|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett problem på bilen som jag stört mig på under en längre tid. Har en Bmw 525 E34 från -91. Tycker bilen släpper ut väldigt mycket avgaser, en normal bil vad jag vet så syns knappt avgaserna när katten och så är tillräckligt varm. Men även fast man kört med min bil ett bra tag så ryker det friskt vid gaspådrag. Vitryker = drar in vatten någonstans? Det har vart lite lite vatten i han sen ja köpte den för flera månader sen men det har inte sjunkit nåt sen dess så då kan de väl inte va det? Den går lite ojämnt också på tomgången, inte mycket men kan detta ha ett sammanhang? Har bytt: Luftfilter Bränslefilter Tändstift Motorolja och filter Bytt en trasig insugsbälg kollat vakuumslangar och sprutat startgas men hittar inget. Men den går precis som innan på tomgången, inget som märks när man kör den eller syns på mätaren men man känner att bilen rör sig lite ryckigt när den går på tomgång och man hör lite på varvtalet. Detta är min första BMW och jag kommer inte längre än såhär :/ Hoppas ni har några ledtrådar, Tack på förhand. | |
|
Om den går ryckigt när den är varmt och luktar oförbränt så hade jag provat att byta tempgivaren till motorstyrningen. |
|
| Alternativt mäta att den är hel. | |
|
Tack för svar! Bilen går aldrig ryckigt när man kör den och den går alltid likadant på tomgång vare sig den är varm eller kall. Men det kanske kan va värt att kolla tempgivarn ändå? Vart sitter den ? ska man Ohm mäta på den då eller? Vilket värde ska den ha ?? Mvh |
|
|
Jag skrev ett inlägg om hur man kollar tempgivaren i denna tråd Länk läs mer där. //Göran |
|
|
Länken funkar inte i mitt tidigare inlägg. Testa denna istället Länk //Göran |
|
|
Hur länge har du haft den? Var det så på sommaren också? Kör du korta sträckor eller pendlar du med bilen? Det är ett stort avgassystem på e34an som samlar mycket fukt, man får köra en bra bete innan det är ordentligt uppvärmt. Har du inga andra symptom så bör du inte oroa dig för att det skulle vara motorn som släpper igenom vatten. Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring! |
|
|
Ska verkligen fukt i avgassystemet påverka gången på bilen? |
|
|
Tack göran för länken ska kolla upp det där när jag kommer hem. Jag köpte bilen i augusti tror jag, men minns ej om den rök då. Jag kör mest korta sträckor till jobbet typ 5 minuter men kör en del längre också men sällan mer än ca 7 mil i stöten då jag tar min andra bil när jag ska ut på långresor. Har ett ordentligt avgasläck precis innan sista ljuddämparen har tänkt på om det är fukt där som orsakar röken men var mer orolig för topplockspackning eller spricka i toppen :/ Men tomgången har vart exakt lika sen jag köpte den och jag glömde skriva att ibland så lägger sig varvtalet på 1100 varv alltid just ca 1100 och det händer varm som kall. Oftast ligger den ju på typ 600 varv eller nåt men så plötsligt kan den "låsa" sig på 1100 varv. Med vänlig hälsning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.