|
|
|
|---|---|
|
Finns det några dokumenterade risker med att sätta dit ett lättat svänghjul på en SMG? Borde ju inte vara några problem, men ställer ändå frågan.. Ge än tips på vilket svänghjul som ni föredrar.. Med vänlig hälsning, Fredrik BMW CS #07491 | |
|
Jag inbillar ju mig att BMW:s M-avdelning har koll på även detta för att hålla de gränser som finns för hållbarhet och driftsäkerhet. Samt inte minst att svänghjulet ska fungera tillsammans med SMG-lådan som redan i originalskick kan bli lite ryckig i vissa situationer om man inte är vaken eller möter upp rätt osv. Rätta mig om jag tror fel. Mvh Jimmy |
|
|
Att börja mixtra med smg lådan är det sista jag skulle göra :) Dom ligger ju redan bevisligen på gränsen nu när dom flesta börjat krångla/gå sönder. Sen så håller jag även med talaren över mig, tror bmws m avdelning vet vad dom gjorde när dom valde svänghjul :) |
|
|
ESvensson: Håller med dig på att inte börja mixtra med SMG-lådan men att skriva "nu när dom flesta börjat krångla/gå sönder" är väl att ta i minst sagt :). Jag spenderar mycket tid här inne och jag anser att det är väldigt sällan man läser/hör om en SMG II-låda/pump som rasat, detta naturligtvis i relation till alla de M3:or som har SMG. Oftast när man läser om det så är det någon givare eller dyligt som lämnat in bara. Har du haft problem med din SMG? Mvh Jimmy |
|
|
Läste vad jag skrev och får hålla med om jag tog i lite väl mycket. Får ändra det till "nu när en hel del" för ingen kan ju säga att det är billigare att äga en smg än en manuell? :) Har manuell i min nuvarande m3a men köpte en innan denna (ägde den i 2 timmar) åker först 20 mil för att titta på den, kommer fram och får reda på att den inte alls funkar som den ska (han hade 20 mil han med så den hade gått sönder på vägen ner), veckan senare så är den lagad för 30k, jag köper bilen, kommer 2 mil, pajj. 30k till och säljaren ansåg sig inte "ha råd att sälja" längre... svensksåld bil med 6500mil på mätare dessutom... Och detta är inte den ända bilen som haft problem med smg. Skulle någon fråga mig om köp råd till en m3 e46 så skulle jag rekommendera dom att INTE köpa smg just därför att vem fan har lust att laga en 150-200k bil för 50k? |
|
|
Vad var det som rasade två ggr i rad? Var det två olika fel? Måste haft extrem otur, plus att jag har hittat flera trådar på M3 Fanatics, M3 Forum där folk har bytt svänghjul utan att det hugger eller hackar mm. Ville mest höra om någon hade testat med erfarenhet. BMW CS #07491 |
|
|
Tror inte svänghjulet har någon betydelse med smg:n. Däremot om man byter till hårdare tryckplatta så kanske man får höja trycket till hydraliken som sköter kopplingen. Detta är mina gissningar bara |
|
|
Jag pratar alltså om lättade svänghjul, för snabbare urvarvning och rapphet. Grabbarna på USA forumen har tydligen haft framgång, så jag undrade mest om det fanns någon svensk människa som har testat över en längre period. Med vänlig hälsning, Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Själv skulle jag aldrig byta till en manuell när man väl har haft SMG. Enligt vad jag har läst verkar SMG lådorna hålla bättre än de manuella, det är egentligen exakt samma växellåda men elektroniken i smg bilarna hindrar att man gör förar misstag. Men hur mycket elektroniken och hydrauliken börjat krångla på senare år vet jag ej. Men detta var ju ej vad tråden handlade om, ursäkta! |
|
|
@Beolab Vi har beställt ett aluminium svänghjul till vår demobil. Ska testa det denna säsongen. Det ska inte vara några konstigheter men som "Hampe_86" skriver så finns det vissa som har fått problem som byter till race-koppling. Jag har letat överallt men finner inget svänghjul som fungerar med originalkopplingen till M3 E46. Det vi har beställt till vår bil är ett komplett kit med svänghjul och M5 koppling. Kan slänga upp lite bilder sen när vi fått grejerna och monterat det. Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
| Daniel Sjöholm: Själva lådorna må hålla bättre just pga "datorstyrningen" men med allt klabb som man läst om med elektroniken/hydrauliken hit och dit så skulle iaf jag aldrig vilja äga en bil med SMG II. | |
|
Förstår inte riktigt hur ett lättat svänghjul ska påverka hydraliken på smg lådorna?? Tryckplattan påverkar givetvis men knappast svänghjulet. Lättat svänghjul med original tryckplatta är en variant. Ha aldrig värre koppling än vad som krävs. En koppling med stenhård tryckplatta är inte bara jobbig för benet eller hydraliken att jobba med. Den kommer även sätta onödigt högt tryck på axiallagrena i motorn, helt onödigt om det inte är absolut nödvändigt. |
|
|
Twinsturbo: Tvivlar inte på att en del skulle ha haft problem med smg lådorna men något stort problem har det väl aldrig varit på e46? Finns det många trådar här på forumet som handlar om smg problem ? |
|
| Håller me,SMG II framför manuell alla dar i veckan..men smaken e som baken | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.