|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, någon här i panelen som har koll på hur det fungerar med tyskarnas ev kreditspärrar på bilar de köpt på finans? Jag menar: I sverige står det ju KREDITKÖP MED ÅTERTAGANDERÄTT på våra regbevis om bilen är belånad. Har de ett liknande system i Tyskland? Eller hur vet man att bilen man handlar är "betald"? MVH Peter | |
|
Hej! Har "tysken" båda delarna på "briefet" så ska det vara helt ok då finansbolaget annars har den ena.. Mvh Jimmy |
|
|
Lånar tråden lite, då jag planerar att åka, kanske redan imorgon. Har läst igenom diverse olika guider, men de flesta har ett par år på nacken. Tänkte kolla om någon kan ge mig svar på följande: 1.Vilka plåtar skall jag ha från tyskland, pris? Är bilen försäkrad med dessa plåtar, ersätter de bilen ifall nått händer? 2. Hur gör jag smidigast en direktöverföring (tar väl tre dygn) 3. Detta "Brifet" skall jag väl ha, men skall jag skicka in det till sverige eller tyskland? Typiska generalfel som man bör undvika som man lätt begår när man är lite grön? Snabba svar uppskattas naturligtvis då detta kan gå undan om det vill sig väl! |
|
|
Börja med att läsa Länk så får du svar på det mesta. Sen läser du detta Länk Men för att snabbt svara på dina frågor: 1. Du ska ha skyltar med röd kant. När man köper dessa så ingår en trafikförsäkring. Gör du ett misstag och kraschar din bil så får du alltså inte någon ersättning. Du kan köpa en importförsäkring (som motsvarar en helförsäkring) av ett svenskt försäkringsbolag. Brukar kosta 2500-3000kr. 2. Lämpligt att du pratar med din bank då det kan skilja lite mellan de olika bankerna. Vissa banker ska ha en sk expressbetalning som ska ta 24 tim. Kostar en slant extra. En vanlig EU-betalning kan nog ta mer än 3 dagar om man har otur, tror att det som kan ta tid är transfern mellan de tyska bankerna. 3. Briefet ska du få vid köpet och det är innehavaren av detta som äger bilen. När du sedan är hemma med bilen och ska ansöka om ursprungskontroll så skickar du med briefet i original till Transportstyrelsen. Ta kopior på allt du skickar in så du har dokumentation kvar själv. ___ //Ulf |
|
| Tack för svar, skall kika närmare på länkarna. | |
|
Hmm, det här med plåtarna föresten, går detta att fixa på stutts om man köper från privatperson? Något speciellt försäkringsbolag som rekommenderas gällande denna importförsäkring? |
|
|
Du och säljaren bör åka tillsammans till ett Zulassungsstelle och där avregistreras han och du registreras samt får dokument och skyltar. Säljaren bör ju kunna ta reda på var närmsta finns samt dess öppettider. ___ //Ulf |
|
| Det blev inget med den killen. Han jobbade på bank säger han, men han kan enbart ta emot kontanter då enligt han det är omöjligt att vara säker via en internationell överföring. HAN JOBBAR PÅ BANK - Och säger så.. Luktar inte detta illa? | |
|
Om han endast vill ta emot kontanter, kan det ju bero på att han inte tror att pengarna kan vara framme i morgon eller på torsdag med 100% säkerhet. Därför är kontanter ju bättre. Det är väl också irriterande om du står i Tyskland och pengarna inte kommit och du får vänta en extra dag, innan du kan åka hemåt. Time is money… |
|
|
cash is king:-) Beror lite på hur mycket det rör sig om, annars är det smidigt med kontanter. Euro finns ju dessutom i höga valörer så man behöver ju inte precis ha en portfölj med sig heller... |
|
| Hmm, euron står i 8,8 men vart köper jag den för det priset :) | |
|
Svåra är att få ut en större summa € i kontanter snabbt av en bank nu för tiden. Gjorde 2st snabba överföringar förra året när jag var nere i tyskland och båda kom fram dagen efter. Sen att hela ner resan och hemresan blev betald på grund av en bättre kurs på € vid banköverföring skadade ju inte heller. |
|
| handelsbanken har en tjänst så pengarna kommer inom en timme, man måste dock ge mottagarkonto i förväg. Sen förbereds överföringen men "fryses" tills man ringer och godkänner efter man har tittat på bilen. Funkar sjukt smidigt, blir aldrig ståendes.. | |
|
Men inte alla som jobbar på handelsbanken har koll på denna funktion tyvärr. Det vet jag av egen erfarenhet då jag fick stanna kvar 1 dag extra i Tyskland sist. |
|
| pga handelsbanken i Linköping gjorde fel överförning. | |
| Ok, blir ett samtal till swedbank imorgon då! Helvete det känns fortfarande som stenåldern, hur i helvete gör resterade affärsmän runt om i världen? Springer in på ett växlingskontor??? Dessutom snackar vi inom EU nu, detta är ju fan larvigt! | |
|
Som någon är inne på här ovan så är det ganska stor skillnad på Eurokursen du får vid en överföring jämfört med den du får när du köper kontanter. När jag jämförde förra året så var det 10-11' SEK billigare att överföra 30' EUR jämfört med att köpa kontanter. ___ //Ulf |
|
| Precis det jag upptäkte när jag fick reda på att det endast var kontanter som var aktuellt. Nu har jag mer eller mindre blåst av affären men kanske skall jag göra en kräftanstränging igen... Ska bli kul att se vad swedbank har att erbjuda för alternativ. Mina förväntningar är dock inte höga :( | |
|
De erbjöd dena express betalning, förutsättningarna är att man gör betalningen på förmidagen sedan skall det finnas i tyskland på eftermidagen. En fråga nu bara. Jag köper importförsäkringen i sverige, skall jag behöva betala för skyltarna som sitter på bilen i tyskland oxå? Varför i så fall? |
|
| Ingen som vet? | |
| Ja, du behöver betala för skyltarna i tyskland. Dels en avgift för själva skylten, men även försäkringen som du inte kan välja bort vad jag vet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.