AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.169

Byte airbagmodul bmw 528 98

Sida 1 av 2
Jag har en lysande airbaglampasom återkommer.

Med följande felkod.
01 Airbag Fahrer / E36 und vor Mod 2000 : airbag steuergerät.

Det är en Temic med nummer
Part Nr 6 900 727

Måste jag köpa en modul med samma partnummer eller kan jag köpa en annan och koda in den?

Carsoft har ju funktionen att läsa ur modulen och koda in den.
En begagnad modul är ju rätt billig på ebay.
Har varit i kontakt med BMW.

När jag uppgav mitt reservdelsnummer så fick jag till svar att
Ny modul har artikelnummer 65 778 386131 3705kr

Det som är intressant är att modulen ovan ersätter följande nummer.
65 778 374 798
65 778 362 072

Jag frågade vad skillnaden är och det kunde han inte svara på.
Det stod inget angivet så han sa att det kan det kan bero på flera faktorer förändringar, annan tillverkare m.m.
Det var lite osäkerhet där..

Hur som helst dessa moduler ovan som har blivit ersatta hittar man på ebay så min gissning är att skillnaden inte är så stor marginell och knappt märkbar för användaren.

Jag blir hur som helst tvungen att köpa en modul och har hittat en på skroten i sverige med samma nummer för det vill de ha 1500 kr så jag tänkte köpa en annan med annat nummer och koda in.

Men det skulle vara en stor hjälp för mig om ni med en e39 kunde skriva vad ert part number är på modulen + årsmodell.

Troligtvis börjar det på 65 778 XXX XXX

Jag hittar inte ett enda inlägg där någon har bytt denna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Carsoft har funktionen men fungerar den?? Det finns de som förstört sitt instrument och fått byta det när det försökt byta språk. Därför brukar jag generellt säga använd inte kodningsfunktionerna i Carsoft.
Jag tror att BMW Scanner är stabilare att använda vid omkodninga av moduler nya som gamla.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bra fråga hasso.

Jag blir den första som provar antar jag så jag talar om hur det går.

Har du nån skärmdump från vad det satt för airbag modul i din 528?
Kan ju vara intressant att se från din 540 oxå.

3705kr ville de ha för enabrt modulen på bmw då tillkommer arbete + kodning.

Skroten vill ha 1500 då har jag hittat en med samma reservdelsnummer som jag har nu frågan är hur bra den håller och jag antar att den måste kodas in även om reservdelsnumret är samma.
Jag har hittat flera begagnade moduler med samma nummer på ebay men ingen info om de kommer från bilar där airbagen har löst ut.
Man måste dessutom flytta över informationen från den gamla modulen till den nya.
Har letat med ljus å lyckta efter en firma som reparerar dessa och har hittat en i tyskland.
Länk
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
De verkar ha fått bra betyg på ebay.
De gör ett försöka att reparera module och kan de ej göra det så erbjuder de om möjligt utbytesmodul.

Det går även att skicka en begagnad modul till dem tillsammans med sin gamla modul, de kopierar då över informationen och inget behöver "kodas" mot bilen.

Addressen till sidan är www.airbag24.de sen kan man välja den engelska versionen.
Jag har monterat bort gallret för ventilationen och lossat skruvarna och jordkabeln för modulen men kabeln sitter fast och det går förståss inte att dra ut den så man ser kontaken ordentligt.
Verkar som man måste montera bort mittkonsollen och lyfta upp den för att komma åt kontakten.
Någon som vet hur man får bort mittkonsollen verkar sitte 2 skruv under växelspaksdamasken + en under varningesblinkersen.

Kontakten till airbagmodulen har säkert en klack som måste lyftas det räcker säkert inte att bara dra rakt ut man kommer dessutom inte åt.
Har letat febrilt efter en bild på kontakten på nätet.
Ok Airbagmodulen är nu urtagen och det var lite lättare när man vet hur man ska göra.
Det sitter en bygel som knappt syns som ska dras mot baksätet men för att göra det måste man trycka in den lilla "kullen" eller utbuktning som är precis efter bygeln pressa in med en flatmejsel och bygeln poppar ut sedan är det bara dra i den för att få kontakten att röra sig ut.
Dock är det mekigt att få ut den och det beror på att kablaget till modulen är för kort då det är fäst med ett buntband mitt på kardantunneln i golvet.

Klipper man detta så så kan man dra ut modulen minst 1,5 decimeter till och kabeln är då lättare att montera rätt.
Man bör med fördel sätta ett nytt runt kabeln även om det ej är fäst i golvet för att hålla kablaget ihop.
airbagstyrenhet är nog en mer korrekt beskrivning om jag ska vara noga.
Ok då har fakturan kommit jag måste betala den innan jag får tillbaka den.

Felsökning inget fel funnet.
Det står även radera felkoden efter monteringen.

Jag har några alternativ kvar.

Vända mig till bmw för felsökning.

Försöka hitta någon med annan diagnosutrustning tex inpa för att se om den säger samma fel.

Skrota bilen.
Jag får lita på att styrdonet är ok.
Tyckte dock innan att felkoden var lite suspekt "fel airbagstyrenhet" måste triggas av något.
Har nu monterat tillbaka styrdonet.
Det är som vanligt jag kan köra lite med bilen stänga av den osv men sen tänds lampan igen.

Det är körförbud imorgon.
Men jag har 30 dagar på mig att lösa detta, sen får det bli skrot synd på en annars helt fungerande bil.

Vad är nästa del att byta.
Jag tänkte antingen lämnar jag den till bmw.
Eller så tar jag en chansning och byter släpringen i ratten.
Om det vore glapp i kontakten under stolen så borde den inte säga fel i styrdon.
Men det gör den nu trots att det är felet.

Men felkoden säger aitbag förarestyrdon, så antingen så det skulle mycket väl kunna vara släpringen eller airbagkudden.

Vad säger ni ska jag ta en chansning och köpa en ny för 1700kr och byta själv, eller lämna till bmw?
Har tänkt mig att byta släpringen som jag köpt, men hittade detta.
Länk

Jag tolkar det som att är man har felkod 1 så är det ej släpringen det är fel på utan airbagen.

Förstår inte riktigt hur det kan bli brott i airbagen, låter mer som kablaget till det.

jag har ingen airbag att testa med men tänkte ta bort den och sätta ett motstånd för att se om kretsen är hel fram till airbagen.
Men vill inte ohmmäta på airbagen. någon som vet vad det ska vara för värde?

Ska även prova att koppla ur airbagen för att se om jag får samma felkod.
Tänkte koppla loss airbagen från ratten och sen lossa kontakten under ratten som går till rattringen från resten av bilen.
Då borde jag kunna ohmäta från den kontakten om jag bygglar ihop det i kontakten på ovansidan där airbagen ansluts, är resistansen noll eller oändlig så borde det tyda på brott, självklart har min multimeter diodtest men ingen summerfunktion.

Någon som har en lös släpring och kan ohmmäta den så jag har något värde att gå efter?
Hej delorian fick du fixat felet ? jag har samma fel men kommer ingen vart med det
Har köpt släpringen, men inte fått tummen ur då de har uppkommit en del andra småsaker abs lampa motorlampa m.m.
Och börjar fundera om man inte får ut mer att sälja den som den är och ta den summan man får istället för att reparera felen.
Enda skälet till att reparera är för att jag vill behålla bilen.

Vad har du gjort hitills med din bil?
hej jag har inte gjort något mer än släckt felkoden det höll i 1½ år men nu får jag släcka den varannan dag . skulle vilja testa med en annan airbag innan jag köper en ny .
Samma som mig säkert släpringen
ja jag misstänker det . men har inte den egen felkod ? vart köpte du din ?
Nä släpringen har nog ingen felkod då det ej är modulen utan bara en lång kabel fram till modulen.
okej ja jag e oxå nyfiken på släpringen . vart köpte du den och vad kosta den ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.