|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
alla som säger "jag har ny bil som drar lite så för mig är priset lägre än någonsin" hur fan räknade du då?? Var din nya bil för 400 000:- gratis då eller??? Alla har inte råd att skaffa ny BMW så fort soppapriset går upp.. Sedan nästa argument" jag har köpt mig en 116d så jag är jätteglad" Jovisst din bil drar jättelite men hur kul e den på motorvägen då??? Man kan inte kompensera körglädje från 300hk med en diesel bil som har 115hk ... Säg som det är istället!!! BENSINEN är för DYR... Om man skulle slå ut alla priser från 10 år tillbkaka så skulle ett fat olja gått upp med ca 132dollar...knappast troligt även med inflationer,krig o allt dom hittar på till orsaker.. oljebaroerna r*vkn*llar oss fordonsägare hej vilt och INGEN sätter stopp för dom...INGEN!! |
|
|
Som jag brukar säga: Var glad att staten dämpar prisökningar med skatten... Hade soppan varit skattefritt, så körde de första här nog en mycket törstigare bil och då hade man känt prisökningen på råoljan på ett helt annat sätt.... Och hela vår ekonomi också! |
|
|
outlaw1: Ojoj, värst vad du brann av då. Yes, jag har köpt en 118d och är jätteglad, den drar inget, kostar billigare i försäkring, billigare skatt och är mer eller mindre problemfri jämfört med min gamla 320. Den är dessutom förvånansvärt kvick (143hk/300nm) och stabil (m-pkt), t.ex. snabbare och stabilare än min 320 :) Så för mig som åker mycket bil blir månadskostnaden ungefär detsamma, men jag får åka fräsch bil, och milkostnaden blir en mindre del av bilägandet). Så vad är ditt problem, har du inte råd att åka bil så får du väl bli politiker, eller köpa en fräsch skoda pickup. Att sitta här och gnälla på det som njuter av att åka bil vinner du inget på :) |
|
|
@jacktharippares: "...visst vissa behöver bilen till jobb och sånt men det finns andra lösningar." Andra lösningar? Hur tänker du nu? Jag har 3mil till jobbet, jobbar "obekväma" arbetstider, och ingen kollektivtrafik som passar inom rimliga tider. Jag tar gärna emot tips! |
|
|
Soppapriset är fortfarande en mindre del av kostnaden av att köra bil för de flesta. Kör man upp 1500 liter bränsle per år så är skillnaden mellan ett bensinpris på 13 och 15 kr 3 000 kr om året. 250 kr i månaden. Med tanke på vad som kommer i framtiden så får man väl snarare säga att i ett historiskt perspektiv så är inte bensinen så dyr trots allt. Men lägger man man på trängselskatter, bilskatter, allt högre försäkringskostnader som straffar oss privatbilister så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att vi blir rånade. En aspekt som är väldigt tråkig är att privatbilisterna ska pressas att sänka utsläpp, köra mindre bil osv, trots att det är yrkestrafiken som står för 80% av utsläppen i transportsektorn. |
|
|
Men det är ju så samhället är uppbyggt. Företagen ska tjäna på allt för då tjänar cheferna pengar medan fotfolket ska betala allt, och ändå få sparken så företagen kan tjäna ännu mera. Därför kan man inte pressa företagen på pengar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Man kör alltså inte mindre bil om bensinpriset höjs utan man kör en mindre bil =) | |
| Inte nödvändigtvis! Man kör inte mindre bil, utan en bil som drar mindre :) | |
| Jag tycker inte bränsleförbrukningen har minskat särskilt mycket alls på tio år. Det är mest förbrukningen i EU-körcykeln som minskat och glappet till verkligheten har ökat rejält. | |
|
Om vi nått/passerat peak oil som vissa menar så är vi inne i de sista 20-30 åren med bensin/diesel som realistiskt huvudbränsle.. Det betyder att man borde köpa sig en bil med lite flås i för att passa på.. :-) |
|
|
Nja lite vardagsgnäll bara frå min sida... Men visst fan är det för dyrt ändå med 15kr litern..ingen dålig förtjänst oljeimperiet drar in... Och om nu ingen fattar hur dyr soppan är i sverige kolladå på andra länder...hur kan den vara så billig där?? Jo för i Sverige har vi Alfons Åberg vid rodret som tror man löser allt genom SKATT!! |
|
|
outlaw1: Det är häftigt att betala skatt! Varför skall människor få över lite pengar när det finns häftigare saker att göra? Tex sponsra konkade EU länder, bidra med massa flumprojekt runt om i världen, betala politikers lyxresor med boende, deras feta pension efter några års glidande mm Tycker att du är lite egoistiskt när du bara tänker på dem som är dödliga.... BMW M-POWER |
|
|
outlaw1 : Vilka länder har så låga bensinpriser då? I princip hela europa har ganska liknande prissättning på bensinet iallafall. Tror inte ens att Sverige är dyrast i Europa. Du får väl flytta till nåt land med lågt bensinpris... ;-) Fast det kan ju finnas annat som är sämre i det landet då. |
|
|
Profossen: Jag håller med - skall man köra V12 och V8 så gäller det att passa på nu, om 10 år lär det vara hutlöst dyrt :) GE: Visst är det så. Länder med billig bensin har i regel något annan som gör att man inte gärna flyttar dit (typ Iran). USA kan dock vara ett undantag, men jag nöjer mig med att turista där numera (har bott där så det räcker). It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Så länge det är oroligt nere i arabländerna får vi räkna med dessa priser och lite därtill om det håller i sig en längre tid. USA är en stor del i det hela då deras ekonomi börjar sakta men säkert börjar se ljusningar, och vi alla vet ju hur deras inställning är till bilkörning :-) Om man ser till den senare tiden så är det Kina som bidragit till den ökande konsumtionen. Antal bilägare har ökat dramatiskt där dom senaste åren. |
|
|
GE: ge dig tror du att jag e dum i huvudet eller.. Klart att det finns länder som har way more cheaper soppa..men givetvis också sämre sjukvård mm mm Men varför ska man alltid GE SIG PÅ BILISTERNA.. Vägskatt som vi betalar inte fan går det enbart till vägarna som det var tänkt från början.Då hade vi haft europas bästa vägar nu. Nä då höjjer vi med VÄGTULLAR, Lägger på lite skatter på bilförsäkringen,Höjjer bensinskatten mm mm Sedan kommer politikern på att äta gott har jag ju råd med men vill inte betala..Då sänker vi krogskatten..INte fan kommer svensson äta mera på krogen när dom redan vänder på kronan idag!! Sedan skaffar vi lite roliga nya påfund som att om bilen e mer än 15år gammal ja då får man BETALA mer skatt och inte köra vart som helst..VEM FAN KOM MED DET FÖRSLAGET?? Jag kan tyckas bitter i denna debatt men fan jag kännermig nertryckt av vår sk regering.. ALLT handlar om att visa upp ett Välfärds Sverige mot europa,att visa att minsann Sverige är rediga o duktiga med sina miljöregler o bilar. Vad sanningen bakom fasaden är det skiter dom i. Att åldringarna sitter i sin egen skit och inte får byta blöja förrän den väger en viss mängd.Allt för att spara pengar. Att dom äldre igen får ta skiten när dom bara får mindre o mindre anslag. Fångvården däremot fnkar tvärtom..får inte fångarna det dom vill så strejkar dom..VA!!När fan fick en fånge rättigheter gentemot samhället!! Sist dom satt på arslet så var detför att dom inte fick kabeltv..vips! Alla kanaler finns på kåken... Sedan det som alltid varit på tapeten...maten på kåken kontra skolan... Nä ett rejält krafttag på regeringen och kanske ett NYTT SVERIGE skulle behöva växa fram.. Jag röstar för bättre sjukvård,bättre åldringsvård,sämre för fångarna,bättre för skolbarnen....ja listan kan göras lång... Fattar att det krävs skatt för att få sverige att fungera men man lägger det på fel saker.. |
|
|
GE: ge dig tror du att jag e dum i huvudet eller.. Vet inte, men du svarade iallafall inte på det jag frågade... B-) |
|
|
Varför inte höja bensinpriset ännu mer då blir det färre bilar på vägarna och vi som har råd kan åka ostört. |
|
|
Alltså, outlaw, om du i största allmänhet bara vill kräkas på "hur hemskt samhället är" så finns det kanske mer lämpliga forum för det. Testa Flashback med de andra rättshaveristerna! När det gäller bensinpriset är ju beskattningen ungefär densamma i Sverige som den är i alla andra jämförbara länder i Västeuropa, så exakt vad menar du är det speciella i Sverige? Här är annars några vanligt förekommande saker vi INTE har i Sverige: - Biltullar på motorvägarna, annars vanligt förekommande i många länder. - Registreringsskatt på nya bilar, gå in på bmw.no eller bmw.dk och kolla vad en ny bil kostar. Vad sägs om en 116i för dryga 400 000 kronor? - Dagsböter för fortkörning (Norge, Finland) Att sedan staten inför olika incitament för att föryngra bilparken och minska utsläppen har jag svårt att se som särskilt problematiskt, men vi kan ju åtminstone vara glada så länge det sker med hjälp av morötter (miljöbilspremie eller slopad fordonsskatt) snarare än piskor (miljözoner eller straffbeskattning). |
|
|
Det som möjligen skulle vara motiverat att hålla en lägre bränsleskatt i just Sverige jmf med andra västeuropeiska länder är: 1) Land med relativt stor yta 2) Glest befolkat 3) Långa avstånd 4) Dålig kollektivtrafik pga ovan nämnda 3 faktorer. Visst har vi ungefär samma pris på soppan som i Belgien, Holland, Danmark mfl men dessa länder passerar man på en kafferast och begreppet "glesbyggd" existerar inte. För väldigt många i glesbygden är bilen det enda fortskaffningsmedlet och därför drabbas dessa hårdare. Dock är jag personligen inte för sänkt bränsleskatt - däremot gärna ett totalt sett lägre skattetryck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.