AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.634

Turbo M52 320I

Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Hej BMW-entusiaster.

Jag har handlat en BMW 320I 97-modell som jag tänkta montera turbo på. Har möjlighet att handla ett komplett kit till en M52B28 och undrar om det skulle passa direkt på min motor? Kitet består av allt som behövs inkl. turbo och grenrör.

Mvh
Örjan

PS: Jag har försökt söka, men är inte någon guru på det (ännu) så det var svårt att hitta det jag var ute efter.
Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Ingen som vet om grenröret til M52B28 passar på M52B20? Är väl stort sett det som kan skilja dom åt antar jag?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Leta rätt på de olika modellerna på realoem.com och kolla om artikelnumren matchar. Alternativt: Kolla artikelnumret på grenrör för 2,8 och knappa in artikelnr. här för att kolla matchningar: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det blir deal, kom ihåg att M52 inte är en motor för tuff överladdning med sitt alublock med nicasilbelagda lopp.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De är som Anders säger om m52...du har inte funderat att inhandla en m50b25 motor? Finns ju kompletta motorer för allt mellan 2000-8000 kr. Där har du en riktigt hållbar motor att överladda! Grenröret ska passa eftersom t.ex schmiedmann grenröret till e36 passar till m50 och m52 320,323,325,328
Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Tackar så mycket för svaren!

Det visade sig att det sitter samma grenrör på 328 och 320 så då tror jag det får bli affär faktiskt. Bilen är tänkt att fungera som min sambos daily driver, så det blir ganska så lite extra laddtryck.
Hur mycket laddtryck tror ni motorn klarar utan några onödiga risker?

M50B25, är den bolt-on i min bil, eller måste jag bygga nya motorfästen, fixa ny el o sv? Passar min växellåda direkt på den? Har en 5-växlad manuell låda nu. Det är tal om 325-motorn som satt i tidiga 90-talare antar jag?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Japp satt i 325/525:an från 91-95! tror inte de är bolt on, men kan då inte vara så långt ifrån! Du kan då öppna huven och dom flesta ser ingen skillnad på en m52 eller m50! Ja insuget kanske man ser skillnad på eftersom m50 insug har mycket större kanaler än m52! Slänger man på ett m50b25 insug på t.ex en m52b28 så har du enligt mig en ny motor i princip! Annan karaktär och mellan 20-30 hk extra. 328 är ganska strypt i insuget från fabrik och har nog ändå mer än 193hk som Bmw anger. 328:an har samma låda som m3 e36 så de är ju en jäkla fördel om du kan använda den, men vet ej om den passar.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

m50b25 är bolt on. Du måste ha hela kabelhärvan + boxen från m50b25 också

///Jörgen

Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Suveräna svar grabbar!

Ska forska vidare lite, så får vi se om det blir Turbo-touring eller bara touring av bilen.
Hur mycket effekt tror ni jag kan våga plocka ur en M52B20? Är det såpass att det ens är värt besväret med turbomontering, eller kan jag lika gärna vänta tills jag får monterat 325-motor istället? Hur håller resten av drivlinan?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Svårt att säga hur mycke effekt du vågar köra med, men en vild gissning så hade inte jag vågat köra med så mycke mer än 280 hk. Har för mig att PPF grabbarna har forskat fram att mer än 420 hk på veven så håller inte m52b28 särskilt länge iaf!
Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
280Hk i M52B20? Det låter ju helt klart tillräckligt för en bil som ska användas som daily driver av min sambo!
Förutom turbo-kitet, vad mer behöver jag?
280 hästars 2.0 som "daily-driver"? Du missar en ganska viktig detalj: Trimmade (läs snik turbo-trimmade!) bilar kräver i regel mer service, dessutom underlättar det om man kan skruva. Som det låter på dina frågor så är du en gröngöling. Att turbo-konvertera din bil kommer bara ställa till med bekymmer: driftsäkerheten sjunker, besiktningsproblem o givetvis eventuella följdfel pga den ökade effekten, tex som slirande koppling.
Mitt råd: Köp en starkare bil om 150 kusar inte räcker, tex en 330i E46. ELLER så skaffar du en M3-motor (3.0 eller 3.2) o "trycker ner den" med lämpliga tillbehör. Då har du ca 300 driftsäkrare hästar, men besiktningsproblematiken kvarstår, dock större chans att få igenom än om man har turbo. Fanns en M3 3.2 Touring till salu i somras, tror den gick för runt 90", om den nu såldes alls. Den hade komplett drivlina från M3 3.2, dvs motor, växellåda, diff mm. Verkade vara seriöst byggd. Satsa på ett sådant bygge är mitt råd, om du nu ska ha en "daily-driver".
Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Jag är väl medveten om att det blir mycket mer service-krävande att köra trimmad motor.
Är inga problem att skruva, men jag har stort sett skruvat äldre dieselbilar (Mercedes, där drivlina och motor tål så gott som vad som helst) fram tills nu och känner egentligen inte alls till hur BMW "fungerar". Har t ex ingen som helst koll på hur mycket drivlinan i E36 tål, därav mina frågor.
Att köpa färdigbygda bilar känns inte så lockande då jag själv sett en del byggen genom åren där man på sin höjd kan påstå att "byggherren" varit inkompetent och slarvig, vilket i sin tur lett till problem av olika karaktär.
Besiktningsproblematiken är inte särskilt lockande och är väl för att vara ärlig det jag ser på som det absolut största hindret. Nu råkar ju jag bo i Norge där man bara besiktigar vartannat år, men det känns ändå lite krångligt att behöva bygga om hela bilen inför besiktningen.
2.0 är den "sämsta" att bygga på. Klenast dimensionerad växellåda, diff och koppling. En 328i har betydligt kraftigare grejer. Det allra billigast för din del vore att ta hem en KOMPLETT M3 E36 3.2 från England (kostar från ca 50" i OK skick!), plocka över allt du behöver o sedan sälja resten...
Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Jag var egentligen mest ute efter att prova och se om jag fick ordning på det, inte plocka ut så enormt mycket effekt. Hade väl tänkt mig 200-250hk ungefär.
Jag pluggar till processingenjör om dagen så min budgett räcker tyvärr inte riktigt till att hämta hem någon M3, men tusen tack för tipset! Ska se om man kanske kan få till något dylikt när jag är färdig med skolan:-)
Räcker det med 200-250 så tryck ner en 3.0 (tex från en 330i eller M3 3.0) så har du effekt så det räcker o blir över. Med chans att det slinker igenom besiktningen oxå. Det är dock en hel del mer än bara motor som behöver bytas...
Ett alternativ är ju det som du var inne på från början, att trycka dit en "snik turbo", sen får du se hur länge det håller helt enkelt. Men en "daily-driver" skulle jag vilja att den var driftsäker, speciellt om "frugan" skall köra den...
Min gissning är att du får räkna med en kostnad kring 10" som allra lägst, oavsett alternativ, men då gör du det mesta själv. Bäst för dig, din ekonomi o "frugan" är om du låter bilen förbli original. Spara pengarna, köp sedan en M3 E36 3.2 när ekonomin tillåter o bygg din egna "uber-kombi" med 320 hästar, 6-växlad låda samt diffspärr, just det är mitt nästa projekt, dvs så fort jag e klar med mitt nuvarande (bilen skall "bara" plockas ihop, dock ej trimning utan totalrenovering av HELA bilen, dvs lack,inredning och chassie. Orörd drivlina då den är i utmärkt skick, bla ny, dvs NY, växellåda för 4000 mil sedan).
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Räknar du på en byggbudget på 10 kan du nog dubbla den för att vara närmare sanningen. allt små plock runt omkring som gör att det plockar iväg som koppling, silliconslang, slangklämmor, spridare mm.
Du kanske kan ladda en 320 0,5bar då får du teoretiskt 225hk i motorn o det är inte värt att lägga 20k för att få 75hk extra.
Lägg till 20k o du kan få 400whp som är driftsäkra i stället :)

///Jörgen

Ha
14
Haugen
320I Touring -97
318I Sedan -92
Mercedes GD300 Lwb -85
Efter att ha forskat runt lite mer får jag väl bara inse att just min bil verkar vara den sämst tänkbara turbo-motorn i hela BMW:s sortiment. Vore dock kul med en Über-kombi med tiden! Ska se vad man kan få till när jobb-kronorna börjar rulla inn i lite större tempo än idag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.