|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har läst en hel del om strul med bakluckan men ej hittat något som hjälper. Det som strular på min bil är själva knappen. Orginal så öppnar mittknappen hela luckan och den på höger sida rytan, så var min också. Men helt plötsligt ändrade den sig så att den i mitten inte funkar och den till höger öppnar hela luckan. Rutan förblir låst.. Någon som har en bra gissning vad jag skall börja leta? //Lazze 1994 530iT/5 | |
|
Mest troligt så har kablar gått av och kontaktat med andra vid bakluckans gångjärn. Detta är ett ganska vanligt problem på E34 touring men även nyare modellserier. En ytterligare felkälla är relämodulen i höger bakskärm som sköter om att mata ström till ställmotorn i respektive lås i bakluckan. //Göran |
|
|
Håller med Lazze. Smygströmmar och jordfel kan orsaka Många konstiga fel. Kör så det ryker |
|
|
Tack för ideerna, jag har kollat kablagen vid båda gångärnen, och båda ser hela och frächa ut så långt jag ser. Vet någon hur man nödöppnar glasrutan? Jag kollade också efter relämodulen, men i min högra bakskärm finns bara spolarbehållaren till bakrutan? På andra sidan sitter slutsteget samt en annan icke identifierad låda. Jag får också en del lustiga varningar om att skyltbelysning bl.a. inte funkar trots att den gör det... //Lazze |
|
|
Relämodulen sitter i höger bakskärm direkt bakom hjulhuset dvs bakom klädseln. Du kan inte se den genom att fälla ner luckan vid spolarbehållaren, klädseln mellan baksätet och luckan måste bort. Där sitter även relämodulen till torkare/spolare för bakrutan. Du kanske kan sträcka in handen genom luckan och känna någon av dessa moduler. Jag rekommenderar dig att granska kablaget kabel för kabel för att vara säker att det är i oskadat skick innan du friskskriver det. Om du har tagit loss relämodulen kan du även mäta upp kablarna och funktionen på knapparna via sockeln till modulen. Nödöppning av glasrutan tror jag bara är möjlig med klädseln borta på insidan bakluckan. Minns inte exakt hur det såg ut, jag bytte ut motorn till öppningen av glasluckan för några år sedan. Ett känt fenomen är att Check Control kan larma om trasiga lampor, framför allt i kyla, pga motorerna till ljudviddregleringen på halvljuset. Testa att dra loss kablarna från motorerna (sitter bredvid ljusinsatserna) och se om felmeddelanden slutar att komma. //Göran |
|
|
Tack Göran! Ska ut och rota mer när jag hinner. //Lazze |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.