AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.724

Ford Focus flexifuel vs skoda fabia någon som ägt eller vet något angående modellen

Sida 1 av 2
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej är inne på att köpa pendlar bil och undrar om någon ägt eller vet något om dessa modeller som är bra att veta.

Är först och främst intresserad av en focus flexifuel men inte ingenting angående denna bil.
Vad är bra dåligt med dem ?
Vad ska man titta efter ?
Har väldigt svårt att hitta en bil som jag är nöjd med helt och hållet. Är lite kräsen.

Några andra tips ii klassen mellan 10-40 k ? som är bra och inte har så mkt fel?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har kört en Focus 1,8 Flexifuel -09 en del, så här tycker jag:

Plus:
Hyfsat klipp i motorn, kul att köra, känns alert på vägen.

Minus:
Drog rejält med soppa, 1,2-1,3 om man låg på lite. (120-130 kmh), varvar som fn i motorvägsfart, mkt buller från både motor och däck, plastig inredning, osköna framstolar.

Jag gillade ändå bilen men skulle inte köpa den som pendlingsbil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade en Focus Flexifuel kombi som hyrbil en vecka förra året och håller med ferlins plus och minus till 100%.

___
//Ulf
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Okej men har ni då kört på bara Etanol eller vad körde ni på ? Dricker den verkligen så mkt 1.2-1,3 vid 120 -130 km? det är ju sjukt mkt tycker jag. Verkar inte som om det finns så mkt possitivt eller ?
Tänkt på max en 2004 års modell med hyfsade mil det är typ vad man får för pengarna verkar det som. Hur ligger dom i värdeminskning ?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Den drog så mkt på etanol, mindre med bensin. Det jag tyckte var bra med bilen ser du i mitt förra inlägg :) Ford har väl rent allmänt rätt dåligt andrahandsvärde, en -04 har ju tappat det mesta redan så värdeminskningen i kronor blir ju inte så stor.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vill du ha en driftsäker bil som du inte vill bråka med satsa på Forden.
Tanka inte med etanol så lär du ha många bekymmersfria mil bakom ratten.

Forden är billig att underålla, lätt mekat, rymlig och inte minst driftsäker.

BMW M-POWER
2004? En bil med symaskinsmotor. Plastig. Sitter högt. Inget svankstöd i stolarna. Burkigt ljud från stereon.

Fabia är nog högre kvalité, men hellre en snål Polo-diesel eller mellanklassare.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Talar vi årsmodell 2004 så är det gamla karossen, dvs. första generationens Focus. De har en tendens att rosta rätt duktigt, så kolla upp skicket noga innan köp.

/Masten
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Väntar på svar nu på en fabia den ska besiktigas 01 gått 15000 mil prutat ner den till 15.000 från 22 tusen rimligt ?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
15000 är bra om den är fräsch i övrigt. Kolla kamrem och rost, Fabian rostar bet. mindre än föregångaren.. Det är ju en golf i mycket..

Jag tror att Fabia är bättre än en Focus när det gäller hållbarhet. I en pendlarbil prioriterar jag bränslesnålhet och hållbarhet framför prestanda och körglädje.

Lycka till med köpet!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Profossen, Fabian är en VW Polo/Seat Ibiza under skalet (eller så är Polo:n en Fabia :) )

/Masten
Fabia har jag kört, var en gräslig upplevelse och verkligen inget att rekommendera om du ska pendla med bilen.

Alla hastigheter över 50 var övermäktiga för hjulupphängningarna.
Hade en Focus kombi 1,6 Flexifuel -03, köpte den när den hade gått 8.000 mil och sålde vid ca 13.500 mil. Jag tankade 90% etanol och hade en snittförbrukning på ca 0,9 liter/mil med etanol i tanken och de få ggr jag tankade bensin låg förbrukningen på ca 0,75 liter/mil.

Positivt: relativt ok förbrukning, rolig att köra, bra att lasta i, låg skatt och allmänt billig att äga.

Negativt: ganska plastig inredning, svårt att hitta rätt inställning på stolar, gick inte att stänga av airbag, rost, korta serviceintervall (1000 mil).

Vettig bil men stora problem med rost.

/Erik
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

En tanke, hadde/har inte Flexi focusen sjuka problem med igensatta spridare när man
kör med mycket etanol....

kolla: Länk
eller Länk

hmmm dyrt

//D
Det verkar som att alla etanolbilar får problem på nåt sätt om dom körs på etanol hela tiden. Bra bränsle det där...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
De första årsmodellerna hade stora problem på vintrarna spec. om dem enbart tankades med etanol.

(Vägrade starta bla)

BMW M-POWER
De
607
Decoy_81

Jag tycker hela etanolhistorian e förkastlig, Man gör bränsle i u-länder av olika grödor
för att vi i västvärlden ska åka bil, sedan funkar inte bränslet i bilarna vi kör, så att man får laga bilen för dyra pengar. Sedan den rena miljöaspekten så kanske inte detta är så rent Länk

Fick man inte "miljörabatt" på dessa bilar för några år sedan?

Sorry var tvungen att skriva av mig lite...

//M
De
607
Decoy_81

GINO

Enligt dom inlägg på DN så finns det ex på års mod 2010 som fått problem..
De
607
Decoy_81

Det jag glömde skriva i mitt inlägg om "etanolhistorien" är så klart att dessa u-länder kanske borde odla mat till sig själva i första hand änn att förse oss med bränsle, som tyvärr inte är av den kvalité som bilarna kräver.

Jag tror att det råder svält i väldigt många länder....

//D
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Profossen : Där är kamkedja på Fabian så man slipper hålla på med kamremsbyten =) där var 2 små prickar som var den rosten man kunde hitta. fixar jag lätt. Jag ska ju enbart pendla till och från jobb ca 6-8 gånger i månaden och ha som bruksbil sen. BMW har jag ju så klart till långfärdsåkning.

Jag håller med angående Etanol har aldrig varit en anhängare.
Dem har ju dock inte råd att odla mat åt sig själva odlar grödor till Etanol så får dem iaf jobb och då kan dem köpa mat. Inget jobb ingen mat.

Det är dock väldigt tråkigt att det ska vara så men verkar som att världen inte bryr sig.

BMW = BRING ME WOMEN
De
607
Decoy_81

Kul att Fabian var bra, lycka till med bilen, om det blir affär... :)

//D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.