jag menar ---- > Länk Tacksam för svar då jag behöver veta detta om jag nu tänker inhandla en sådan bil . | |
|
Jag har också hört att upp till -97 för 8v motorerna så stannade bara motorn. På senare modeller går meningarna isär, men jag skulle inte chansa utan byta remmen (v-pump, rulle) om det var dags.. På en del motorer är det lite lotto om det blir ventilsallad eller inte. |
|
| Googla "Golf 3 1.8 Freiläufer". Som exempel kan jag ta 1.8 med 75Hk, den skall INTE vara en sk "Freiläufer". Freiläufer=inga motorskador vid rembrott. För exakt svar räcker det inte med att veta att du har en 1.8 med 90Hk, man måste veta motorkoden oxå, i regel 2-3 bokstäver, snarar 3 på bilar från -92 och framåt, tex ADZ. Hade en gammal 1.8 90Hk -91 med motor kod RP, o den skall ha varit en sk "Freiläufer" | |
| En riktig bilmotor koordinerar inte indexerande maskindelar via nån räfflad kauchuk-snodd! ;) Ok om den sitter som på en gammal bakhjulsdriven Volvo och är s.k. "freiläufer", men som på vissa VAG-bilar där man måste plocka ned fronten o.s.v. och lägga en hel dag på att byta kamrem frågar man ju sig: Varför inte kedja?! | |
|
Var inne på lite tyskar forum och det verkar som att det inte är en Freiläufer tyvärr. Mycket snack på flashback om att alla 8v är Freiläufer men det är det tydligen inte bra att veta vid inköp :P Tack för hjälpen =) BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Vad som händer är att kolvarna tar i ventilerna I en freilaufer gör de inte det men det lämnas inga garantier vad som händer med remmen och var den blir av när den går av Den kan också förstöra en del ;-( Oftast kan man köra många fler mil på samma rem men jag skulle inte satsa pengar på hur länge Mitt råd är byt den Ha deT |
|
|
Har inte bytt på någon golf men däremot Passat som har likadan motor. Det är ett relativt enkelt ingrepp, ungefär som på en 740. Man kommer åt bra från hjulhuset. |
|
| Okej du säger att det är lätt att göra men då jag bara ägt bilar med kammkedja=BMW älskare, så har jag aldrig pillat på detta. Vad tror du en lokal kompetent verkstad skulle vilja ha för detta ingreppet. snackade med en verkstad kille idag han sa att det var mycket jobb hit och dit och ska man byta vattenpump samtidigt och något annat eller det räcker med kamremmen ? | |
| Det är verkligen mycket jobb. Det vet jag eftersom jag bytte på min E34 från 89 (för många år sen) där kamremmen hade gått av och förstört kolvar, ventiler och topp. Man måste demontera ganska mycket, sen behöver man momentdragare och tabell för hur man ska dra åt remmen. Drar man fel det minsta fel då kommer bilen att gå dåligt. | |
| Men jag menar om bilen fungerar bra och man bara ska byta kamremmen efter köp så man är på den säkra sidan. ska man byta vattenpump samtidigt eller räcker det med att bara byta kamremmen ? | |
|
Det är rekommenderat att man byter pump. Den är oftast inte dyr. Jag betalade 3600:- för byte av rem + rulle på firma (Twingo), v-pumpen var redan bytt.. Den är inte lättare att byta på än golfen. Volvo/Renault ville ha 6400:- för samma jobb så det lönar sig att ringa runt! |
|
|
Okej har en Vän som är bilmekaniker han sa att han skulle byta rem + rulle + vattenpump på den för 1500 kr =) Blir att inhandla Golfen på måndag. Tanten som hade bilen i 10 år hittar inte Serviceboken där fanns alla besiktningspapper o.s.v men hon hittar inte boken där hemma så jag vågar inte chansa då hon inte kört med bilen mer än 5000 mil dem senaste 10 åren. Byter det direkt så slipper jag tänka på det mer. När man köper kammremssats ska man köpa rullen separat till och var tycker ni man ska inhandla dessa varor ? Läste att Biltema hade Goodyears rem ? Ska man våga köpa rem på Biltema eller vad säger ni ? Finns ju även rem på www.skruvat.se men vet inte var man ska inhandla ? Vw kan man ju också köpa det hos ifs. |
|
|
Har fått fram motorkoder till den. Det är som sagt en Golf GL 1.8 av årsmodell -97, 5 dörrars. Motorkod ABS, ADZ,ACC Någon som vet om det garanterat inte är en Freiläufer ? |
|
|
Det blir en riktigt härlig ventilsallad. Byt remmen vad har du att förlora byt vattenpumpen med å har du bil länge.. Norsk hydro |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.