|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans, snart är det dags att köra ut M5an från garaget med nya fälgar och lite annat smått och gott. Jag vill polera bilen men vet inte vilka medel jag skall använda eller vart jag skall köpa dessa medel? Jag har en poleringsmaskin som funkar väldigt bra. Kom gärna med förslag vilka medel jag skall ha, vart jag kan köpa dessa och vad priset är (om ni nu vet) Tack på förhand! // Papiic | |
|
Jag utgick från tråden "Meguiars produkter verkar mycket bra" som ligger lite längre ner här under Bilvård. Beställde grejerna från Länk Snabb leverans, bra priser och billig frakt. Rekomenderas =) //Kim |
|
|
Jag köpte Poorboys produkter från länken ovan. De har fått mycket bra betyg på olika forum. Jag har inte så mycket att jämföra med, priset var helt okej och jag tyckte det vore kul att testa något annat en de "vanliga" märkena i Sverige. Är mycket nöjd, speciellt med Poorboys QD+. Använde det senast igår och nu har lacken en nyvaxad känsla. Dock är det ingen polering så små reprepor finns ju kvar. |
|
| Meguiars grejer är sjukt bra, lycka till med att göra den fin. Det är en eftermiddags jobb ca, men det är bara sååå värt det! | |
|
Mitt tips är att polera med maskin och vaxa för hand. Annars blir det lätt poler rosor. Mvh. Richard |
|
|
Mitt tips: Länk eller Länk Lycka till. |
|
|
Så här gjorde jag, och jag blev sjukt nöjd med resultatet. Kör med Meguiars ultimate compound med hård trissa, om du behöver rubba lacken. Kör tills medlet är förbrukat, och torka av eventuella överblivna rester med microfiberduk. Kör därefter med en polish (jag hade Ultimate polish från Meguiars) och kör med maskinen med medelhård trissa tills medlet är helt förbrukar, och var noga med att torka av överblivna rester med microfiberduk eftersom detta medel ger en rätt fet yta. Därefter kör du med en mjuk trissa med Meguiars ultimate wax och kör med maskinen tills medlet är helt förbrukat, du får en ganska fet yta och torkar av eventuella rester med simsalabim en microfiberduk. Anledningen att du ska vara noga med att torka av efter omgång två, är att om ytan är för fet när du lägger på vaxet så fäster vaxet sämre. Så gjorde jag, och jag blev sjukt nöjd! Du måste vara super-duper noga att bilen är helt ren innan, coh att du fått bort asfalt och oljerester från skärmar och så. du skall kunna dra med fingret på skärmarna bakom hjulhusen, och är det rent där så har du förmodligen fått bort allt. Lycka till! |
|
| Efter polering så kan man torka av bilen med isopropanol blandat fifty-fifty med destillerat vatten. Därefter lägger man på lackförsegling/vax. | |
|
Kör med en sån här Länk Har haft min i tre år..fungerar utmärkt. Köp rondellerna hos SGA i Bromma eller ngn annan. Länk där har de proffs vax o allt annat. Torka av vaxet genom att linda in rondellerna/maskinen i handduk..sen är det bara att köra! Då slipper du microrepor o rosor. OBS! mjuk o fin handduk! |
|
|
Jag har också en sådan som Super Gut länkar till, fast Rustas variant. Det enda som skiljer är att man på Rusta-maskinen inte kan ställa om varvtalet. Fungerar utmärkt (även om man förstås inte kan få bort de allra värsta reporna såvida man inte har väldigt gott om tid) och är ypperlig för nybörjare. /Masten |
|
|
Aha.. ok kolla bara vad den har för varv när du köper vax. En del har högre/lägre viskositet vilket såklart påvekar varvtalet! Om du vill ha bort repor så kör polerpasta med hård trissa/rondell. Byt sen till mjuka o vaxa på/över polerresterna. Sen på med rena o handduken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.


