|
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara skriva av mig, tycker bilen har dragit lite väl mycket jämfört med pappret, men idag var det dags för långfärd. Malmö-Göteborg, tur och retur, 2 vuxna, 3 barn, fullt bagage, och farthållaren på 115, mest för att jämföra vår gamla Seat. Resan slutade på 0.62, vilket är helt sjukt. Seat:en hade största motorn, dvs 4-cyl 170hk dieseln och den har vi aldrig lyckats bättre än 0.63-0.64 oavsett vinterdäck/sommardäck. Resultatet: får ta en snack med frugan hur fasen hon kör med bilen på veckodagarna :) | |
|
Det låter riktigt bra min har som bäst/lägst dragit 0,67 Göteborg-->Jylland-->Göteborg men då vart nog hatigheten lite högre med tanke på att de har 130km/t på vissa sträckor i Danmark. I snitt drara min 0,79 och som sämst (förra tanken faktisk) drog den 0,91 men då kör jag främst bara blandat och i stan |
|
|
Har du manuell eller aut vilka däck har du? Själv kör jag med 18" RFT på sommaren och min lägsta notetering 0,67 vart med RFT. På vintern kör jag samma dim fast vanliga däck alltså 225/40 fram och 255/35-18" bak. |
|
| Manuell låda och icke RFT 17", dimension är jag osäker på. Ska tilläggas att både Seat och BMW kommer från vad färddatorn har berättat, men senaste tankningarna på BMW har inte diffat något värre vid pumpen. | |
|
Okay kan ju förklara att min drar lite mer, jag använder en app som heter "mileage" för att mäta förbrukningen |
|
| Ah, bra tips! iOS/Android? | |
Karl-Hilding |
Har upplevt en del förarare som inte har gaspedalen still. De sitter och pumpar med den och förbrukningsnålen pendlar mellan 0.5-1.2 hela tiden. Mycket jobbigt att åka med dom, både att se/höra/känna detta plus att man blir åksjuk. |
|
Min fot är still stör mig också på det. Däremot använder jag sällan farthållare. Android |
|
|
Hej var och servade min E92 330d idag i skellefteå. Körde t/r 24mil E4 med farthållaren ställd på 100km/h med en snitt fart på 99.6km/h ner och 99.8km/h upp. och jag fick en slut förbrukning på 0.4533 Har fortfarande vinterhjulen på( Orginal dimention ). Men måste erkänna att förbrukningen har sjunkit drastiskt med att temeraturen gått uppåt. Hämtade bilen i Januari då körde jag 110km/h med farthållare då var det -15grader kallt och då ville hon ha 0.63/mil Det tyckte jag var bra då men ni ska se mitt flin idag! Fast det är klart stadskörning då ligger jag över specen med 1dl ( Det som bmw anger och då har jag blivit omkörd av farmor anka ) |
|
| Grymt men tråkigt;-) | |
| Bumpar med ny mätning. Körning E6 Malmö - Värmland, samt diverse 70/90 från Värmland till Norrköping slutade både bilens uträkning och manuell uträkning vid tanking på 0.60. Däremot kan jag hålla med övriga ang. stadskörning, då går den inte särskilt billigt :) | |
| Skiljer rätt lite mot min 320d -06 då. Kört 450 mil genom Europa, iofs med takbox, fem pers och fullt bagage, haft ett sammanlagt snitt på 98km/h och en förbrukning på 0,63. Mesta av tiden har varit autobahn med farthållare på mellan 130 och 150. Min är också manuell och varvar troligen mer än din sexa. | |
|
Vilken bil som helst går ju att få ner till mycket låga siffror med ecodriving på landsväg. Svårt att jämföra eftersom det skiljer så extremt mycket på vem som kör. Körde nyss 30 mil på 0.58 med min 318i 140hk gamla bensinare som gått 22000 mil, när tjejen kör landsväg så ligger den på +0.75 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.