AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.248

Vad ska man tänka på vid köp av BMW 320d 2009 facelift?

Hej, tänkte köpa en 320d-2009 modellen och undrade vad man ska tänka på vid köpet. Har sett att det finns olika modeller som ex advantage, dynamic osv. tacksam för era råd...

Ro
177
Roman2007
740 IA -95 E38

Att du har tillräckligt med deg på kontot, kompis!
Resten är ren körglädje!!!

Merca gå och lägg dig!!!
BMW RULES!!!!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
chicosam: Välkommen till forumet.
Tyvärr så finns det en del rötägg här som inte har så mycket vettigt att säga..
Advantage, comfort och dynamic är olika utrustningspaket.
Det kan skilja väldigt mycket på olika bilar.
Lättast är nog om du länkar till en bil som du är intresserad av, så kan panelen säga vad den tycker om just det exemplaret.
Här finns ganska många som verkligen kan tillföra något också. :)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Letar också. Och personligen har jag svårt att tänka mig en utan sportstolar. Dessa ingår i Dynamicpaketet som även innhåller M-sportchassi och sportratt som inte är helt fel. Comfortpaket verkar nästan alla ha. Det är bl.a. klimatanläggning, backvarnare , farthållare mm. Kolla i "Modellguiden" i menyn till vänster, där beskrivs de olika paketen.
Vissa har problem med att kopplingen hugger finns uppdateringar för det numera som ska fungera. Sök på forumet så hittar du ett par trådar om det. Dock verkar det vara lite olika från bil till bil.
Som alla moderna dieslar är partikelfiltret dyrt att byta c:a 18-20tkr runt 20.000mil eller senare.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Tror inte jag är ensam om att uppskatta Comfort och Dynamic paketen som ger dig ACC, farthållare, sportstolar, xenonljus med mera. Kan därför vara ett säkert kort att satsa på en bil med dessa.

Rent generellt är det tyvärr så att BMWs prispolitik på eftermontering ligger på en nivå som betyder att dom inte är intresserad av att göra den typen av jobb. Som ett exempel kostar en eftermonterad dragkrok styvt 20 000 kr att jämföra med knappt 10 000 kr vid nybeställning av bil. Med andra ord bör du titta på objekt som innehåller den utrustning du verkligen vill / behöver ha. Alternativet är att hitta andra verkstäder som är villiga att göra jobbet till en billigare peng.

Med det sagt så vill jag bara rekommendera dig att prova en automat innan du slår till. Kör själv manuellt växlat men motorkaraktären passar riktigt fint med automat - och så slipper du den eventuella risken med huggande koppling antar jag. Även om jag själv inte har haft problemet.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En 320d -09 ca då.... Hm. Du ska ju definitivt ha de exemplaren med högre utrustning och det innebär ju automatisk klimatanläggning, M-sportratt och M-växelspak. M-sportratten på modellerna 07-08-09-10-11 är den skönaste BMW någonsin gjort. Har du denna utrustning så är nog också alltid sportstolar med.

Det gör bilen sjukt mycket trevligare och bara lite dyrare.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Förresten, ska du ha en cab, sedan, touring, coupé?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M-ratten är trevlig men jag tycker inte den ska vara ett krav. Sportratten som ingår i dynamic-paketet är trevlig nog och du utesluter inte en stor del av alla 320d på marknaden.

Jag skulle som andra säger sikta på en bil med comfort och dynamic.

Cliff Barnes
320d Touring -10
AlexanderK: M-sportratten och m-växelspak är trevligt men mer nice-to-have än need-to-have i mina ögon. Men visst går väl dessa att eftermontera till ett någorlunda realistiskt pris alternativt göra själv? Växelspaksknoppen tror jag t.ex. bara är att dra av och ratten tror jag någon här på Autopower har bytt själv.

Tack för informationen. det lutar åt 320 d 2009 sedan med comfort och dynamic. vet någon om skillnaden mellan modellern innan 2009. som jag har förstått har de fått facelift från 09. hur stor är skillnaden?

Tacksam för info

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Utseendemässigt är det ganska stora skillnader, tycker den såg okej ut innan men när faceliften kom blev den gamla direkt mycket tråkigare.

Tack för all info, det hjälpte. Nu har jag köpt en automat, dynamic + confort, facelift. Är väldigt nöjd just nu :) testade både automat och manuell och det kändes mycket bättre med Automat. rätt val för mig ...

Tack

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.