|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt mig en e91 med originalmonterad dieselvärmare. Det jag har problem med är att fjärren stundvis inte fungerar. Gör som det står i boken och fjärren lyser grönt. Men sedan när man kommer ut är bilen likväl igensnöad. Står även på samma punkt när jag försöker. Har inga problem med att starta motorvärmaren med idriven. Har bytt batterier i fjärren. Vad kan detta bero på? Mvh Daniel | |
|
Hej! Uppar denna då vintern snart är här. Fick tips om att auc sensorn kunde ha med saken och göra och bytte denna, dock ingen skillnad. Förutsättningarna är lika som i förra inlägget. Tackar för svar. Mvh Daniel |
|
| Det låter som att bilen inte känner av fjärrkontrollen alternativt står du för långt ifrån. Blir resultatet detsamma med båda fjärrkontrollerna. | |
|
Hej! Jag körde ett test som jag hittade på nått amerikanskt forum. Detta test skulle tydligen initiera fjärren till värmaren. Testet visade sig vara ok. Fick bara en fjärr till motorvärmaren när jag köpte bilen, visste inte att man skulle ha 2? Har provat alla möjliga positioner, dock utan framgång. Antar att det sitter nån typ av mottagare som slår till webaston, men jag har inte lyckats hitta så mycket info kring det. Alla ideer mottages! Mvh Daniel |
|
|
Nu har jag iofs en F02 750 bensinare men fjärren torde vara densamma. På min så finns det iaf tre knappar. Den översta är on/off Den mittersta är start Den understa är stopp I mitt fall trycker jag på on/off tills dioden lyser grönt. Då trycker jag på start och dioden blinkar grönt ett par gånger. När jag kommer ut till bilen är den varm och go :-) Niklas Fransosen |
|
|
Hej! Min ser enklare ut har bara on/off. Men principen är densamma. Håller inne, grönt fast sken, släpper och trycker igen, blinkande grönt sken. Men ingen varm o go bil här inte... :-) Allting verkar ju vara i sin ordning konstigt nog. Kommer ihåg att den funkade sporadiskt i början då jag köpt bilen för att sedan lägga av helt. Förmodar att det är nått slags glapp nånstans. Är det någon som har en bra sida som förklarar motorvärmaren och dess komponenter? Mvh Daniel |
|
|
Kan det kanske vara så att den faktiskt startar men sen slår av då batterikapaciteten inte orkar med. Jag har förstått att när bilen känner av att batteriet är dåligt laddat stänger den av allt som går att stänga ner för att det ändå ska finnas kräm kvar så att du åtminstone kan starta bilen och komma iväg med den. Kan tro att Webaston tillsammans med fläktar drar en del ström. Testa med att ladda batteriet fullt och se vad som händer. Kan ju gärna bli så om man, som BMW själva säger, har en ofördelaktig körprofil :-) Niklas Fransosen |
|
|
Inser att min sista mening är lite ofullständig och därför en smula kryptisk :-) Det jag försökte säga är att om man bara kör korta sträckor så hinner inte batteriet ladda fullt och då kommer värmaren inte att fungera men du kan starta och köra iväg och får inget felmeddelande eller liknande. Jag har bara testat i min 750 nån enstaka gång så jag vet inte faktiskt hur det fungerar vid användning varje dag, Men då jag verkligen har en "ofördelaktig körprofil" typ 3km från hemmet till pendelparkeringen har jag ändå tänkt att stödladda batteriet med jämna mellanrum under vintern. Om jag nu inte får för mig att vara klok och gå istället :-D Niklas Fransosen |
|
|
E9x har en enkel Webasto-fjärr med ganska kort räckvidd och ingen bekräftelse på start/mottagning. Femserien har en mycket större fjärr som bekräftar mottagningen. Har du testat att stå bredvid bilen när du startar den? Det börjar klicka lite och man ser att en symbol börjar blinka på mittkonsollen. Tyvärr har dom den egenskapen att dom samlar på sig fel och när för många ligger i minnet på den så struntar den i att starta helt enkelt. Måste rensas på verkstad. Helt galet men så är det. Kollat med en verkstad som kan läsa felkoder? |
|
|
Gissar att din fjärr ser ut så här? En Webasto T70. Länk Hade en sådan till min E90 2010 och en T100 (myyycket bättre) till min Saab 9-5 2006. |
|
|
Hej! Tackar för responsen! Precis en sån fjärr är det! Tackar! Angående batteriet så byttes det i våras just pga "ofördelaktig körstil" :-) Bytte batteriet själv men fick sedan åka och koda in det på verkstad, tog mig en stund att komma över att man ska behöva koda in ett bilbatteri. Men,men... Passade då på att fråga om felkoder men det enda som han fann var just auc sensorn och den är bytt. Det märkliga är som sagt att den fungerade sporadiskt då jag köpte bilen för att sedan sluta fungera helt och hållet. Hittade en sida som förklarar hur signalen tar sig till webaston och det är ju ingen direktlänk om man så säger. Känner att det ligger utanför min meck kunskap o börja rota i bus kablar och annat så jag får helt enkelt ta mig till vår lokala bmw guru. Kan ju vara ett glapp/ärgning i antennen som ska ta emot signalen, vem vet? Mvh Daniel |
|
|
Hallå! Min 318d -11 bjöd på en överrasknjing då jag micklade med Professional stereon. Bilen har dubbla timers och funktion för direktstart av kupekylare (blower) Hade varit ännu bättre om "heater"(parkeringsvärmare) åxå funnits som jag hittde i instruktionsboken... Såldes de varförsig ? Eller är det för varmt för att symbolen ska synas? |
|
|
Hej! Det absolut enklaste sättet att se om du har parkeringsvärmare är att slå in dina 7 sista siffror i chassinumret på denna sida: Länk I utrustningslistan ska det stå Standheizung eller auxiliary heating eller något liknande. Annars kan det finnas ett "webasto" klistermärke på insidan av motorhuven. Ang problemet med min motorvärmare visade det sig att det var fjärren, lyckades köpa en billigt från Tyskland. Problemet löst! :-) Mvh Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.