AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.833

Ny 520d eller MB E220CDi eller Audi A6?

Sida 1 av 2
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har börjat fundera på att byta firma Passaten och det är väl dessa 3 som är aspiranter till titeln.

En nästan skrapad F11 med automt, metallic, sportstolar, drag och komfortpaket landar på 401 med rabatter. MB verkar ha grymma problem att få ut sina bilar och där får man en Avantgarde med motsvarande motor mm under 400. Nya A6 avanten börjar snett över 370 med multitronic och en rätt bra specad sådan får man också under 400.

Mest prisvärd verkar Audin vara, men är det bästa köpet?
är du inte nöjd med Passaten?

/Anders
Ro
972
Robert J
Den är helt OK, men leasingen går ut om ett år och en ny motsvarande Passat känns inte prisvärd. Även om bilarna funkar bra så brukar jag byta när leasingen går ut för att slippa problem.

Den jag har nu var det kampanj på så den gav jag bara 314 med R-line, DGS, 4M, Webasto mm. Nu skulle en Passat GT med liknande utrustning kosta närmare 370 och även med bra rabatter så blir det marginell skillnad mot ex en A6. Visst är det en 2wd bil, men 4wd är inget måste då jag har X5:an när det behövs.
Ro
972
Robert J
Såg nu att du har en E220CDI -11. Hur upplever du växellådan? Provade en E220CDI -12 med 7-stegs automaten och jag tyckte den kändes slö och seg jämfört med 520dA. Kan de 14hk som skiljer kännas så väl? Mercan känns väldgit seg jämfört med Passaten också, men den är betydligt lättare och har DSG-6.
Jag tycker att Mercan går riktigt bra. Har mest hunnit köra i stan och lite korta sträckor utanför stan så kan inte yttra mig så mycket om landsvägskörning ännu. Är ändå positivt förvånad. Den går givetvis inte alls att jämföra med 535d och 520d F11 har jag inte kört ännu. Automatlådan växlar fint som de brukar i Mercorna. Lite störande är det dock att man är van från BMW-s sportautomater att man inte behöver föra tillbaka växelväljaren när man ska kliva ur men det är ju en vanesak. Bra komfort som alltid, även om 535d faktiskt går mjukare i comfortläget. Den här är dessutom fullsmetad med nästan all extrautr så den ger mkt valuta när man kör den även sett ur den synpunkten.

/Anders
Länk
Ro
972
Robert J
Tackar för länken!

Nästan som jag misstänkte när det gäller teknik och komfort. Det blir en tur till Audi idag och se vad ekonomin säger också. Verkar som det inte riktigt är samma priser och utrustning här som i Tyskland. Vad jag kan se så bjuder både BMW och Audi på grundpaketet, men på en Audi så får man en med automat för samma pengar som en BMW börjar på. Paketen och Nav är också lite billigare till Audin vad jag kan tyda.
Bilarna i testet är lite märkligt utrustade, t.ex. har A6:an luftfjädring och massa andra dyra tillval. Om jag skulle välja en A6 som tjänstebil skulle jag personligen antagligen endast välja till Sportpaket (22.500kr) och Parkeringshjälp plus (9.500kr) så har man en lagom utrustad bil. Om man däremot lyxar till det med läderklädsel, navigator etc. så minskar prisskillnaden jämfört med BMW.
Lm
15
Lmb
535d-11
Det bästa köpet har jag svårt att uttala mig efter att enbart provkört bilarna och inte ägt någon av dessa. Jag har provat både A6 och 520d. Vad gäller MB:n har jag inte provat den mindre dieseln utan enbart 350cdi. Jag tycker att BMW:n har en mycket snyggare design både invändigt och utvändigt än de övriga två. Vad gäller köregenskaperna tycker jag att Audin och BMW:n är snarlika, men uppfattar BMW:n som bekvämare av de två. Audin har helt klart arbetat med styrningen och vikten vilket är den absolut mest positiva skillnaden mot förra genereationen A6, då den i övrigt särskiljer sig väldigt lite mot den förra A6:an. Audin motor är väldigt tyst och det märker man främst vid tomgång i jämförelse mot BMW:n. SKall man transportera fullvuxna i baksätet är BMW helt klart bättre där Audin har ett direkt dåligt baksäte, med kort sittdyna.

Mercedes har bra utrymmen både fram och bak, men i mitt tycke faller den på att utseendet inte passar mig. Bästa tipset i vanlig ordning är att provköra bilarna i direkt anslutning till varandra och själv bilda sig en uppfattning.
Ro
972
Robert J
Detta med märkliga utrustningar på testbilarna visar sig även i TV:s test av mellanklass komibs:

Länk

A6:an vann testen av köregenskaper, med luftfjädring...

Tyvärr så verkar de ha jämfört lite äpplen och päron (som vanligt) och det ser inte heller ut som de har tagit hänsyn till paket mm. Klart minus för Audin är att den har kamrem.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Audi har ett businesspaket just nu som är extremt prisvärt, kostar 4-5000 och ger typ hela Sportpaketets innehåll. de s.k. "Businessbilarna" kan man i stort sett inte göra några tillval på, men du får loss en 2,0 tdi multitronic med vettig utrustning för långt under 400... Men det är ju ingen BMW ;-)
Ro
972
Robert J
Tyvärr blev det ingen provkörning eller ens broschyr idag. Säljarna på Audi Danderyd var mest intresserade av att serva tanter med märkeskläder att få rätt stolar i sin Q3 än att sälja en A6. :(

Skall ner till Skåne på tjänsteresa i morgon, bättre lycka där nere kanske?
precis den upplevelsen och känslan jag har från VAG koncernen... om man ska behöva BE om att få köpa en bil så avstår jag hellre. Tesade en A4 2,0 TDI Avant i tre månader 2010, sen ledsnade jag på allt och sålde bort den och köpte BMW igen :-)

/Anders
har några Audi kollegor i Göteborg som inte är helt nöjda med kundmottagande...
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Man ska bara köra VAG när man kör via Europcar, har man problem i framtiden så är det bara dit igen och få en ny bil :-)

Annars är Audi-folket och VW-säljarna ganska skumma, men det gäller ju överlag alla bilsäljare ;-)
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
I min värld är BMW 520 det givna valet. En trevligare bil att leva med än de andra två tyskarna. Multitronic är ett skämt i jämförelse med BMWs fanatiska 8-växlade automat. Mercan upplevs som allmänt livlös. Jag har tidigare ägt ett flertal Audi och Mercedes men rankar idag att BMW som klar etta.

Själv upplevde jag min 520d som lite sävlig i början. Det behövdes uppenbarligen en rejäl inkörning. Efter några tusen mil har motorn vaknat till högst påtagligt. Saknar inte alls längre den 530 jag inte beställde av skatteskäl.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
För att inte tala om VW verkstäderna, helt hopplösa och långa väntetider.
Är det inte tråkigt att nya A6 ser identisk ut som den föregående?
Ro
972
Robert J
Verkstäderna har jag inte så hemska erfarenheter av. Bokade just service av Passaten i Täby och det kunde jag få veckan efter. Kompetensen har jag inte satt på några ordentliga prov, olja och filter klarar alla. (borde iaf)

520d är helt klart favoriten om man inte tar med ekonomin. Skall ta och prova en A6 innan jag utesluter den helt.

Passat Alltrack kanske skulle kunna vara något eller rent utav en Superb?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Robert J: Skönt att de skärpt sig då, men att gå från VW/Audi till Volvo är ju rena himmelriket, inga korkade sk kundmottagare som missförstår allt man säger, inte hittar bilen när man ska hämta den, utan man talar direkt med meken på verkstadsgolvet när man lämnar in bilen. Delar får de oftast hem samma dag som de lagar bilen. VW har ju INGET hemma utan det blir återbesök varje gång något är trasigt på en ny bil.
Blir intressant att se hur det blir med BMW.
Ro
972
Robert J
Hade en V50 före Passaten och jag är väl sådär lagom impad av servicen. Vet inte hur många gånger de fick ta in den för att laga förarstolen och fylla i serviceboken måste man kanske vara skrivkunnig för att klara. Den hade något fel på ABS systemet som gav larm ibland när det var snö och kallt, det lyckades de inte fixa på 3år.
Ro
972
Robert J
Var och tittade på en sprillans E220CDI AMG i metallic med automat mm. Fabriksny kärra som rullade av transporten i förra veckan. Nedsatt från 529 till 430. Fick även ett bra förslag på inbyte av Passaten så nu blev det jobbigt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.