AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
605

Går inte rent alls+skitsotiga stift

Har problem med bilen ,startade knappt när jag försökte fick försöka hur länge som helst.
Tidigare idag så gick den igång utan större problem ,men märkte när jag åkte att det inte gick riktigt ´´hundra´´När den väl startade så gick den skitdåligt,gick inte alls rent i motorn utan bluddrade.Stiften är alldeles sotiga också,är nybytta för ett par hundra mil sedan.vad är det för fel??
Kom igen,behöver snabba förslag!!
Am
569
Ambush
540i/6-94
Den får för mycket soppa av någon anledning.
Utan att kunna något om din modell så ger jag tre tips:
1) Luftsensorn kan vara kass
2) Motronicenheten kan gå på nödprogram - kanske pga 1)
3) Soppatrycket är för högt av någon anledning
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du kollat/bytt fördelarlock och rotor?

Vid vissa startproblem och ojämn/dålig gång KAN locket gjort sitt..

Är alla stift sotiga?
När har du svårt att starta bilen?
Är motorn varm eller kall när problemet uppenbarar sig eller spelar det ingen roll?

Kan oxå vara någon temp givare till insprutningen som trilskas o därigenom ge för mycket soppa..(som tidigare Ambush skrev)

Mvh Janne.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Här kommer några fler tips.
Kollar returledingen.
luftmassemätaren, speciellt klaffen så den inte har hängt sig.
om det inte är alla stiften kan det vara spridaren på just den cyl som har hängt sig/gett upp.
Prova att koppla bort kallstarten, dvs den 7 spridaren som sitter på undersidan av insuget.
Om det funkar bättre då, kolla om den spridaren håller tätt/eller om givaren har lagt av.
Jag har varit ute för exakt samma symtom som du har, då var det så enkelt att klaffen i luftmätaren hade hängt sig.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
rsarits
Det sitter en tempgivare i luftmassemätaren också, om den krånglar så kan det ge problem. Är stiften sotiga så är det garanterat fel bränsle/luft blandning = för fet

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.