AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.652

Motortemperatur i dold meny. Konstig temp eller ?

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej !

Som rubriken lyder har jag hittade tråden angående dolda menyer i bmw e60. Äger en 530 E60 -06.
Undrar om detta är normalt som jag förklarar längre ner i texten.

Dock så vet jag faktiskt inte hur jag ska ta ställning till min bil. Jobbar i Malmö och bor ca 10 mil därifrån.
Har dock lite frågor.

Hur avläser jag arbetstemperaturen på bästa sätt vid stående med motorn på och sen kollar efter ett tag eller går det lika bra att köra och kolla efter hur länge.
Då jag körde så ca efter 4-5 mil så låg den mellan ja alltifrån 93 grader till 98 grader mest stod den på 96-97.
När jag körde i uppförsbacke så ökad den och i nerförsbacke gick den ner. Under färden på motorväg hade jag farthållaren på 120km/h.
När jag sen sänkte hastigheten vid vägarbetsområde och körde i ca 70-80 och frikopplade gick den ner till ja allt ifrån 70-90 grader är detta normalt eller ?
Tyckte den pendlade mkt mellan olika grader i olika hastigheter ?

Har en annan fråga med som jag hoppas kunna få svar på. Kan termostaten utlösa så att motorlampan tänd vid felaktiga värden? då där är 2 termostater ?
Ska den pendla så mellan olika grader eller ska dem typ lägga sig och pendla några enstaka grader upp och ner ?

Tacksam för alla svar och idéer.

BMW = BRING ME WOMEN
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om det är stark kyla och du kör med mycket kupevärme är det inget konstigt.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Frågan är hur snabbt (mil) kommer den upp i temp? låt oss säga 92 grader!
Efter min termostat byte så pendlar ej min temp längre. Det tog tid att få upp den och sedan vid kraftiga nerförs backar så gick tempen ner(ca10-20grader), ju kallare ute desto kallare gick motorn. Efter bytet så går tempen ner max 2-3grader. Så testa byta termostat!

MvH Bmw 4-ever
ma
7.450
marin849
Termostattestet skall göras med kupevärmen avstängd!
Även med frisk termostat kommer motortemp att sjunka på tomgång/rulla nerför backar när det är rkktigt kallt. I -20C med 25C i bilen produceras helt enkelt inte tillräckligt med spillvärme om inte motorn får arbeta. Knappt i -10 heller, beror påbhur mycket värme man tar ut.
Prova att köra motorn varm med lite värme och fläkt, parkera sedan på tomgång och dra på full fläkt och 32C, när det är minus ute.

Det kan absolut vara termostaten, men testa då den utan kupevärmen på.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Marin: Det förstår jag med som du säger med hög värme och full fläkt. Men som han beskriver att i nerförsbackar går tempen ner och då har han säkert inte full värme och full fläkt på. Men tror mer på termostaten som är fel på. Sänker man hastigheten vid vägarbete så borde inte tempen gå ner från 90 grader till 70 grader heller. Min Går ner som max ett par grader inte mer efter bytet.

MvH Bmw 4-ever
ma
7.450
marin849
Absolut. Men det är lätt att lura sig på kupevärmen. Särskilt tydligt är det när man ska kolla hur fort motorn blir varm. Det enda rätta sättet anser jag är att sätta av värmen helt och hållet, starta motorn och direkt åka upp på 90- eller 110-väg och köra i konstant fart. Motortemp ska formligen "rusa" upp då. Det är ett extra bra test därför att man har gott om kylvind då så termostatläckage avslöjas och med en frisk termostat och klimatanläggningen helt avstängd (nedsläckt) är det nästan chockerande vad fort motortemp går upp om allt är ok.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Ja men det kan han testa och kolla hur resultatet det blir.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Å jag som undrade varför det tog så lång tid att få upp tempen. Det är ju självklart att det tog tid när jag värmde kupén och det var rätt kallt ute.

Ibland har man otur när man tänker...
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Okej någon som vet om motorlampan kan tändas på grund av att termostaterna är kassa ? Har varit på felsökning dem säger startmotorn men bilen startar perfekt i minus 20 har aldrig startat dåligt eller något så tog min bil och åkte hem igen då jag inte tänkte betala för en gissning som jag inte tror på. Har för övrigt haft till och från lysande motorlampa i över 1 år men bilen går klockrent hela tiden.

Någon som kan hjälpa mig eller får jag söka mig vidare till något annat företag och felsöka igen? Känns så jävla dumt att bara slänga iväg pengar och sen ska det gissas på delar som ska bytas tills man finner felet.
ma
7.450
marin849
Om motorlampan har tänts _måste_ det finnas en felkod att läsa av?

Vet ej hur det är på 530 E60 men på E39 tänds inte motorlampan om elslingan i den elektriskt styrda termostaten är trasig, ej heller om termostaten "smygläcker" eller kärvar så att motorn tar längre tid på sig att bli varm etc.

Det finns folk som fått ut felkod på elslingan i termostaten på bilprovningen utan att motorlampan har tänts så elslingan tänder tydligen inte motorlampan.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Nu har jag testat bilen lite fram och tillbaka med olika resultat och väldigt konstiga sådana.

När jag kört till jobbet 10 mil enkel resa så blir bilen varm ganska snabbt och allt värme osv fungerar utmärkt.
När jag dock kört ett tag och värmen kommit upp i ca 92 grader och jag fortsätter köra på landsväg utan värme på så kommer värmen upp i ca 102 grader och då blev jag väldigt rädd och stannade bilen direkt .

Jag ringde BMW assistans och pratade där med en tekniker som sa att det var helt normalt att värmen pendlade osv. han bad mig öppna locket till vätska och frågade om jag kunde se vätska där inne? Mitt svar var att där fanns ett flötliknande föremål som man kunde trycka ner lite och där var det kylarvätska. Då sa han att då är det ju inte för lite kylarvätska. Hur vet jag om där är för lite och hur ska den pinnen som finns inne vara ?

Han frågade mig också om jag fick några varningslampor som tändes men det gjorde det aldrig under färden och har aldrig gjort sen dess.

Ibland kan tempen pendla ner från 95 grader till 70 om jag frilägger bilen i en backen och låter den rulla i ca 700 meter då jag testat detta också. Ibland så gör det sådär även under färd ?

Vad ska jag dra för slutsatser och behöver jag göra något då inga Varningslampor tänds ?

BMW = BRING ME WOMEN
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Så fort jag stänger av kupévärmen så går den upp i temp till över 100 grader och så fort jag drar på lite värme går den ner direkt i temp? Vet inte om detta är några problem eller om det ska vara så för inga varningslampor har tänds i bilen som sagt .Behöver verkligen hjälp.

BMW = BRING ME WOMEN
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kylsystemet är ju under tryck, så vattnet kokar inte vid 100 grader, utan vid en högre temperatur.

Att den kom upp på 100 grader var säkert för att du inte hade värmen påslagen i kupen. Hade du kört lite längre hade du säkert sett tempen sjunka... :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att glykolblandad kylarvätska under normalt arbetstryck i en modern bil inte kokar förrän vid ca 130grader - så du ligger på normala temperaturer skulle jag nog säga.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Okej tack så jätte mycket både Sim och Johan B. Puuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhh jag trodde motorn skulle rasa eller något fick nog hjärtklappningar.

Men Johan B finns det någonstans jag kan kolla om jag har för lite kylarvätska i bilen och isf hur ? Har du någon sida där det står mer om just hur mycket normal tempen ska vara på just min modell? För många här skriver ju 92 grader ? Han teknikern jag pratade med på BMW assistans sa att dem pendlade mycket och jag skulle börja kolla upp det om det kom upp i ca 115 grader ?

Dem flesta här säger ju att jag ska ligga på 92 grader är det perfekt arbetstemperatur eller hur fungerar det ?

BMW = BRING ME WOMEN
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det blir ju alltid lite fördröjning i motortempen när termostaten öppnar respektive stänger sig.

Dessutom kan det skilja rätt mycket i "restvärme" ut i motorblocket/kylarvätskan vid olika belastningar - kör i en lång uppförsbacke (typ hallandsåsen) med bibehållen eller lätt ökande fart och kolla på temperaturen och jämför det sedan när du motorbromsar dig ner på andra sidan krönet...

Mvh
Johan B

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Har kört i en liknande backe och då går temperaturen ner,när jag kör nerför ganska rejält ca 10-20 grader och när jag kör upp går den upp ca 5 grader eller mer låter det bra ?

BMW = BRING ME WOMEN
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När bilen får jobba hårt i uppförsbacken går temperaturen upp och vid motorbroms sjunker den ganska snabbt och mycket (då suger den ju bara in kalluft i cylindrarna).

Tycker det låter ganska normalt med de skillnaderna som du har sett.

Mvh
Johan B

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Okej ju det du skriver är precis hur min bil uppför sig. Då med andra ord kan jag ju vara ganska lugn?. =)

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
är det bara min som behåller värme i nedförsbackar? Göteborgsbacken i jönköing är ju relativ lång och jobbig att komma upp för många bilar. Min sjunker bara 2-4 grader och inte mer efter termostatbyte.och uppför upp till 98-99!? Ska bli kul hur det blir med husvagnen efter.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.