|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
I övriga Europa har man allt som oftast även högre disponibel inkomst, dvs man betalar mindre skatt. Sen får man själv avgöra om det man har kvar i plånboken ska läggas på ditten eller datten. Skatt är något vi måste betala, så är det bara men frågan är varför vi i Sverige måste betala så pass mycket i skatt? Det har ju gång efter annan bevisats att vi ligger i topp world wide ang den skatt vi betalar på våra inkomster. Att vi kanske betalar något mer för att vi får/vill ha en bättre (???) sjukvård osv det är i min smak OK, men i vissa fall verkar det som att det som skatten går till trots allt blir sämre. Eller att skattepengarna bara går upp i rök, ingen vet vart dom tar vägen eller varför. Är inne på Kristoffers linje, skatten på soppan kan ligga kvar så länge skatten på inkomsterna harmoniserar bättre med vår omvärld. Då är det helt och hållet upp till mig var jag lägger mina pengar. Mer pengar i min plånbok leder till ökad konsumtion av varor och tjänster vilket i sin tur leder till att någon annan får mer lön och så snurrar det på. Som det är idag så är det många som verkligen måste köra bil, långt till jobbet, ingen kollektivtrafik just där man bor, alla köpcentra ligger utanför staden osv osv och då prioriterar man att köpa bensin. Resultatet blir att man konsumerar mindre andra varor och/eller tjänster och till slut stannar det hela av. Inte riktigt tanken, hoppas jag. Dessvärre är det nog bara att vänja sig att soppan är dyr, och inte lär den bli billigare heller. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen: Jag håller med dig i ditt resonemang och erkänner att jag tänkt lite fel..Lättare skattetryck skulle innebära som du säger mer i plånboken och då skulle självklart soppapriset ligga där det ligger.. Sedan förstår jag inte riktigt varför Sverige ska betala med skattepengar att andra länder missköter sig..tex grekland..Jag fattar det inte riktigt..varför sköta sig om landet premieras med pengar utifrån om dom missköter sig?? Sverige har redan ett gapandee hål som kallas underskott...ja jo vi har faktiskt "hål i statskassan" som det så fint heter i detta "välfärdsland". Varför måste vi då göra hålet större?? Sedan för att flika in lite....vi har också dagsböter vid fortkörning...tro mig!! Argumet som "vi som har råd kan ju köra" det handlar inte om att jag INTE har råd att köra bil....det handlar om att jag vill ha ut mer för mina pengar..vilket borde gälla alla!! |
|
|
Ni får inte glömma bort att inkomstskatten lättat en hel del sen det blev en blå reglering. Om man ska kunna sänka skatten ännu mer innebär det att fler måste ha jobb, alltså mindre bidragstagare. Går åt på tok för mycket skattepengar till detta. Fast i slutändan gynnar de bara oss som har jobb, och tvärtom för dom som inte har. Är ett steg till ett ännu större klass samhälle. Fast på samma gång tycker jag att man ska hårdare åt dom som "bara sitter på rumpan" och inte jobbar men är fullt dugliga till att göra det. Tyvärr slinker det ju igenom fall där folk verkligen inte kan jobba,men tvingas i alla fall. Tycker Sverige generellt sett är för bortskämda med bidrag, och det får dom röda ta på sig. |
|
|
Betalar vi till Grekland och andra länder som inte sköter sig? Vi är ju inte ens med i EMU om du nu inte märkt det... Och nej vi har inte heller dagsböter för fortkörning. Dagsböter innebär att bötesnivån sätts i förhållande till taxerad inkomst. Inget jag tycker känns logiskt för en förseelese som fortkörning, vi borde alla dömas lika inför lagen. |
|
|
kristoffer L : Tydligen har du ALDRIG gjort en forkörning i sverige min vän. Dagsböter(som jag mycket väl vet hur man räknar ut)har jag själv fått vid olika tillfällen då jag rastat bilar runt om i sverige.. Fast först när du passerat den magiska 32km/h ÖVER tillåten maxhastighet.. Om vi nu inter ska skänka penar till Grekland..varför tjatas det om stödpaket och varför är då våran Alfons BLÅ Åberg med o diskuterar?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.