AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.274

540 IA -00 Lägger av i bland

Hej..
Min mor o fars 540IA har börjat att stänga av sig lite när den vill.
Var på verkstad för ca 8 månader sen å bytte generator.
Verkar som om man vickar på nycklen och rycker lite i ratten så kommer den sig. startspärren? tändningslåset?
Vad kan detta vara för konstigt fenomen?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inte helt ovanligt att en del tändningslås byts på t.ex. E38/E39.

Nu skriver jag inte att dina föräldrars bil har just det felet, men det är ett tänkbart fel iaf.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bottenkontakten på baksidan av tändningslåset är en ganska vanlig felkälla när den blir sliten, kan ge många olika "syntax errorfel" sedan har du antennringen runt tändningslåset till EWS startspärr, men det system är diagnosbart och lagrar fel om det uppstått.
Sedan beror det ju på om det är stendött när du vrider på nycklen efter att bilen stannat ??, din beskriving är lite för simpel för att kunna bena isär felbilden.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Hasso... min e38 750 "stänger av sig" kortare eller längre stunder. Fenomenet började för några månader sedan men dök då upp 1-2 ggr i veckan. Nu stänger motorn av sig flera ggr om dagen och i allt längre perioder innan den startar igen.

När jag kör bilen och den "stänger av" som kommer den oftast igång igen när den är på rullen, annars får jag starta om via nyckeln där den ibland startar direkt, eller så får jag "gnugga" i upp till 30sekunder.

När motorn "stannat" så fungera all belysning på panelen, startmotorn går, och allt annat är normalt, det är precis som att nyckeln vrids tillbaks till "läge2" av en osynlig hand.

Mvh
Skalman

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Poltergeizt... Vanligt fenomen på lite motorstarkare vagnar. Nyligen avlidna miljöpartister som inte vill gå över till andra sidan och som därför gömmer dammsugare i kärnkraftverk och släcker V8:or och 12:or.

BMW har en fix för detta med art.nr. 821-376 "Vigvatten", ganska dyrt (6790:-), men det finns även att få på Biltema, dock som spray ("Ultra Bapthizer") betydligt billigare. Vissa menar att det rentav är samma vätska, fast i olika kärl bara..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.