AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.906

Går det att styra Spotify via bluetooth/USB-interface E61 -09

Ma
6
MartinJ
525dA Touring -09
Jag har en E61 2009 som jag undrar hur/om det går att styra Spotify via iDrive? Jag har iPhone 3Gs och iPhone 4. Bilen har snap-in-adapter för iPhone 3Gs.

Likaså funderar jag på om nyare bluetooth-programvara från BMW öppnar upp för exempelvis att även läsa meddelanden via iDrive? Går det att uppdatera bluetooth-programvaran själv även om iDrive saknar alternativet uppdatera programvara?

Bilen har följande relevant (tror jag) utrustning:

S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional
S612A BMW ASSIST BMW Assist
S614A INTERNET Internet
S616A BMW ONLINE BMW Online
S620A VOICE INPUT SYSTEM Röststyrt uppringsningssystem
S633A PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF. Förberedelse mobiltelefon Business
S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi-system Professional DSP
S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices
S6ABA CONTROL TELESERVICES Styrning TeleService
S6FLA USB-/AUDIO INTERFACE USB-/ljudgränssnitt
S7SPA NAVI PROFESSINAL W.HANDYPREP.BLUETOOTH

Programvara för bluetooth är fabriksoriginal.

/Martin
Jag kan inte se att det inte skulle funka med tanke på din spec.

När jag vill lyssna på Spotify i min X3 väljer jag "externa enheter" som musikkälla och där väljer jag min Iphone (3GS). Efter att den är synkad via blåtanden är det bara att starta Spotify i telefonen och voila - ljudet är igång. Har du IOS5 kan du dessutom se låtinfo och sedan styra låtarna via I-drive eller multiratten.

Berätta gärna hur det går...
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
För att kunna styra Spotify så krävs Bluetooth som är nyare än 2011. Vet att det finns liknande trådar om detta, och mig veterligen så kan du ej styra Spotify via bilens system på bilar äldre än 2011. Det ska finnas någon lösning om man Jailbreakar sin telefon, men den lösningen har jag ingen kunskap om.
OK det var nytt för mig att det är först from 2011 som funkar. Så då är det bara AUX som gäller på äldre modeller när man vill köra spotify i bilen?
Ma
6
MartinJ
525dA Touring -09
Tack så mycket för svaren!

Vet ni om det finns någon möjlighet med uppdaterad programvara eller har det med hårdvaran att göra?
kr
101
krille_540
320D X-drive M-sport -15
Har varit med om en hel underlig grej. Har bmws adapterkabel och spelar spotify. Har under senare tid kunnat byta låt på spotify samt se låttiteln på skärmen. Min telefon la av så jag blev tvungen att återställa den. Nu funkar det inte igen. Jätte märkligt samma ios version och version av spotify nu. Telefonen var ej jailbreakad innan återställningen.

Vad kan detta bero på?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har precis skaffat en iphone och ansluter den via usb för att spela Spotify i bilen. Det blir mycket bättre ljud än via AUX. Tyvärr kan jag int byta låt med bilens kontroller men efter lite tryckande på rattknappar så lyckades jag få upp låttitel och även album art på bilens skärm. När sedan artisten byts så byts inte album art utan den första artisten ligger kvar.

Det känns som om det inte är mycket som fattas för att man ska knna byta låt också. Nu när Spotify apps kommit får vi hoppas att någon gör en app så att Spotify funkar tillsammans med BMW.
do
2
docf
330iA -05
Hej!

Kan man uppdatera bluetooth på en E90 från 2005 med CCC Professional Navi så att Spotify kan styras?
Hur går detta i så fall till?

Mvh
Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.