AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.867

Skillnad i kostnad X5 och X3

Jag funderar på att köpa en begagnad X5 eller X3 av årsmodell 2006 ungefär.. Förutom skillnad i inköpspris, är det någon större skillnad i kostnad att äga bilen sen? Tänkte på försäkring, skatt, reparationer, service osv..

Någon som har en uppfattning?

Tack!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ja, det är en stor skillnad. Medan X5 E53 hör till en av BMW´s mindre driftsäkra modeller hör X3 till en av de absolut mest driftsäkra. Om du kollar statistik ligger X3 E83 ofta enormt bra till, i klass med eller till och med bättre än Toyota Corolla vissa år. Jag har heller aldrig hört om några större fel på den modellen och om du kollar forumet verkar inte ens fryst vevhusventilation på M54 drabba X3.

X5 E53 har haft mycket elfel, problem med framvagnen och (automat)växellådorna bland annat. Utöver det är det en tyngre och mer avancerad bil än X3 vilket innebär att den kräver slitdelar i en annan omfattning och att det finns mer som kan gå sönder.

Sedan är den dyrare i drift rent allmänt, försäkring och skatt är dyrare och förbrukningen är högre. En X3 3.0i är en mycket pigg bil men samma motor i X5 är tillräckligt men ingen raket, samma upplevelse i X5 kräver en V8 och då rinner slantarna iväg...

Utöver billigare i drift tycker jag även att X3 har följande fördelar:
-Mycket roligare att köra.
-Bara något mindre rent fysiskt (X5 10cm längre 2cm bredare tex)
-(Nästan) lika stabil att köra, pga att storleken är snarlik?
-Enormt mycket smidigare än X5, markant bättre överblick av karossen.
-Lättare bil=Du får dra mer på kroken med B-körkort.
-X3 E83 är trots allt drygt 5år nyare konstruktion än X5 E53.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att X3 är lite stötig och inte har samma fjädringskomfort som X5 på dålig väg, jag var dock själv ute efter en BMW SUV och har inget problem med en "stor" bil som X5 men valde ändå en X3 i slutändan.

Jag tyckte helt enkelt att X3´s fördelar vägde över mot X5´s totalt, och räknar man dessutom in driftkostnaderna tyckte jag inte att det var värt att lägga mycket mer pengar på en mindre bra bil även om den var en fräckare modell med lite bättre komfort och eventuellt en V8.

//Bjersér
Tack för informationen. Mycket intressant..

Jag och min fru är strax under medelländ, men vi väntar vårt tredje barn (äldsta är 6 år), så jag är lite fundersam på ifall X3 skulle vara i minsta laget för en familj på 5 personer.

Hur många är t ex ni som åker i er X3?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Oj, det finns faktiskt en nackdel till med X3 jag inte tänkte på och det är att bakdörrarna öppnar i lite snäv vinkel och att det är lite snävt att få in fötterna om man skall hoppa in i baksätet på en X3 E83.

Jag kör mest själv i denna bilen och har inga barn, men det händer ändå ofta att vi är en fyra till fem vuxna (Jag och de flesta av mina bekanta är även vi under medelländ) som åker och jag har aldrig fått några klagomål utan väl på plats tycker jag att baksätet är fullt tillräckligt även på långresor.

Men att spänna fast tre barnstolar i en E83 som jag kan tänka mig att du behöver göra i något år framöver kan bli lite besvärligt främst för att det är lite trångt på grund av att dörrarna inte öppnar så brett. Det har dock funnits användare med barn och en X3 här på Autopower med, och en av dem beskrev hur han när sonen blev äldre fällde baksätet och monterade stolen ovanpå, genom att spänna fast den på ett sätt jag inte riktigt begrep, så att barnet kunde sträcka ut benen i bagaget. Men han hittar förhoppningsvis hit och kan förklara detta igen?

Om X5 E53 är mycket bättre för en barnfamilj kan jag tyvärr inte svara på, jag har inte behövt tänka i de banorna än men eventuellt har den något större dörröppning och bör i så fall också vara lite enklare att skjutsa barn i?

//Bjersér
Dottern sitter redan mest tiden på en kudde, så tre riktiga barnstolar kommer vi tack och lov slippa. Det ryms nog inte bra i någon bil kan jag tänka mig.. Så en bakvänd stol fram, en kudde och en framåtvänd stol bak, samt en vuxen i mitten kommer nog vara setupen som gäller i 2 år framöver.

Tack för tipsen, det känns som att huvudspåret framöver är X3 nu..

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Skönt, då bör det gå bättre! En sak att tänka på är att jag har för mig att avstängning för krockkudden inte är standard och dyrt att eftermontera på BMW´s modeller, om jag har rätt kan det vara värt att kontrollera om detta finns.

Om du öppnar passagerardörren fram så skall där finnas möjligheten att stänga av krockkudden med nyckeln där. Lycka till med köpet! :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.