AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.487

Kommer mina fälgar att passa? 19" BBS CK

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej,
Jag har fått nya fälgar som ersättning för mina stulna original 18" M fälgar. De fälgarna jag fått istället är BBS CK 19".Jag antar att de är 8" breda för det sitter 245 breda däck på.

Min fråga är, eftersom det står ET35 på fälgen, kommer de att passa? Jag googlade lite och har läst att jag ska ha ET20... Jag vill inte att fälgarna ska hamna för långt in även om de rullar fritt för det ser så fult ut.

Jag har beställt dem genom OCL och de fick mitt reg nr... Har de klantat till det?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
ET35 är till 3 serien, du skall ET20, är ju klantigt när du lämnat bilnumret.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Angående bredden, jag har 8,5" fram till mina 245:or och 9,5" bak till 275:orna

BMW CS #5206
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Om det nu är så att de är till en 3-serie så kommer de inte att passa alls.
3-serien har mindre centrumhål..
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag har mätt från utkanten av BBS fälgen till insidan av centrum 9cm och jämfört med mina original 17" med vinterdäck och de har 10cm. Det betyder att BBS fälgen hamnar ännu längre in än 17" och de sitter rätt långt in redan...

Jag ringde därför däckfynd som skulle kolla upp detta med OCL som de beställt dem av och idag fick jag svaret. De ska monteras med spacers som tydligen försvunnit.. Är det verkligen meningen att man ska ha spacers när fälgarna är beställda till min bil och man inte "tvingar" på fel fälgar på fel bil??

Finns det en risk med spacers?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det skulle jag aldrig gå med på. Lämna tillbaka skiten!

-------
Min bil suger inte...
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag pratade med däckfynd som levererat hjulen här om dagen och de påstår att BBS bara tillverkar CK fälgen med et35 och att man använder spacers till samtliga bilmodeller. I mina öron låter det konstigt men så klart blir det billigare så.
Jag ringde sen BMW som sa att de rekomenderar fälgar som passar rakt på...

Frågan är vad det är för spacers, det är ju skillnad på vanliga distancer och spacers med ventreringsring. Kransen som är i centrum av hubben finns då även på spacern och då borde det vara lugnt??

Känns inte helt ok, men känns som ett stort jobb att be dem ta tillbaka fälgarna och sen ge sig ut och leta nya. Är inte riktigt upplagd för att beställa från England eller köpa nytt hos BMW.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Självklart nöjer du dig inte med ett par fälgar som absolut inte passar din bil som dom tvingar dit med spacers utan du ska ha fälgar som passar din bil. Har du gett dom ditt reg.nr i samband med beställning och dom säljer fälgar till dig som inte passar så är det uppenbart att dom har tabbat sig. BBS fälgarna kommer hamna 15mm längre in än dina 18".

Vet inte om du gillade 18" originalfälgarna men som exempel får du hem dessa nylackade Original 18" M fälgar med Pirellidäck för ca 10.000:- med frakt inräknat. Väldigt seriös handlare som många här på Autopower har köpt ifrån. Länk

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag tror att nog BBS har tillverkat fälgar med rätt ET till din bil(?).
Men skulle det kunna vara så att pga att BBS har gått i konkurs så finns inte rätt fälg att få och då försöker de "lura på dig" fel fälg?
Kanske har någon köpt upp ett billigt konkurslager som man vill bli av med (till god vinst..!) och då trixar man med spacers för att få till det?
Skulle inte tro att vare sig BMW eller BBS har utvecklat sina produkter för att det ska användas spacers.
Du bör nog ha rätt fälg med rätt ET till din bil!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Glöm inte att du även måste ha nya bultar om du skall ha spacers.
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Hej, enligt en tysk sida jag läste på så kan du har dessa fälgar på en Xdrive 5-serie, men som jag förstår är det en tvåhjulsdriven E61 du har så då är det ju fel.
Är det nu så att detta är den fälgen du vill ha så ska du ju se till att spacern du får är av BMW kvalité och att du får längre bult, samt att däckfirman monterar dom åt dig, om det då skulle uppstå problem kan dom inte skylla på dig.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.