AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.061

Byte av xenonlampa, e61 -09?

Pu
5
Putte78
520d touring, 2009
320d -2006
Hej! Ny användare och provar på ett första inlägg!

Har i veckorna inhandlat en E61 d från 2009 med xenonljus. Idag började det vänstra halvljuset att lysa helt rött och svagt. Dags att byta misstänker jag. Frågan: Vilken sorts lampa är det och kan man fixa det själv?

Har sett i andra diskussioner att fler än jag tycker att helljuset är mkt sämre nu än innan facelift. Tacksam för tips!
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
På min E61 -06 sitter det en Xenonlampa som heter D1S. Jag har bytt mina nu i dagarna till några som lyser lite blåare så jag har 2 st beg. som fungerar utmärkt ligger. Tyvärr så upptäckte jag när jag bytte att den ena är en Philips och den andra en Osram men dom lyser med samma färg och samma styrka. Du kan få köpa dom för 200kr!

Mvh
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Ja du har också D1S enligt philips lampguide.
Pu
5
Putte78
520d touring, 2009
320d -2006
Var inne på den lokala icke BMW verkstaden igår och hörde mig för. Lampan, som visade sig vara en D1S kostade 975 kr!! Men de vara så pass snälla att de bytte den gratis, de sa att de inte hade mage att ta något för arbetet eftersom lampan var så dyr. Kan rekommendera denna verkstad som finns i Höganäs.

De lossade 4 skruvar, 2 ovanför strålkastaren och 2 under. Detta var torxskruvar, eller vad det nu heter. Sedan plockar man ut hela strålkastaren, lossar en kabel och byter lampan. Sedan tillbax. Sedan ljusinställning, då den ändrade sig något.

Bytte bara en, dumt nog, och nu lyser de i olika nyans. Men kommer att ge mig på den andra och byta den själv snart då jag vet hur man gör.

Diesel Anders, hur gamla är dina, hur många mil har de suttit i? Annars blir det nog en till ny Osram, om inte någon vet om Biltemas som kostar 500 är lika bra.

Tack för svaren! MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.