|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Skyltarna i tyskland är ju personliga, så den tidigare ägaren behåller helt enkelt sin skylt. | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hej, Hämtade en 120D -06 i slutet på Januari som jag köpte av privatperson. Beställde skyltar och trafikförsäkring på denna sida Länk som levererade skyltarna hem till den jag köpte bilen av. Skyltarna levererades på morgonen och jag kom på eftermiddagen vid 16-tiden, skruvade på skyltarna och var hemma i Stockholm vid 11-tiden dagen efter hur smidigt som helst. |
|
LeMans Blå: Lät ju väääldigt smidigt faktiskt! Går själv i tankarna om att byta ut audin mot en 535D och då hämtar man ju givetvis en där nere. Om man köper av privatperson så är väl det viktigaste: 1. Registreringsbeviset (bägge delarna!) 2. Kvitto med datum, underskrifter, modell, chassienummer osv. 3. Instruktionsboken (den lär man ha vid registreringsbesiktning). Sen om man nu fixar skyltar via länken du visade så är ju dessa och den försäkringen som hör ihop med skyltarna klara. Då får man se till att lösa betalningen på smidigaste sätt samt ringa ett försäkringsbolag här i sverige och ta en tillfällig försäkring på bilen (förklara att den ska köras hem från det landet du nu tar den ifrån.) Sen är det väl bara att tuta och köra hemåt, om jag nu förstått allt rätt? Mvh kalle |
|
|
kalle: punkt 3? Instruktionsboken är ju bra att få med men inget som du behöver för registreringsbesiktningen. När det gäller kvittot så är det viktigt att både säljare och köpare finns med för det är köparen på kvittot som ska ansöka om ursprungskontroll och sedan göra registreringsbesiktningen. Finns beskrivet mer i detalj på Transportstyrelsens hemsida. Försäkring man tar i Sverige kallas Importförsäkring och går ofta att teckna som trafik-, halv- eller helförsäkring. Den du får i Tyskland är enbart motsvarande trafikförsäkring. ___ //Ulf |
|
| Programmer: Stämmer bra det du skriver om kvittot och försäkringen MEN det står på transportstyrelsen att instruktionsboken ska vara med vid en registreringsbesiktning. Förmodligen kollar dom inte ens det, men det vore ju tråkigt att torksa på en sån skitgrej. Men det finns ju att köpa hos ÅF om nu ägaren i tyskland inte har den. | |
|
kalle: var tvungen att kolla Transportstyrelsens hemsida för kravet på Instruktionsbok lät konstigt... Mer exakt så står det: "Vid registreringsbesiktningen KAN DU BEHÖVA ha med dig fler handlingar De dokument du sänt in till Transportstyrelsen i samband med ursprungskontrollen når besiktningsingenjören via en datalänk. Du kan utöver dessa ändå behöva ta med dig något eller några av nedanstående handlingar när du besöker ett besiktningsorgan för registreringsbesiktning och identitetskontroll. Kontakta besiktningsorganet för att ta reda på vad som gäller för just ditt fordon." Jag har importerat fyra bilar och aldrig haft med någon instruktionsbok och det är aldrig någon som har frågat efter den heller. ___ //Ulf |
|
|
Jasså, fel av mig :) Bättre att vara på säkra sidan iaf anser jag. Men som sagt, dom kollar nog förmodligen inte ens om boken är med. Nå andra tips du kan ge vid import då? Det jag är fundersam på är tiderna med ursprungskontroll, registreringsbesiktning osv. Hur ska man gå tillväga för att processen ska gå så snabbt som möjligt? Mvh |
|
|
Direkt man kommer hem med bil och dokument så gäller det att göra anmälan om ursprungskontrollen och skicka in denna. Sen kan du på Transportstyrelsens hemsida bevaka vilket datum dom behandlar just nu och så fort ditt ärende är klart så läggs det i systemet som sedan Bilprovningen tittar i men det tar ytterligare ett par dagar tills du får brevet hemskickat. Med andra ord så kan man när man antar att ärendet borde vara behandlar ringa Bilprovningen och försöka boka tid. Nu är det ju inte högsäsong för import så det tar kanske inte så lång tid att få besiktning men om det gör det så be dom kolla runt på andra stationer. Jag kör gärna 10 mil extra om det betyder att jag kan få bilen besiktigad en vecka tidigare. Kolla även de privata alternativen om det finns något när där du bor. Senaste bilen regbesiktigade jag på Carspect i Malmö då dom kunde ge en tid under en vecka medan Bilprovningen i Malmö/Lund gav 1,5-2 månader. ___ //Ulf |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
I slutet på januari tog det ca 1 vecka hos Transportstyrelsen, och sedan 1 vecka till så hade jag besiktigat bilen i Stockholm, kunde fått tid i Uppsala dagen efter att ursprungskontrollen var klar, så vintern bästa tiden. I somras fick jag vänta ca 1 månad på ursprungskontroll, och skulle sedan fått vänta ca 1,5 månader på besiktning, men fick ett återbud i Södertälje efter bara några dagar. Jag ringde varje morgon till bilprovningen för att få en återbuds tid. |
|
I slutet på mars förra året så var det 9-10 dagars väntetid för ursprungskontrollen. ___ //Ulf |
|
|
Har funderat på en sak. Om man köper en bil för "netto" priset, måste man momsa den i sverige då eller hur funkar det där? Visst får man som privatperson betala ett "netto"-pris vid export till sverige från tyskland? Tackar! |
|
| Kan du ens köpa den netto som privatperson? Om det nu mot förmodan skulle gå så måste du momsa den i Sverige, vilket är dyrare än momsen i Tyskland, 19% mot 25%. | |
|
Du kan ej som privatperson köpa till netto , vilket du dessutom skulle förlora på IOM svenska högre momsen. Sen är det väldigt risky att dra iväg med en massa cash samt som sagt även mkt dyrare. /Anders |
|
|
Briefet behalls av finans bolag om bilen ej ar bet! Kolla pa denna sida sa du far ratt dok Skyltar ar ej ett problem export skyltar finns dar! Kolla dock upp om mil mm stammer fore sa gatt det gar da det kan vara svart pa plats bes mm carfax mm sedan sa klart kolla pa bilen sa den ser ratt ut! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.