|
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på en z-bil då väldigt många utav dem är importerade blir min fråga hur kan jag följa/se om en bil t ex startat sitt "liv" i Italien sedan Tyskland sedan Sverige ? Tycker vidare att priserna är höga med tanke på att många av dem är importerade är det en riktig iaktagelse? | |
| Är inte alla Z4 importerade.. Vill minnas att de tillverkades i USA ;) | |
|
Fr.o.m second edition tillverkas Z4 i Regensburg. Med importerad brukar man mena en bil som först sålts i ett annat land. Eller helt enkelt privatimport (fast även firmor naturligtvis också kan "privatimportera") |
|
| Jo naturligtvis är alla BMW importerade, Glöm frågan. | |
|
Som vanligt brukar det ju finnas mer importer än svensksålda då utbudet oftast är större i tyskland, italien. Har du chsinr så kan du kolla med BMW vart bilen blev såld samt när den varit inne på verkstadsbesök. Annars är ju carfax en annan tjänst, har inte provat det själv. |
|
|
Tjena Låter som det skulle vara den här bilen du pratar om :-) Länk //Anders |
|
| Japp det stämmer Toklimpan | |
|
Haha.. är också nyfiken på den, men lite tveksam till historien bakom.. Saknar värme i stolarna.. Nylackad stötfångare fram. Repiga fälgar.. Repa v bak.. Hmm... //Anders |
|
|
Länk Tag denna bil som ett exempel om jag har chassinummret till denna bil så kan jag alltså få veta bilens historik genom BMW Sverige, i vilket land den såldes, om den varit krockad osv |
|
|
Bilen du länkade till är inte privatimporterad. Sen kan du ju få mer info om den från bmw, förutsatt att den blivit servad där. Angående krockad eller ej så är nog carfax bäst på det. Transport styrelsens fordons fråga kan ju hjälpa till också. Länk |
|
|
Mysko den måste ju vara importerad då "I trafik första gången i Sverige: 2007-08-29", men sen står det Privatimport: Nej |
|
|
Den bilen är imoprterad av en firma.. Verkar rätt vanligt nu förtiden.. Är dom reggade som importör så står den inte som "privatimport". Bara "första gång i trafik" som inte matchar med årsmodell. Vilket syns på VV. //Anders |
|
|
Det står till och med i annonsen; "Bilen togs in till Sverige 2007 från tyskland på uppdrag av Magnus Törngrens Bil AB i Brämhult." Man bör komma ihåg bara för att det står privatimport; Nej. Innebär det inte att bilen är Sv-såld om det nu skulle göra något. Enklast och bästa sättet för att få reda på krockskador är att köpa bilen direkt från Tyskland, där blir man garanterad krockfri om bilen är det, carfax vet bara om krockskador på USAimporterade bilar. Ett annat bra sätt är att mäta lackdjupet, omlackat är mycket tjockare än fabrikslackat om det visar sig vara omlackat får man undersöka delen/delar om exempelvis skärmens skruvar är rörda, nyare delar än bilen etc. Mvh Stephan |
|
|
"Ett annat bra sätt är att mäta lackdjupet..." Som novis i ämnet blir jag lite nyfiken. Hur mäter man lackdjup? Måste man skrapa i lacken och mäta med mikrometer? Eller finns det möjligen något instrument som mäter med ultraljud eller liknande? |
|
|
Vill börja med att tacka er för svaren, på vilket sätt skulle det vara lättare att köpa bilen i Tyskland och därmed få veta att den inte varit krockad? Tror väl för min del att jag kommer att åka till Tyskland och köpa en Z-bil då priserna där är "bättre" Men innan det så ska det klaffa med försäljninng av MC inte helt lätt, |
|
|
g.o.: I Tyskland är det upplysningsplikt om bilen varit krockskadad. /Masten |
|
|
Kax; Det finns en lackdjupsmätare, jag har läst om det för flera år sedan i Tyska biltidningar och nu har Stockholmsbilvård skaffat en Länk och visar skillnaden bra med två bilder. Det kan tydligen vara fördel att ha med sig en sådan mätare när man hämtar ut sin fabriksnya bil om det är så att bilfirma lackerat om den efter transportskada och inte upplyst en om det. Länk Minns att Vi Bilägare själva råkade ut för samma sak med en 95as Polo som också började rosta efter ha blivit dåligt lagad innan leverans. Sådan behandling förekommer i Sverige medan det i Tyskland är brukligt att bilarna säljs med skadorna av firmor som handlar med skadade bilar i stället för levereras till kund utan att säga något. Vid köpet av min äldsta 540i E34 som då var 14år frågade jag den private säljare som ägt den i 5år om den varit krockskadad och fick reda på att efter en mindre incident byttes grill och framstötfångare ut i övrigt inga skador vare sig hos honom eller de två ägarna innan. Så brukar det gå till, dock får man lov att fråga samma sak om mätarställningen garanteras. Med fördel skrivs uppgifterna ned i köpkontraktet. Brukar finns rutor för det i standardkontrakten både vid privatköp och framför allt från handlare = det är säkrare att köpa i Tyskland än här för har man skrivit på och det visar sig inte stämma riskerar säljaren upp till 1års fängelse Länk det var en bilhandlare som åkte in i ca 8-9mån för justering av mätare i höstas. Mvh Stephan |
|
|
Lackdjupsmätare kan du köpa här: Länk /Masten |
|
| Ah, tack för info. Ska inte köpa någon. Blev bara nyfiken på hur det funkar :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.