|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag råkade ut för ett litet problem idag... Jag skulle uppdatera bilen till Stage 1, agressive, men programmeringen stannar vid 46% och klagar över communication error. 3 försök i recovery mode hjälpte nada... Jag har mailat Cobb support, men lär inte få svar förrän tidigast på mångsg kväll. Någon som har råkat ut för detta? | |
|
Fan vad tråkigt! Jag vet att min kablen som sitter i Acessporten är känslig på min. Råkade också få upp communication error när jag pillade lite, som tur var inte under programmering. Man ska nog helst inte rubba den när den flashar bilen.. Går det inte att starta bilen nu? |
|
|
Ja, verkligen. :-( Jag kollade jättenoga att den var ansluten korrekt och satt still som en död sill i bilen... :-) Den stannar på samma ställe varje gång. 46%. Alla fyra försöken nu... Med tanke på att originalprogramvaran är överskriven med 46% trimprogramvara så vågar jag inte trycka på startknappen. Tänk om trottle står på 100% med helt fel timings... Det kan ju hända vad som helst... Förmodligen får jag snällt vänta tills Cobb läser mitt mail och hoppas att de kan hjälpa mig. |
|
|
Annars får du hoppas på att Enrita tittar in här idag, han kanske kan hjälpa dig. Han verkar ju ha rätt bra koll på Cobb. Lider med dig.. Var det första installationen? Isf vill du väl bara ut och köra. Du har iaf något att se fram emot. Det blir som en helt ny bil. Jag kunde knappt tro att det var sant, att ett flash kunde göra min trevliga bil till ett monster :) |
|
| Pallar du så testa att fråga här Länk . Kanske någon som vet.. | |
|
Du gjorde väl rätt? Nyckel i Tryck på startknappen Stäng av lysen, klimat och radion Starta Flash Kanske dum fråga, men det finns säkert de som glömmer att trycka på start.. |
|
|
Tack för det tipset Simon. :-) Jag postade en fråga på det forumet nu. Jodå, jag tror nog att jag gjorde rätt. Nyckel i. Tryckte på Start, utan att ha bromsen nedtryckt. Då ska tändning vara på. Stängde av alla förbrukare för att spara ström. Öppnade inte dörren, för då kan det bli fel stod det någonstans. Start Flash... |
|
|
Har du fått rätt på bilen än? |
|
|
Nej tyvärr. :-( Den står tyst och ledsen i garaget och jag fick cykla till jobbet i detta värdelösa väglag. Jag hade faktiskt räknat med att få mail från Cobb igårkväll och är nu lite besviken på dem... för ingen mail kom. Jag har förresten provat att ladda bilbatteriet, men det gjorde ingen skillnad. |
|
|
Jag hade nog fortsatt att testa. Uppdatera APn igen till senaste beta firmware. Testa sen att ladda någon annan mapp, tex stage1 sport. Börja med att spara originalmappen i datorn, för den borde väl ligga i APn? Vad står det när du pluggar in den i bilen? Frågar den bara om du vill installera? |
|
|
Ap står nu i "Recovery mode" Det enda som går att välja är recovery. Risken är om jag resettar/uppdaterar AP och startar om från början är att den då tror att bilen är originalprogrammerad. APn börjar ju alltid med att läsa ut originalprogrammet och sedan "bygga om" det till trimprogram. Men nu har ju bilen redan 46% trimprogram + 54% originalprogram. |
|
|
Spontant så borde ju det tagits höjd för detta? Den borde laddar ur originalmappen först - och om du kör recovery, så borde den ju återställa bilen till original. Och då kan du börja om... Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Jo, det stämmer. Den läser ut originalprogramvaran, det första den gör. Och sparar. Sen använder den det utlästa programmet för att bygga nya programmet. Jag har kört recovery 3 ggr och den stannar på 46% varje gång. Om det är trimmet eller originalprogrammet den försöker installera vet jag inte. |
|
|
Allt fixat! :-) Jag ringde till Cobb och pratade med Chris. Trevlig kille. Han hade samråd med Shayne och så uppdaterade de AP Manager. Så jag uppdaterade min AP, genomförde Recovery, gjorde uninstall och till sist ny install. De sa inte vad felet var, utom att min ECU var lite "speciell". Men jag noterade att just vid 46% stannade procentmarkeringen upp en lång stund och APn kan ha gjort en timeout. Hur som helst. Bilen går som ett Monster. Och jag fick alldeles nyss ett spontanrace med förra generationens M3. Roligt. :-) Trevlig kille i M3an också... :-) |
|
|
Skönt att det löste sig. :-) Hur gick den mot M3an? Han borde väl fått det ganska svårt?? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jo, han kom inte ifrån mig... :-) Jag låg bakom på en smal enfilig stadsväg, så jag hade ingen möjlighet att lägga mig jämsides... Det ska bli spännande att se sen med downpipes på. :-) |
|
| Vilka downpipes monterade du på Magnus? Har du mätt skillnaden före (steg 1) och efter (steg 2) downpipes och ommappningen? Tid eller hp... Det vore intressant att veta! | |
|
Jag monterade VRSF downpipes. Länk 460 dollar inkl frakt. Jag tror jag slapp tull också. Minns inte riktigt. Jag har inte gjort någon mätning mellan steg 1 och steg 2, men jag tyckte det kändes bättre. Och så låter det mycket härligare också. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.