AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.520

Instrumentering 120d F20, ska det se ut så här?

Jv
11
JvB
120d F20
På den här sidan kan man se bilder på en 120d och dess instrumentering. Under växelindikatorn som i detta fall står i läge "D" finns en effician dynamics visare (i botten på varvräknaren). Är jag dum som inte har lyckats få fram denna visaren i min bil eller är det någon "feature" som jag inte har köpt?

Länk

Det är väl ingen livsviktig funktion men finns den i bilen vill jag kunna ta fram den.

//Jocke
120d F20 sportline, steptronic
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan det vara instrumentkluster med utökat innehåll, 1700:- tillägg?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hittade svaret:

"Kombiinstrument med utökad omfattning (bilden) med bl a högupplöst
Info Display för visning av funktioner för Check Control samt varningar och meddelanden.
Vid aktiverat ECO PRO-läge med Effi cientDynamics-visning i varvräknaren"

Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Förstår fortfarande inte riktigt... Innebär det att alla F20 har detta eller krävs det någon tillvald feature, typ instrumentkluster?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det krävs:
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll

Jag betalade 1700 spänn för det.
Jv
11
JvB
120d F20
Det förklarar saken. Jag var snål. Jag köpte inte detta =)
Tack för snabb hjälp!

//Jocke
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Jag lusläste ordentligt listan på extra utrustning och beställde 6WA precis som Anders S gjorde på min F20 / 118dA.

När min återförsäljare gick igenom min beställning fastnade han vid den punkten och bad mig förklara "vad den skulle vara bra för" ....... ;-)

Förutom instrumenteringen kräver också USB/Mobilanslutningarnas alla versioner rejäl påläsning! I mitt fall räckte 6NH eller "Mobilförberedelse Business" som handboken kallar det för.

Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Bra heads up, nog många som kan missa detta om man inte väljer att gotta ner sig i BMWs tillbehörslista på 10+ sidor. :)
Skumt i alla fall för denna finns inte med i konfiguratorn på BMW.se, den dyker upp som en plus-post när man kryssar i navigation pro eller körfältsassistans, men den är inte valbar annars och redivisas enbart när man sammanställer konfigureringen. Men denna går alltså att beställa "löst"?

Sen behövs den väl egentligen inte, den visar inget man skulle sakna, men tekniknörden i en hade nog gråtit en skvätt. :)

fullkoll: Mobilförberedelse Business eller 6NH är om jag förstått rätt den som ingår i driver comfort paketet (0 kr) medans professional då är den för 2000 kr i samma paket där röststyrning ingår?
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
P-OA:

Ja, 6NH följer med Drive Comfortpaketet och ger BT- användning/handsfree med tillgång till adressboken - i alla fall med iPhone - det enda jag testat.

Med Professional kan man dessutom spela musik och kräver en snap-in-adapter anpassat till telefonen. Den är inte billig... en dryg tusenlapp.

Jag ämnar spela musik via USB-anslutningen på USB-minnen. Har på min testbil sett att det utan problem fungerar med 32GB. Nackdelen är att man inte då har tillgång till spellistor, men det tror jag att jag kan stå ut med.

Sen finns det ju alternativ där man använder Y-kabel för laddning och anslutning till AUX, men det är analogt och ger betydligt sämre ljud än via USB-minne.

Vet inte riktigt vad du menar med "röststyrning", dock..... Om du syftar på handsfree, så fungerar det med 6NH med bra ljudkvalitet (enligt mina test på min iPhone i alla fall)

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

P-OA,
Ja man måste beställa den "vid sidan av" konfiguratorn. Samma sak på F11:an jag beställde. Anledningen till detta har jag ingen aning om..
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Angående BT- användning/handsfree med tillgång till adressboken - kan jag verifiera att detta fungerar utmärkt även med Samsung Galaxy II. Jag var grymt besviken i början då jag inte fick det att fungera. Efter någon vecka "råkade" jag få syn på en fråga på min telefon som gick ut på typ "vill du koppla din telefon till BMW...". Efter att ha svarat ja på den frågan fungerar det klockrent.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
fullkoll: står i F20 katalogen (sid 62):
"Bluetooth-förberedelse Professional, inkl USB-anslutning och röststyrning"
Väldigt knapphändigt med information där, men som du säger så musik mha snap-in adapter samt röststyrningsfunktion utöver Business funktionaliteten.

Röststyrningen aktiveras antagligen genom att trycka in knappen till höger:
Länk
På min E87:a finns knappen på ratten (trots att jag inte har funktionen).

Saknar USB uttag i min (en av sakerna att lägga till nästa gång antar jag), dock fixar CD-spelaren CD-RW skivor fint så det har löst sig, men ett USB minne hade varit enklare än att bränna om skivan varje gång... Dagens i-landsproblem =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.