|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Lockup går i först efter ca 1 mils körning (då kör jag direkt ut på 90 väg) gäller vid helt kall bil. Backen slår i när bilen är varm. Om man kör och stannar till lägger i neutralen och varvar motorn pytte lite och sedan lägger i backen slår den aldrig i. Den slår endast när man kört på driven och stannar till för att sedan gå till backen utan att varva. Tror det även fungerar som det ska om man lägger un driven och rullar de sista metrarna tills man står still och sedan lägger i backen. Om man lägge ri och ur backen flera gånger på rad slår den aldrig. Det är endast då man kört på driven. Något tips? För mig låter det som något tryck, ventil eller liknande? Plastkulorna? Beträffande lockupen så har jag inte ens en fundering på vad det kan vara... Olja bytt 2 gånger i lådan. bilen har gått snart 16000 ärliga mil. |
|
Om lockupen går in sent kan vara låg oljenivå. Börja med att kolla det /Daniel |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag påtalade beteendet vid senaste oljebytet på lådan och de säger sig vara säkra på oljenivån... |
|
Skitlådan i din bil är ju känd för sina krämper. Att byta ut plastkulorna och tryckventilen är väl på sin plats, det måste ju göras så småningom ändå. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Men tror du problemet sitter i kulorna / ventil? Någon som vet kostnaden? Har snart lagt ner 50.000:- så snart skrotar jag den hellre än kostar på den men känns lite surt att snubbla på mållinjen allt annat är ju klart så bilen är grymt fin :D |
|
Lockupen går inte i under varmkörningsprogrammet utan först när bilen/lådan är varm. Vad du menar med att backen slår i vet jag inte exakt hur du menar men att den kan knycka till lite tror jag är väldigt vanligt. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Men kan varmkörningsprogrammet vara i en mils körning i 90 km/h, lufttemperatur runt 0 grader.. ? Däremot så brukar de ju vid kallstart hålla ut på ettan och tvåans växel, växlar vid 3000 varv när det är minusgrader ute och man kör iväg direkt med kall bil utan att varmköra några minuter. E38 växlingar går ju helt mjukt normalt sett men vad jag menar med att den hugger är att när man lägger i backen dunkar det till, rycker till i bilen. |
| Var det samma fenomen innan du bytte olja senast? | |
|
Blir bilen fullt varm långt tidigare än en mils körning ? Annars är det fullt normalt. Har själv nästan alltid fått köra minst 5km före lockupen går i, på vintrarna ännu längre. Att bilen gungar/knycker till när man lägger i backen tycker jag att jag upplevt med många automatväxlade bilar. |
|
|
Hej! Att hela bilen gungar till när R läggs i låter inte normalt i mina öron.Jag har haft många gamla automatbilar som funkat lite olika bla vid förhöjd tomgång så har växlarna klunkat/slagit i både D o R. Men nu till 740 bilen så stämmer det som föregående sagt kallstart förhöjt varv vid växling någon km sen normal växling. Lockupen dröjer ytligare någon km till innan man märker dom. Men att R dunkar i på bilen har jag inte märkt något av än!!! Det dära plastkule problemet har jag inte märkt av enligt dom symtom som beskrivs här på forumet.Det jag märker på min är att växlingen från 2-3:an kan slå i hårt när man"fiskör"gasar man lite till så går växlarna i helt perfekt. Nu har jag bara kört 55mil med bilen så det dyker säkert upp nya symtomer var det lider.Automatoljan är med säkerhet aldrig bytt i bilen nu 14750mil på mätarn. Bara en liten notis! så ägde jag en Opel senator en gång i tiden men automat,den växlade perfekt efter 45000mil. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Okej jag förtydligar backen smäller i med en kraftig dunk, så både jag och ev passagerare hajar till... Före oljebytet körde jag så grymt lite med bilen så minns inte riktigt och temperaturen var allt som oftast på 10-15 plusgrader. När oljebyte mm var klart och jag började bruka bilen så smällde det till och blev betydligt kallare ute.. Samma växlingsmönster idag då det var ca 3 plusgrader ute. |
![]() 1.360 Bruksbil
Pete Janes på Automatix har provkört bilen, han tyckte den växlade som en dröm. Fick fram felkod på luftmassemätaren vilket ev kan påverka .. någon som vart med om liknande? Köper man ny massamätare eller vågar man ta en begagnad? Schmidedmann säljer nya för 1400:- så är ju inte så svettigt.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.