|
|
|
|---|---|
|
jag har en 530 touring -06 som så många andra har rostat på bakluckan. Jag såg det som små bubblor vid glasluckan och åkte genast till BMW, och förklarade vad jag sett utan att vidare undersöka bilen, som fotade det och skickade in. Fick svar ganska snart att det blev garantiärende och att jag får själv åka till lackverkstaden. Jag tog kontakt med lackverkstaden och lämnade in bilen, får själv bekosta lånebil och skjuts då lackfirman ligger utanför stan. Jag får tillbaka bilen, några dagar senare när jag öppnar bakluckan ser jag att det även är rost i nederkanten på bakluckan. Blir lite trött, då jag Lämnat bilen till BMW och sagt jag har rost på bakluckan.... Men men, även detta blir garantiärende, och jag lämnar inte bilen till BMW utan får ordna med allt runt omkring än en gång. Till saken hör att det var en del andra lackjobb på bilen samtidigt, då vägverket spritt ut sten på vägen med bl.a. Sprucken ruta och stenskottrappad bil. Och de lackjobben var jag inte nöjd med eftersom jag kunde se vart stenskotten hade varit som gropar i lacken. Och ja det var den lackfirman BMW har avtal med!! När jag nu hämtar bilen efter andra omlackningen så ser jag att det ser för jäkligt ut under bakluckan!!! Kittet är utsmetat hur som helst, avrinningshålet längst ner är överlackat mm. Åker till BMW och uppvisar detta, men han som har hand om det är inte inne, men killen som följer med ut och tittar medger att det ser inte fackmannamässigt ut. Jag säger att jag vill att de tar det men de säger att det är min sak att kontakta lackeraren!! Jag har ju kontaktaktat BMW att det är fel på deras produkt som de har leverarat och jag får fixa det själv sedan ska jag fixa reklamationen av jobb som deras angivna underleverantör har gjort!! Min fråga är: Är det verkligen så att jag ska behöva göra detta jobb? Borde inte BMW ta hand om det och hjälpa mig som kund hos dem? Om jag köper ett par byxor som är för långa och får dem upplagda, och sömmerskan gör fel går jag ju inte till sömmerskan utan till butiken. Tyvärr har det vart krångel med mycket av service av min BMW så detta är högst troligen min sista BMW tyvärr! Trodde att om jag betalar så får jag bra kvalitet, bra service och bra garantier, men ska jag göra jobbet själv kan jag likaväl köpa en bil för 300 000:- istället för 600 000:- och då har jag väldigt mycket pengar över att byta bil för varje år istället. (jag vet, det är troligen inte riktigt samma körglädje!! Men såna här saker dödar även det körglädjen) Hoppas någon kan ge mig råd om jag måste sköta allt själv eller om min BMW verkstad borde hjälpa mig. | |
|
Jag fick det förklarat att lämnade jag den hos Bmw tig det en till två dagar extra pga att de skulle hämta och lämna bilen Jag fick iofs helt ny lucka Ha deT |
|
| Tror du har att göra med en oseriös bilhandlare. Du kan ju kontakta BMW Sverige och förklara hur du blivit bemött av din lokala BMW verkstad. | |
|
Vilken BMW-verkstad är det, kanske skall byta till en annan! BMW CS #5206 |
|
|
Jag tror dom kan hänvisa till en annan verkstad, precis som dom gjort. däremot ska du absolut inte lägga ut en massa pengar på att få bilen lagad, det står klart och tydligt i Konsumentköplagen. En reklamation får inte medföra några kostnader för kunden. Om du står på dig och absolut vill att BMW ska fixa allt med reklamationen så måste dom göra det. Fast som sades tidigare, då kan det ju dra ut på tiden. Dustin har liknande, många prylar får man reklamera hos Dustins leverantör för att det ska gå fortare, men accepterar man inte det så tar Dustin hela reklamatonen, det är dom tvungna till. |
|
Karl-Hilding |
Har upplevt liknande 2 ggr med BMW.s sk garantilack. De lämnar till en lackverkstad som de har avtal med och de var inte villiga att tala om vilken. Slarvigt utfört båda gångerna och man tröttnar att reklamera. Efter 2-3 månader var huven full av stenskott. Verkade som om lacken var oerhört tunn och tålde inget. Stora flisor flög upp. Bakluckans lack på båda nedersidorna flagnade av och man såg att det var en beg mörkgrå baklucka. Jag tröttnade och sålde bilen. |
|
Tyvärr verkar kvaliteten både på kundbemötande, garantijobb och lack vara högst varierande. Jag tror tyvärr att det enda sättet att säkra kvaliteten på dessa jobb är att lägga sig i själv så mycket som möjligt och försöka se grejerna mellan varje delsteg (förarbete mm)etc. Det ska inte vara så men det är nog verkligheten. |
|
|
Var är yrkeshedern hos hantverkare idag? Jag menar har man en lackfirma vill man inte att alla på stan ska prata om det fantastiska resultatet man får hos den firman, inte " jag såg gropar i lacken efter stenskotten som bara var överlackerade", "jag ser skarvarna", "kittningen ser ut som en 3 åring har gjort" osv!! Kundbemötande är en annan sak, BMW räknas ju till en lite mer kvalitativ bil, därav kan de ju ta ett högre pris, men får jag inte det lilla extra för att jag betalar dubbelt så mycket för bilen, då är det ju ingen idé! BMW sverige försökte jag få kontakt med i ett annat ärende men de svarade inte i telefon och svarade aldrig på de emailen jag skickade! (då hade jag problem med ryckande motor, och BMW verkstaden ville bara byta del efter del som inte var felet och jag skulle bara betala för allt!!) Som sagt jag har gillat att åka BMW, men efter denna är det nog tyvärr slut på min BMW era.... ska det vara sådan usel service, så kan jag nästan åka franskt! Obs nästan!!!!!! |
|
|
Eftersom det är en -06:a har tiden för reklamationer passerat och det är ett garantiärende. Garantin gäller för genomrostning så igentligen är det fråga om ren goodwill och då har inte BMW några skyldigheter enligt konsumentköpslagen. Nu har du redan tagit direktkontat med lackverkstaden och måste förmodligen fortsätta den kontakten. Men visst, BMW bör åtminstonde rent sevicemässigt och moraliskt hjälpa dig om lackverkstaden inte tar sitt ansvar. Annars ger ju inte goodwillen dem någon goodwill utan bara merkostand. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Ja sedan kan jag ju tycka att BMW borde vara intresserade och få ett brea resultat för pengarna de trots allt betalar! Jag menar hade jag varit BMW och betalat en lack firma ett antal tusen för att de ska göra ett jobb, så hade jag ju varit intresserad av det det skulle bli bra så jag slapp kunder som är missnöjda! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.