AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.621

abs-lampa lyser ibland

ro
16
roggan89
323i - 96
Tjena bmw-vänner.
Min abs-lampa lyser ibland på min 323i-96.
Kan någon veta varför den gör det?
Om någon givare är kass så ska ju lampan lysa hela tiden..

Tacksam till svar och tips:)

Kanske något svar som kan hjälpa dig här.
Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ei
7
eip
323ti Compact -98
Hej Roggan o Clintan.

Har haft samma problem på min ett tag. Startar och allt är normalt men efter kanske 10 min tänds abs-lampan. Dock inte varje gång utan nån gång då och då. Om abs-lampan är tänd när jag stänger av verkar systemet komma ihåg detta, för nästa gång jag startar är lampan tänd. Efter att vi rullat 100 m eller så, släcks lampan. Sen kan det gå veckor innan den tänds nästa gång.

Har också haft mina funderingar på att jag kanske har dålig spänning, men lyset är ok och för övrigt inga konstigheter.

Kan det vara värt ett försök och byta abs-reläet?

Alla med friska och bra idéer är välkomna.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det kan vara smuts i det tandade hjulet som sitter i navet. Abs sensorn läser mot detta och är hålrummen fyllde med smuts så blir det fel. Vet inte hur det är på BMW men på lastbilar så beuckar man plocka bort sensorn och lysa in med ficklampa och kolla om det är rent.

Annars kan det vara kabelbrott. Oftast fram eftersom Abs kabeln böjs varje gång man svänger. Vid misstanke om kabelbrott så ohmmät med en multimeter. Mätning bör göras även om det inte är kabelbrott eftersom det kan vara fel på själva sensorn. Vet ej exakt ohm tal men men det ska vara högt tex 320 ohm. Så har man tre sensorer med runt 320 ohm och en som är oändlig så haran hittat felet:)
Abs kabeln kan bedövas böjas kraftigt för att se om det är avbrott när man gör mättningen.

Mvh. Richard
ro
16
roggan89
323i - 96
Tackar för tipsen:)
Ska skruva med att idag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.