AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.968

byte av kol el laddregulator 330 e46?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
jahapp 3:e maskinen som pajjar på några dagar:( skotern,e30 och nu min fina pärla 330! Var ute och körde och plötsligt började batterilampan,abs och några fler att lysa...Mina lysen slocknade och navidisplayen blev svart. Blinkade och hade sig och nu startar inte bilen. Batteriet har 11.68V avslagen motor och likadana värden när motor går! Man måste kabla igång den. Har tagit in batteriet på laddning över natten, men antar att de är kolen som är slut när volten är samma även fast motorn är igång. Mätte senast för nån dag sen och då visade multimetern 14,4 när motorn var igång, och 12,5 avslagen. De som förbryllar mig är att den blinkade och massa varningslampor tändes, brukar de göra så när kolen är slut? Mvh/Marcus
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Oj glömde fråga, är AP mektips på regulator byte samma på e46? länk nedan på e36

Länk
På E46 som jag själv bytt på fick jag plocka av generatorn för jag kom inte åt att plocka av laddningsregulatorn på plats. Det var inga problem att få av den. 2 långa bultar som håller den. Den ena ovanifrån och den andra under ifrån. Den ovanifrån kommer väldigt nära kylaren, men går att få av. Problemet jag hade var att få på remmen igen, men löste det med att ta hyls skaft och sätta på en hylsa för att inte skada remmen. Kunde då pressa upp under ifrån och kasa av remmen från hylsan och in på sin plats över remhjulet. Nu hjälpte brorsan mig att kasa av remmen ovanifrån medan jag pressade upp underifrån.

Annars stämmer beskrivningen bra tycker jag som du länkat till.

Ang dina lampor. Lyser även batteri lampan eller endast andra varningslampor?

Men som du beskriver i övrigt så verkar det vara laddningsregulatorn som lagt av.

Kom även att tänka på nu i skrivandet att jag tog av generatorn, för när jag ringde Bmw och frågade vad den skulle kosta, så om jag minns rätt var att det skulle finnas olika sorter eller märke på laddningsregulatorn.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Typiska symptom för vad som händer när bilen inte får tillräckliget med el.
Vet inte om det är generatorn som är paj, men att bilen inte får tillräckliget med el skulle jag kunna sätta någon krona på.
Hade precis samma fenomen på min e46 330 för några år sedan, i mitt fall var det strul med den positiva batterikabeln, men generatorn låter som en bra gissning om det inte har bytts tidigare.
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Ge generatorn ett par ordentliga slag med en hammare, jag gjorde det på min gamla E 39,a för 1200 mil sedan, funkar fortfarande! Bilen skall vara i gång när du gör det, och slå inte sönder godset.

\Mats
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Nu när jag tänker på de så har detta hänt förut och då var batterikablarna lite glappa...har laddat batteriet över natten och ska montera dit de strax och prova slå lite på genaratorn och se vad som händer! Går de att mäta med multimeter om t.ex nån kabel är glapp eller dålig på nåt vis?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ska försöka lista upp vad jag gjort nu!

1. Rengjort och använt tunt sandpapper på polerna och batteriet.
2. Mätt batteriet och kollat kablarna m.m. 12,5V avslagen bil, 11.80 påslagen.
3. Spruta el spray lite överallt och ryckt i kablar till gen. och bat.
4. Tagit lös 2 kablar från generatorn och sprutat el spray.
5. Försökt ta lös kåpan som sitter på generatorn för att kunna ta lös laddreg, men
kommer inte åt skruvarna.

Måste man ta lös generatorn för att få lös laddregulatorn? Tänkte
byta regulatorn och hade varit sjukt bra om man slipper ta lös den!
För övrigt så går bilen bra och allt fungerar bra med 11.80V.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.