|
|
|
|---|---|
|
Hej En polare till mig vill byta ,sina 18" org o köpa 19"till sin 330Cab 2005... (e46) men vilken ET funkar?vill ju inte att han köper fälgar,och sen så passar de inte.. funkar t.ex dessa fälgar??endast fälgar ,då däcken ska köpas separat istället...dessa *hubba-bubba* däck duger inte Länk tacksam för råd/tips om vilkaolika ET som passar hans bil | |
| Han vill gärna ha 19" CSL,Hartge eller BBS CH fälgar...beg,replikor m.m spelar ingen roll..bara de blir bra.. | |
|
Taget ur minnet...En vanlig E46 har smalare fälgar än en M, tror det är 8" fram och 8.5" bak. En M har 0.5-1" bredare fälgar. Utöver detta skiljer sig ET, mest bak. Min grova gissning är att fälgarna du länkar till passar, ett tips är att jämföra fälgbredder/ET via Länk . I regel kan man bredda ca 15mm "inåt" o lika mycket utåt. På min 320 E36 så sitter det original M3 E46 18*8" fram o de går precis fritt från dämparen (2mm!), bak sitter det 9" o där är det precis så de går fritt från skärmkanten. Mitt råd är att kolla vad nuvarande fälgar har för bredd/ET, o sedan mäta hur mycket man har till fjäderben resp skärmkanter. Sedan är det bara att räkna på de olika fälgarna för att se om de går på. Däcksdim har ringa betydelse så länge man håller sig när originalbredd (inte mer än 10 bredare!) samt att rullomkretsen är inte mer än 3% större. Finns en firmal i "Värmland" som säljer Zito GTR till redigt bra pris, 19*8.5" med Marangoni Myhos för 12000, riktigt snygga fälgar med inox-läpp Länk , var själv på G o köpa sådana men som steg 1 blir det renovering av original 17". |
|
|
Tack för svaret,Dawwe. Han vill bara ha CSL,Hartge eller BBS CH |
|
| Just det...Det är INTE rekommenderat att ha mindre än absolut minst 3 mm frigång till närmsta "islagsyta", allra helst minst 5mm, vilket är anledningen till 18" ryker för min del... | |
| Nån som vet org ET på 18" bmw org fälgar till 330 cab 2005? dom som medföljde till Mpkt?annars får jag ta o kolla upp ET på org fälgarna | |
|
Bianca: Original på e46 är 8" et47 & 8.5" et50 De du länkar till är 8.5" et40 & 9.5" et40 Det betyder att framhjulen kommer att hamna 13,35mm längre ut, och bakhjulen 22,7mm. Det är ganska stor skillnad! Jag vet inte hur mycket plats där finns i hjulhusen på e46, men det är bara att kolla och mäta ;) |
|
| Ok..tack för svaret Simon | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.