AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.690

Köpråd, har hittat en intressant Bmw men har lite funderingar

Sida 1 av 2
Tja!

Har hittat en intressant Bmw på blocket och hade tänkt kontakta säljaren men innan jag gör det så har ja lite frågor/funderingar som jag skulle vilja fått svar på :)

Bilen som det gäller Länk

Har aldrig ägt en Bmw så har ingen koll alls när det kvalitén på bilarna/motorerna?
Hur är 323 motorn jämfört med 325 eller 328 tex?
Är det kamkedja på 323:an?

Har läst lite gällande begagnatguiden och har blivit lite klokare, men är det något som man ska tänka på/kolla extra noga gällande motorn eller något annat på just 323:an

Den ser fin ut på bilderna men tycker priset ligger väldigt högt. Hur mycket tycker ni att det är rimligt att betala för den bilen?

Tack på förhand!

Mvh
Anders
323:an är på 170 hk.
Den har kedja som du frågade efter.

Motorn är annars lika bra som de andra. Ska man riktigt hårddra det här så är väl 328:ans motor den som skulle vara sämst :).

Ang priset får jag hålla med dig. Tycker också det är för mycket.

Det är ju fortfarande E36 modellen också plus liten motor, pga fint skick så kanske 30000:- i mina ögon.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tack för ett snabbt svar :)

Okej, vad bra att den har kamkedja.
Aha ok, men hur kommer det sig att 328:an skulle ha den "sämsta" motorn?

Jo priset är alldeles för högt med tanke på hyfsat liten motorn samt så börjar E36 bli till åren.
Jag skulle vilja ge 3-40000kr max max det sista alternativet.

Får ta och kontakta säljaren så får vi se vad han säger.

Mvh
Anders
328:an har lite mindre gods. Har aldrig haft problem med mina, mest om man skulle hård dra din fråga där :).

Ja gör så och hör vad han/hon säjer. Lycka till.

Ska du titta på den, så se gärna så den är servad som den ska. Viktigt pga kedjans skull. Men är resten lite pedant skött brukar de vara rädda om motorerna också.

Var inte rädd för att dra den ordentligt när den blivit varm och känn alla växlar ordentligt och att kopplingen inte slirar.

Rost skärmkanter bak och bagagelucka.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Be gärna om besiktningspapper en bit bak också. Handbroms kan kärva med en del år på nacken, så titta så det fungerar.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag förstår inte heller varför motorn i 328i skulle vara sämst om Clintan66 inte är ironisk? 28i är rejält mycket starkare och snabbare än 23i i alla lägen men dricker lika mycket, dessutom finns en viss trimpotential i 28i eftersom den är strypt från fabrik.

Bra bil med kanonkvalité är det i alla fall!

//Bjersér
Aha okej då hänger jag med :D

Tack så mycket, jag skriver i tråden när jag får svar.

Tänker du på vanlig olja/filter service eller något annat?
Såg även på transportstyrelsens hemsida att den är importerad för precis 1 år sedan. Är det något som man ska oroa sig för? Så länge det finns servicebok/kvitton borde det vara lugnt?

Tack för tipset, det ska jag absolut ta och göra om jag åker och tittar på bilen.

Rosten ska kolla upp också :)

Mvh
Anders
Bjerser - 328 vore ju absolut det bästa men finns inte så många attraktiva på blocket i dagsläget :)
Finns det Inspektion 1 och 2 även på E36? Vid vilket miltal ska dom vara gjorda samt vad brukar man göra i dom servicarna?

Mvh
Anders
Ja det finns inspection 1 och 2. Oljebyte är var 1000 mil på dessa. Finns ett sådant inspectionspapper här på Autopower under meka själv. Hittade det inte just nu, men har skrivit ut det tidigare härifrån.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Här fanns det. Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Får inte länken att fungera.
Gå in på gör det själv.
Mekartips och sök på servicepunkter

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Clintan66 - Tack för informationen, men vad är det som ska göras under 1 och 2? så det är A & O med oljebyten var 1000:e mil? Skulle det vara katastrof om det var 1500:e mil?

Ska försöka kolla upp det under meka själv :)
Clintan66 - Tackar, ska kolla in det direkt :)
Oljebytena är ju inte katastrof om du rullar längre, men det är för kedjans skull.

Som idag på min egen är det var 2500 mil, men bytar fortfarande som på mina gamla E 36:or var 1000-1250 mil. Jag anser inte att oljan har blivit bättre idag än vad den var för 8 år sedan och jag har hellre fräsch motor och lägger lite oljebyten på en än en rasad.

Har haft 5 stycken Bmw nu och har skött dem alla med service. Ingen av dem har serplat i sig olja. Vissa har problem med törstiga olje drickare.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
th
15
thombar
Bmw 320d m-sport -04
Alpina b6 2.8 -86
Peugeot 206 gti
Audi a4 1,8t
Tycker 47 tusen är RIKTIGT dyrt för den bilen.. Men för det priset får du en e46 i minst lika bra skick.. sen en till grej som ja stör mig på: Import 2011-05, haft 2 ägare sedan dess och så skriver han i annonsen "finans kan ordnas".. visst den är säkert fin men vafan 47 tusen för en nyimporterad som gått 22 tusen mil.

tycker den är värd 20-25 MAX :)
Clintan66 - Visst är det viktigt som fan att byta olja med rätta intervaller, inge snack om den saken :) men 1500 mil mellan varje är godkänt men 1000 mil är ännu bättre :)

Men ska kedjan bytas vid något speciellt miltal?

Om jag åker och tittar på bilen, hur ska jag kunna märka om den dricker olja egentligen? :)
thombar - Tack så mycket för dina synpunkter :) tycker också personligen att bilen är alldeles för dyr, men ska ta och maila ägaren strax då det känns lite sent att ringa nu.

Den har ju inte varit värst länge i Sverige så om det skulle bli eventuellt köp så är det A & O med full dokumentation.

Tack igen :)

Mvh
Anders
thombar; Hade det varit mer ok pris om det vore gammelimport eller sv-såld?=).

En Avusblå med M-paket är inte jämförbart med en mer standardbetonad, så jag tycker din värdering är lika dålig som ägarens fast åt andra hållet. Någonstans mitt i mellan kan väl vara lämpligt om allt på bilen fungerar, hade det varit en 328a skulle 47tkr varit helt ok. Om allt funkar.

Obs uppskattar man inte ett snyggare utseende utan enbart går på modell, årsmodell, miltal förstår man inte sådant som utrustning, M-paket eller annat som sticker ut. Detta är allmänt riktad.

Man bör kolla varför den redan haft två ägare i Sverige, bra även att kolla historik i Tyskland om inte säljaren har det tyska regbeviset beställer man det från Transportstyrelsen.

Kedja byts enbart om den låter illa. De enda bilar jag kan påminna mig haft problem med kedjan är M60B30 och S38B36/B38. För S38 löser man det med spännaren från S50.

Mvh Stephan
Stephan735i - Tack så mycket för all information :) men vad tycker du är ett lämpligt pris för denna bil?

Ska ta och kolla upp varför den haft två ägare redan i Sverige samt om man kan få fram historiken från Tyskland.

Har ingen bra koll när det gäller Bmw men vilken modell/motor har haft problem med kedjan? :)

Mvh
Anders
Sköts oljebyten så behöver du inte byta kedja. Det som kanske kan behöva bytas är kedje streckaren.

Du kan inte märka om den dricker på plats. Du får helt enkelt lita på din känsla gentemot säljaren hur han svarar dig på vissa frågor.

Du kan ju säga till säljaren att du inte vill han startar den innan du kommer. Den ska vara kall, så du kan se hur den beter sig hela vägen tills den blir varm. Vissa varmkör den innan man hunnit dit för att eventuellt dölja den ryker mycket vid start / svårstartad/ Dåligt batteri osv

Personligen föredrar jag Import pga de har oftast fått gå lite på Autobaun och inte blivit fis körda som många här hemma. Som när de väl gasar på så lämnar deras bilar dimma efter sig, så man knappt ser vägen.

Nackdel är om de skruvat, men tror inte så mycket på det idag. Det var mer i början när Importen var stor så att säga för flera år sedan.

Men håller med thombar. Du ska inte ge så mycket för den. Han kanske lockar med finans för personer som kanske har svårt att få lån på andra ställen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Clintan66 - Hur märker man när det är dags att byta kedjestreckaren?

Det var ett riktigt bra tips, ska absolut säga till att bilen ska va kall om jag ska komma och titta på den. Men såg på transportstyrelsens hemsida att den är avställd nu sen så enligt annonsen verkar killen inte ha några vinterdäck till den? Kan bli svårt att provköra då :/

Visst finns det många skruvade bilar från Tyskland, men känns inte som det är värt att göra på en E36 som har några år på nacken :) men better safe then sorry :)

Jo visst kan det vara så, pengarna har jag redan så finansen är inget som lockar mig. Jag hör av mig när jag får svar från säljaren.

Mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.