|
|
|
|---|---|
|
Jag har kanske ljuskänsliga ögon, ser dåligt i mörker o blir lätta bländad av andra bilars starka ljus. Vanliga glödlampor går bra, men vissa xenon är galet starka, får ont i ögonen! Vinklar upp backspegeln när någon med xenon ligger bakom mig kvällstid. SUV-bilar med exonon där bländar alla tycker jag, eftersom halvljusen sitter så högt upp. Vanliga bilar med xenon där bländer kanske knappt hälften. Sen har jag en till fråga, vad jag vet får man bara ha ett par halvljus, men jag ser både äldre och nyare bilar som har någon som antingen är dimljus eller som ser ut som dimljus men som i själva verket är positionsljus(?!) Ger mig fan på folk har dimljusen på för att se bättre, men jag inte helt säker.(sitter där dimljus brukar sitta - underkan) | |
|
Jag kör ca: 100 mil i veckan ute på vägarna, och möter många som kör med dimljusen på tillsammans med halvljuset. Det är väl rätt OK om de är rätt inställda men många bländar. Värst är nog de som monterat xenon i vanliga halogenstrålkastare, de bländar för J##ligt. BMW CS #5206 |
|
| Det du blir bländad av är garanterat hemmameckat xenon på halvljuset, som inte har nivåreglering, och som gärna är för starkt. Sjukt irriterande. | |
|
Jag håller med dig, många nya bilar har sett bla volvo och audi har extremt starka xenon som jag blir bländad av ser ut som dom kör med helljus. Som du säger även dessa suvar som lyser rakt i mitt synfält, extremt irriterande !! |
|
|
Hexagon, De hemmameckade bländar - o dem der man vilka bilar som är just hemmameckade, men d är inte dessa jag syftar på. Även nya bilar med fabriksmonterde xenom bländar. Såg nyligen en helt ny bmw 5 serie touring med galet starka xenon. |
|
|
Kör också mycket natt tid helt sant att många har riktigt starka xenon jobbigt men köp dig ett oar gula solglas ögon hos optikern för just natt bruk och ha tänt en liten lampa i bilen så blir du inte så ljuskänslig när du möter dem Titta för allt i världen inte på dem när du möter dem Utan koncentrera dig på höger sidan Ha deT |
|
| Det är nog dom som har satt i xenonlampor med högre kelvin, typ 6000K eller 8000K, som bländar mest förutom hemmameckare. | |
| Högre kelvin-tal medför inte mer ljusstyrka (lumens), utan det som bör blända mest är 4300k, då det kelvintalet ger mest ljus. Det gäller då om man jämför olika kelvin-tal i samma konverterade lykta | |
|
Som tidigare skrivits i tråden så är det egoistiska idioter som olagligt låtit montera xenonsatser i sina vanliga halogen-strålkastare. Detta bländar sjukt mycket och jag brukar bjuda på helljus tillbaka i deras ögon. Angående folk som åker med halvljus+dimljus så finner jag det lika störande och bjuder även då på helljus tillbaka. Det finns dock vissa bilar, bland annat någon Ford (c-max?) som har 5w parkeringsljus i dimljusen - men det ser man ju för dom bara glöder lite och bländar absolut ingenting. Angående kelvintal så bländar både 6000K och 8000K och högre mer än original 4300K. Det sticker mer i ögonen och blir ett mer irriterande ljus. Även om 4300K som tidigare påtalats ger mer ljus. |
|
|
Problemet är de som konverterar till Xenon i vanlige reflektrstrålkastare. På bilar som BMW och Audi däe man har Ellipsoidstrålkastare (även kallade projektorstrålkastare) blir ljusbilden väl avskärmad och är inte beroende av brännpunktens placering. |
|
|
Jag tittade på en helt ny Volvo förra veckan, den hade DRL där dimljusen normalt sitter, i form av LED. Tror det kan bli många olika konstallationer fram över. BMW CS #5206 |
|
|
Det verkar svår för alla tillverkare utom BMW att hitta sin egen Corporate identity i mörkret. Alla försöker göra sin unika variant på DRL men resultaten blir ofta för lika varandra, och så byter man. Titta på Audi som började ganska tidigt men verkar byta utseende varje år. |
|
| Dom jag tycker bländar mest är nya bilar, där har folk garanterat nte mixtrat med eget xenon utan det är frabriksmonterat, vovlo o audi mestadels. | |
|
Jag såg en Cadillac Escalade i veckan och upptäckte att den har LED-strålkastare, undrar om inte det möjliggör att skapa intelligenta strålkastare som ändrar ljusbilden vid möte etc. Länk Länk |
|
|
Ljusbilden består av ett antal ljuskällor, prismor eller speglar som var och en dynamiskt kan justeras så att en bil inte har tre olika ljuslägen (DRL, Halv eller Helljus) utan många olika beroende på körsituationen. Bilen tar in information om ljusbehov och mötande trafik och ställer sedan in en passade ljusbild. T.ex. man skulle ju då kunna ha ett 10-tal olika halvljusbilder som kontinuerligt ändras beroende på omgivningen och vägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.