AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.731

Obalans i framvagnen och glapp i ratten

Hej!

BMW 540IA-93 igen...

Har nu bytt motorfästen h+v. 2000kr inkl allt. Vänster var helt kaputt och var för övrigt i två delar!! Växlingen till 3:an och 4:an är fortfarande lite hård (inte lika hård!), men den stora och positiva skillnaden nu är att den är konsekvent, så att säga. Enligt BMW krävs det mycket mcyket fulare växlingar innan det är dags för kraftåtgärder, den har gått 20 000 mil och ibland blir det så här tydligen, varför fick jag inget svar på däremot (som vanligt). Vi har kollat upp lådans tillverkningsdatum och tydligen är den från 1996, medan bilen är från 1993. Betyder det att lådan har den adaptiva delen, eller är det bara det att den är tillverkad 1996 och fortfarande sammam modell..? Kardanen inkl "rubbet" är nytt och vibrationer vid acc är helt borta.

Frågan nu är, de vibrationer som är kvar (trodde allt var borta, men icke) kommer och går beroende på ALLT, såsom väglag hastighet osv osv, ibland t o m helt vibb-fritt! Vid inbromsning börjar hela bilen skaka (bara ibland även här), otroligt mycket, även mycket i ratten. Är det någon bussning som är kass? Att en bromsskiva är skev eller dylikt är nog klart, men den kan nog inte sätta bilen i så enorm svängning!? Kan det vara så att skivan initierar obalansen, som sedan tas över av en dålig/flera dåliga bussningar som på något sätt förstärker det hela? När jag kör på mycket ojämn väg, t ex gropig gursväg, så märks också ett tydligt glapp i ratten. Vissa stag och så kan vara känsliga för obalans har jag hört, kanske finns det ett samband?

Är det någon som har någon teori?

PS. Det här BMW-forumet är suveränt... och det är användarna som gör det!!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
"Det här BMW-forumet är suveränt... och det är användarna som gör det!!"

Jo, men jag tycker att tekniken bakom är riktigt trevlig oxå!! Den tackar vi för!
jp
46
jpvona
735ia 90
vad har du för fälgar? jag har bmw egna bbs rs split 18 tum döm om min förvåning när det vart mer o mer obalans i hela bilen.*felet det sitter innpressade centrerings ringar i fälgen dom äts upp efter ett tag.
åtgärd nya plastringar=balans

jpvona
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Kolla den här länken Länk

Gerhard//
frazze
Gunnar: Har du bara obalans när du bromsar..? Kör man
Länge med obalans...ex framhjul så finns risk för att man nöter ut många komponenter i framvagnen, spindel-
lederna,"styrlederna",samt div bussningar,glappet
i ratten du nämner = slitet knutkors på rattstången
Ett tydligt tecken på långvarig obalans...
En fråga: Du kör väl inte med Hangkok Ventus däck..?

frazze
ser
tjenare 540

Jag hade en 525 tds med samma problem. Speciellt med de breda sommardäcken. Problemet blev bara värre och värre tills bussningar+arm byttes (samma som länken ovan). Du sitter ju oxå med en blyspis i fronten vilket sliter fint på bussningar.

mvh
stefan
Hej!

Jag kör med 15" BMW orginalfälgar. Sommardäcken är NOKIAN NRV 225 och vinterdäcken Good Year Ultra Grip 205. Vi har balanserat om däcken plus bytt framdäck mot bakdäck osv. Skakningarna började för ett par veckor sedan och glappet har nog varit där ett tag, men glappet märks bara vid mycket ojämn väg där vägen forcerar däcken att svänga. Kan glappet i ratten ha med skakningarna att göra, eller rättare sagt, kan något(!) med styrningen ha med skakningarna att göra (både de vid körning och/eller de vid inbromsning)? Jag tycker nog att BMW kunde gett mig lite mer konkreta förslag, de provkörde bilen häromdagen när fästena var bytta, men det kanske inte är så lätt att säga vad som är galet...

frazze
Gunnar: Om du har slitna glappa styrleder, samt att....
Knuten på styrstången är glapp och sliten,och att skivorna dessutom är skeva....då förstår jag att
du har vibbar som heter duga....En fråga: bytte du ut
Din kardanstång p,g,a vibbar..? var det för att knut-
korsen kärvade...? De flesta BMW verkstäder har ett
hemligt knep för att lösa detta..ett kraftigt välriktat
Hammarslag på knukorsen....och kärvheten är som bortblåst...= inga vibbar från stången...kostnad 0:-

frazze
Kardan byttes främst pga ganska starka vibbar vid acc. Jag har den gamla kvar, kanske kan vara bra att ha/sälja...

Vibrationer är ett h-vete, man får ju gå igenom halva bilen, minst. Det enda positiva är väl att den blir grundligt undersökt av olika "proffs". Jag får vänta på nästa lön och ta in den igen för felsökning, hmrf...

Ha det!

Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
ser: Vad menar du, "blyspis" ??? Det är ju en aluminium motor, väger nästan ingenting :-)

Mvh Pontus N.
Hej Gunnar,
mina tankar går direkt till
1. skeva skivor
2. armarna, det finns tydligen en styr- och en broms-arm, namnen kan jag inte. Frågan man ska ställa sig är: hör du små klonk i framvagnen vid små snabba gupp?
If so...så är säkert gummibussningarna som sitter på armarna slut, tror det ska synas med små sprickor i gummit.
Jag bytte bromsarmarna på min 740 och glappheten och klonk försvann.

Lycka till!!

TB740

E32 740 92
E38 740 94
MB 300 SE 87(byter kam)
+11 R.I.P.
Hej!

Inget klonk alls. Det är inte alltid det skakar vid inbromsning, men oftast, och jag tycker nog att det blir allt oftare.
Vibrationerna/skakningarna i ratt och för den delen hela karossen vid körning (ej vid bromsning alltså) är väldigt oregelbundna. Ibland helt silkeslent och ibland (oftast) skakningar. Det går inte att knyta dem till någon speciell hastighet/körstil/växel, med andra ord borde man nog kunna utesluta däck+fälg och de delar som roterar där(?). I framvagnen finns något som heter stabilisatorstag, det låter ju träffande. Är det som det verkar, kaputta stag ger direkt ostabil bil? Det verkar inte vara några dyra delar till framvagnen: stag+leder+armar+bussningar och dylikt, frågan är bara hur komlicerat det är att byta sådant!?

Hmmmmmm,
kan det vara hjullager?
Lyft och känn efter glapp...?? Vet inte hur man kollar lager.

Lycka till!

TB740

E32 740 92
E38 740 94
MB 300 SE 87(byter kam)
+11 R.I.P.
eddie
GERHARD !! kan du ingen sån där sida om bmw fast i svenska.???????

Montana
Har det hänt något Gunnar?

Nyfiken:

TB740

E32 740 92
E38 740 94
MB 300 SE 87(byter kam)
+11 R.I.P.
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Gunnar: jag har en 540 -94 och ryser när jag läser hur lika dina vibrationsproblem är mina.

Jag har småvibbar i nu och då, och vid inbromsning kan det ibland börja skaka så att man blir mörkrädd, men bara ibland..

jätteskumt, JWR säger att framvagnen är sjysst, men jag kan ändå tänka mig att det är "staget" som nämns ovan, däck (rundhet/balansering med hjulen på bilen)..

måste göra något åt detta snart..

mvh,
Dan
Hej Dan!

Du bor inte i närheten av Göteborg?

Jag hade precis som du kraftiga skakningar vid inbromsning, speciellt från högre hastigheter, bara ibland, man kände ytterst lite i pedalen men det var alltså ratten som avslöjade fram-delen. Vi mätte vänster bromsskiva fram på plats som visade sig vara skev med minst 3 tiondelar, vi hade ont om tid och behövde inte mäta höger skiva för att veta vilket felet med största sannolikhet var, eftersom den första redan var "far away" från acceptabel. Skivor och belägg fram är nu bytta (Brembo skivor och Ferodo belägg, inkl montagesats) och den bromsar hur lent som helst nu. Däremot har jag ett litet(!) brummande lågfrekvent ljud, beskrivet här i forumet, det fanns inte där innan. Det enda sätt jag kan komma på att ett bromsok med skiva+belägg kan monteras fel är om det inte är helt rent på en anläggningsyta, eller om något inte är 100% åtdraget... Vi har gått igenom alla styrstag och styrleder och de känns väldigt bra, tyvärr!? Jag är inne en del på hurpass mycket stötdämpare/fjädrar kan ligga bakom de mer spontana vibrationerna, mina delar har utan tvivel gått lika mycket som bilen (minst 20000mil). Delarna behöver ju inte vara defekta, det kan vara ett fäste som är defekt och glappar på något sätt och sätts i svängning på mindre bra väg. Jag ska nog tillägga att de spontana vibrationerna var som bortblåsta på perfekt nylagd väg, därför har jag dessa funderingar!

Tydligen väldigt känsliga saker om man ska få obalans eller inte.
Mitt största problem är inte längre vibrationerna (de flesta tycker dessutom att de är fullt "acceptabla" och inget att bry sig om) Mitt ångestproblem är automaten som växlar mycket hårt på 3:an och 4:an, finns säkert en del grejer som kan ge obalans i en låda med lätta vibrationer som följd, kanske slitet ändlager kring drivaxel-stumpen som går ut ur lådan och vidare till kardan.

Mycket bil för pengarna när allt fungerar, när det inte fungerar bra så blir det svindyrt... Nu önskar man nästan att man hade en enkel Volvo 240/740/940, okomplicerad med fabriksinbyggda (haha) vibrationer, extremt lätta att meka med och billiga reservdelar. Inga fläskdäck heller, och däck finns det ju gott om till dessa...bara att byta för en billig slant om de är väldigt dåliga. Men när en BMW är i toppskick så är de oslagbara och då glömmer man gärna ekonomin...

Vi får väl hålla varandra uppdaterade Dan, vad ska du börja med?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.