|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har under vinterperioden haft väldigt ryckig tomgång på bilen. Nu när första plusgraderna kom så har jag samma symptom fast mycket värre, plus att bilen går väldigt ryckigt när man kör den. Främst när den är kall. Tomgången är dock ryckig oavsett om bilen är varm eller kall. Vad tror ni det kan vara för knas? / Alexander | |
|
Vad för bil gäller det? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Förlåt glömde helt skriva det! E46 318i -99 |
|
|
Lägger upp en film för att visa tomgången när den är varmt. Som ni hör misständer den och puttrar en del, men så fort man gasar på går den bra. Vad tror ni den kan vara? |
|
|
Skulle uppskatta om jag kunde få tips om vad det kan vara.. Har testat spraya med startgas lite här och var, men kan inte finna att det drar tjuvluft. |
|
|
Kan inte fyrorna alls, men hur långt har den gått? Kanske dags för tändspole. Min har gått snart 22000 och hade lite problem att den blöddrade när jag skulle iväg osv. Bytte tändspolar och hlet annan bil. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Håller med Clintan66 där. hade själv problem med tändspole. då gick den jämnare när man gasade lite mer (försiktigt) men missade massa på lägre varv och på tomgång. hur pass har du sett över bilen? ta och ge på lite 5-56 eller nått annat spännande så de finns bra kontakt i tändsystemet till att börja med. kollat stiften? koppla ur en tändspole i taget och se om de blir skillnad. sen flyttar du den å ser om felet hänger med eller inte. BMW ownz |
|
| En felkodsavläsning borde ge svar på var misständningen kommer från. Kan ju vara allt från nämnda tändspolar till lambda eller luftmassemätare eller dålig bränslepump | |
|
Tack för svaren! Har inte mekat något med rotor eller likande, så kan gå över det. Har dock beställt nya stift då dom gamla såg rätt slut ut. Bilen har gått 19800 och har ny LMM. Ska kika över tänddelen lite mer noga efter jobbet. Återkommer! |
|
| Har inte mekat med spolarna* skall det stå. | |
|
Börja med dina stift och se hur den beter sig efter det. Mest så du tar ett steg i taget. Har du tänkt behålla bilen ett tag, så kan jag rekomendera oavsett att byte tändspolar sedan också. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Okej! Antar att dom brukar krångla med andra ord... Testade att smörja upp div kontakter, blev ingen skillnad... Nu när jag hade huven öppen hörde jag som ett "sugande" ljud som kom till och från på insidan av motorn, det var ingen konstant ljud utan det kom lite då och då. Kanske en sprucken slang? testade även att koppla ur tomgångsregulatorn på utsidan av insuget, och tomgången blev stabilare och slutade misstända under några sekunder, sedan blev det lika igen. |
|
|
Har du kollat din vevhus slang? Gör annars det också. Kan du göra när du byter stiften. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Nej, vart sitter den belägen på ett ungefär? | |
|
Som skrivet innan så är jag inte 100% haj på fyrorna, men på sexorna är slang dragen brevid/bakom fuelrailen. Den kan spricka efter ett par år på nacken. En ner dragen till Vakum klockan under insuget Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Nummer 11 på bilden Länk Här är bild på slangarna Länk Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Vilken smidig sida! Tack så mycket, skall gå över dessa när jag byter stift. Återkommer med svar. Tack! |
|
|
Fick mina stift idag, testade dom utan framgång. / Alexander |
|
|
Har du kollat över dina slangar ännu? Hur långt har din bil gått. Närmar den sig 20000 eller över det, så kan det vara tid för tändspolar också. Om det är samma tändspolar som till min, så har jag sex stycken Bremi bättre begagnade som du kan få billigt vid behov. Hojta till så fall. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Hej! Den har gått 19800 så det lär väl vara dags.. Har inte kikat slangarna än. Min bil blev dessvärre vandaliserad här om natten så blev massa annat att lägga tid på. Ska börja riva i slangarna när ja har tillgång till garage. Dessvärre har ju denna motor "klumpen" med 4 spolar i en del. Så man byter allt i en klump. Men tack ialf! |
|
|
Hej igen! Har gått över alla slangar och dom är fina. Nu har även bilen börjat lägga av då man släpper gasen samt kopplar, tex in mot en korsning. Någon ide om vart det kan sitta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.