AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.147

Eftermontera PDC bak E39

Ri
23
RikardN
523i F10
Hej!

Tänkte eftermontera PDC bak på min bil men har lite funderingar. Har sökt och läst på en del men blir inte riktigt klok på några saker.

Har en guide från BMW som beskriver eftermontering men inget nämns om själva PDC-knappen i mittkonsollen. Behövs inte denna för PDC bak utan bara för fram? Den bör väl behövas om man kör med släp etc.?

Min bil är tillverkad 2000-09 årsmodell 2001 alltså facelift. Ska jag ha de runda eller de "rektangulära" sensorerna? Spelar det någon roll vilket kit jag köper? Tar min bil "emot" båda typerna?

Det står i guiden att det krävs kodning t.o.m. 2000-09 (alltså när min bil är tillverkad) men att det inte krävs fr.o.m. 2000-09 ?? Känns som min bil hamnar mitt emellan. Vad gäller? Är det vid detta tillverkningsdatum som de bytte sensorer?

Vad innebär aktiv PDC? Är detta de runda sensorerna eller är det någon annan programvara? Har sett på något ställe att detta skulle kommit runt 2002 men det stämmer inte med min guide isåfall.

Många frågor men mycket tacksam för hjälp!

MVH
Rikard

sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Halloj,

Knappen behövs inte om du bara har PDC bak eftersom den då aktiveras när du lägger i backen.

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag tog den enkla vägen och köpte ett kit med sensorer och summer på Biltema.

350:- och fungerar som utlovat.
Ri
23
RikardN
523i F10
Svesam: Okej men har inte bilar med pdc bak original alltid en avstängningsknapp för tillfällen då man behöver stänga av den?

Peter_55: Det är ju klart ett alternativ men jag tycker annars att det inte verkar vara så mycket mer jobb med att montera ett OEM-kit. Går ju att hitta på Ebay för rimliga priser.

Var det svårt att montera annars tycker du? Var placerade du summern?
RickardN Jag hade en 330ci -03 med PDC bak men den hade ingen avstängningsknapp.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Rickard: Jag lade summern nere vid batteriet. Tjuvade in matningen från backljuset. Kablaget från bakluckan (kombi) går ner i C-stolpen, så jag kopplade in mig där.

Själva givarna var en baggis. Det var bara att plocka bort kofångaren så var det förmarkerat var man skulle borra från insidan.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Annars finns trådlös backkamera

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Ph
28
Photo
520i -96
523i Touring -98
Köpte ett set från biltema till min e46. Funkade hur bra som helst+ sensorna gick att läcka i bilens färg. Ser inte ut som org men inte jättefult heller. Tänkt på att montera i rätt vinkel + att mäta ordentligt innan du borrar bara!
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Går på kävlingepågens spår, backkamera är nog det bästa jag investerat i till bilen faktiskt. Har du skärm i bilen nu?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Borde inte vara någon skillnad om sensorerna är rektangulära eller runda.
Men tror du måste ha sensorer som är 09/2000 och nyare, De runda sensorerna
kom 09/2001.

Om man har original dragkrok borde bilen stänga av pdc automatiskt när man har ett släp efter.
Ri
23
RikardN
523i F10
Tack för svaren!

Jag har tyvärr ingen skärm i bilen så backkamera är tyvärr inte ett alternativ. Hade jag haft navi hade jag definitivt satsat på kamera.

Det lutar åt ett eftermarknadskit men tycker biltemas sensorer verkar vara lite blaffiga. Har dock hittat ett kit i England med något mindre sensorer. Det verkar ju knappt finnas någon fördel med bmws originalkit om man hittar snygga sensorer. Bara man bortser från att det är "fel" pip men vem bryr sig. Kanske går att montera bmws originalsummer annars :-)
Ph
28
Photo
520i -96
523i Touring -98
Håller med om att "pipet" från biltemas variant är lite o-bmw-aktigt jämtfört med min e39 där pdc är org monterat. Länka gärna till det "snyggare" kitet du hittat! Kan inte nog betona vikten av att montera sensorerna på "rätt" ställe, moterade dem för långt ner mot marken först, fick sedan tillämpa "gör om gör rätt"-principen, dvs riva stötfångaren för att få ut prylarna.
Ri
23
RikardN
523i F10
Photo: Jo precis. Men varför monterade du inte dem bara i listen där original ska sitta. Antar att du menar din E46a nu?

Här är länken:
Länk

De är mindre som jag förstod det och ska se mer BMW OEM ut än t ex biltemas. Finns även många fler kit på sidan. Man kan dessutom få de målade i BMW-färger.

Jag mailade och frågade hur det blir om man har M-paket och de svarade att det gick bra att beställa två mattsvarta och två Titanium silver som i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.