AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.129

M-paktetet utan M-sportchassi vid köp av ny BMW 520d?

Jag skall köpa en ny BMW 520d med M-paketet men vill ta bort M-sportchassi pg a sämre komfort.

Jag har provkört en BMW 520d med standardchassi och den har bättre komfort.

Min fråga till Er som äger och som har ägt BMW bilar:

- Är det dumt att ta bort M-sportchassi från M-paketet?

- Bilen skall vara mer stabil med M-sportchassi än utan?

- Ger M-sportchassi så mycket att man skall välja den istället för bättre komfort?

Tacksam för svar...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Kör du mycket på bana eller kör du mest på ojämna svenska vägar? Vilken fälgstorlek kommer du ha?
Hälften stadskörning och hälften motorväg.

18 som följer med M-paketet RFTdäck.
Jag tycker inte m-chassiet är irriterande stötigt - så länge vägen är hyffsat jämn och farten inte alltför låg. Men standardchassiet är mycket bekvämare i 99 av 100 resor.
Jag ser absolut inte att det skulle vara negativt eller att man skulle missa något med att välja bort det - ffa inte till en 520d.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har alltid haft M- sportchassi och tycker blir roligare att köra. Som en jämförelse känns en BMW med M-sport inte lika stötig som en Audi med sportchassi. Så du behöver inte vara orolig. Däckval och fälgar påverkar naturligtvis en hel del.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Vägarna i Sverige är i allt sämre skick, kallare väder förstör asfalten men pengar finns inte att fixa vägarna...

Det är viktigt för mig att bilen skall vara stabil vid högre hastighet också fast man plockar bort M-sportchassi från M-paket bilen...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Behåll M-chassiet och ta bort lane-assist eller nått istället då :)
Nu försvann inlägg här men förstår inte varför...

M-paketet kommer att vara kvar men jag ville ta bort M-chassie pg a komfort...
NiKeMaN, är du nöjd med din BMW 520dAM 2012?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Leverans v.10.... Så det är 2.5 vecka kvar att vänta.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Går det ens att beställa en BMW med M-paket utan sportchassie? Nu var det ju några år sedan, men när jag frågade om det var möjligt att beställa M-paket utan det svarta innertaket (som jag tycker är så vidrigt fult att jag inte kan äga en sådan bil) fick jag svaret att det var omöjligt.
NiKeMaN, oj, det missade jag, trodde du har fått den, hur länge skall du vänta på leverans totalt?

Nockenwelle, jag ville ha beigetyg som klädsel men det kan man inte få med M-paketet...

En säljare lovade mig att M-sportchassi kan väljas bort fast jag har hört av ngn annan att det inte går...

I bilkonfiguratorn kan M-sportchassi väljas bort från M-paketet...
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Best v3
Prod v6
Lev v10
Det var inte farligt, jag fick höra om väntetid på ca 6 veckor...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det är inga som helst problem med stabilitet i hög fart med vanligt chassiet, det är inte därför man har M-sport chassie. Främst är det väl sänkningen som är största skillnaden.
jhellstrom, tackar för infon...

Jag har läst att några känner av att bilen inte är lika stabil vid högre fart eftersom den är högre än med M-sportchassi...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.