|
|
|
|---|---|
|
Byts glykolen i nyare bmw på intervall eller är longlife =bilens livslängd? När infördes detta i så fall? Har aldrig sett eller någon som nämnt detta vi samband vid service. Bilen är nu 8år Vilken glykol skall fylla på med? Om det är lifetime glykol? Jag är skeptisk mot lifetime saker. Dålig/gammal glykol brukar medför högre risk för topplockspackning. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW uppger själva att det är "lifetime" på den nya typen av kylarvätska (är av den så kallade HOAT typen) och att det inte finns något bytesintervall. Denna nya "lifetime" kylarvätskan började användas i - E65 from 09/2003 - E85 - CBS-bilar from 09/2003 - SIA-bilar bensin from 03/2003 - SIA-bilar diesel from 09/2003 - M-bilar from 09/2003 Länk Det är ju främst rostskyddet som bryts ned. Efter att ha surfat runt lite så verkar det som att vissa verkstäder tycket att ett bytesintervall vid 5år/15000mil är mer lämpligt med lifetime. Här är en lista över godkända kylarvätskor från BMW Länk Som du ser så är det en blandning av "vanlig" glykol (tex Castrol Antifreeze NF) och HOAT glykol (Glysantin G48). Vad du INTE ska ha är lifetime glykol av typen OAT som finns lite överallt (tex på Biltema och heter där Longlife G30). Enklast är att du går till din BMW-återförsäljare och köper några dunkar kylarvätska. Du kommer med största sannolikhet få ett par 1.5L flaskor av "Radiator coolant original BMW" med artikelnummer "83 19 2 211 191". Detta ska tydligen vara BMW lifetime kylarvätska. Vilket märke eller tillverkare det egentligen har jag inte sett några uppgifter på tyvärr. |
|
Tack för ett bra svar! bilen är en 04 och rullat nästan 15000mil läge för byte eftersom jag tänker behålla bilen ett tag till |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, 8år/15000mil, då tycker jag personligen att ett kylarvätskebyte är en bra sak att göra. Annars kan man vänta tills någon reparation av kylarsystemet behöver göras, tex byte av kylarslangar eller vattenpump, och passa på att byta kylarvätskan på samma gång. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.