|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Skulle byta bromsbelägg och skivor fram på 316 compacten. Yttre belägget på vänster sida var helt slut inte 4-5 mm kvar. Kolven till oket sitter som F_N. Gott om synlig rost. Lönt att försöka få ut kolven för att renovera? Sätta tillbaka bromsslangen och trycka till för att få ut den i alla fall? Nytt ok 1400:- men kan inte få tag i det förrän efter helgen. 15 år gammal bil 15 000 mil Förslag? | |
| Givet.., bara att försöka trycka ut kolven och putsa lite med smärjelduk. Verkar det ok så köp en repsats och montera nya packningar, tvätta rent med brääkleen, smörj in med bromsfett/-vätska, tryck in kolven försiktigt på med slang, montera ok med klossar och sen lufta. Funkar det så kommer du undan med strax över hundringen. Funkar det inte så köper du nytt på måndag. Tar ju knappt ngn tid heller utan Win-win...:) | |
|
Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har för länge sedan slutat att försöka få ut en kärvande bromsokskolv med tryckluft, fettspruta, polygriptång eller andra tips som brukar vara vanliga. Jag börjar helt enkelt arbetet med att plocka bort bromsklossarna och trycker ut kolven med bromspedalen. Det finns garanterat ingen kolv som motstår det höga tryck bakom kolven som uppstår när man pressar ner bromspedalen med 50-100 kg. Per L |
|
|
Som Per säger, Ut med bromskolven med pedalen. Går den inte få in igen (fastnar ute) så plockar du bort oket och sätter det i skruvstädet och börjar motionera därifrån. ___________ Mvh Chrille |
|
|
Fast skall man göra jobbet riktigt plockar man bort oket från bilen och gör rent det. Även kolven plockas bort från oket. Vanligtvis har det blivit skit eller ytrost på delar av kolven och cylindern och detta är orsaken till att kolven kärvar. Stålull och/eller fin smärgelduk brukar lösa problemet och när man plockar ihop oket igen smörjer man delarna med bromscylinderfett (tex Länk ) På min gamla 3.0S -72 gör jag denna operation runt var annat år. Det är dags när bromsarna börjar dra litet snett. Då vet jag att någon kolv börjar kärva samtidigt som jag vet att det inte är värre än att det fortfarande är lätt att få ut kolvarna. Fixar man oken i tid så behöver man inte heller byta packning och dammtätning. Jag har säkert återanvänt dessa 5-10 gånger utan problem. Per L |
|
|
Tack för alla svar. Fick ta av bägge oken (besiktning på fredag). Lite för mycket rost på kolvarna (0,5-1mm). Cylindrarna i oken var ok. Chansar på att jag kan få det tillräckligt bra till sommaren. Tänkte köpa en sats från schmiedmann för 1700:-. Hade inte fått igenom den nu med de rostmängderna. Kunde inte rubba med STORA polygripen (500-600 mm). Har nu skrapat bort rosten och slipat lite och skall börja sätta tillbaka det hela. Hoppas det inte snöar alltför mycket innan jag är färdig. |
|
| En sats till bägge fram = 1700:-. | |
|
Har du haft gravrost på kolvarna kommer det aldrig att bli tätt (eller glida lätt) när du monterar de nya beläggen eftersom rostytan på kolvarna kommer att ligga mot packningarna i oket... Kolla in min länk! Där står det var du kan köpa nya kolvar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Största anledningen att det kärvar är att man kör med gammal bromsvätska med för hög vattennivå. Rosten längst ut brukar aldrig vara något större problem. Jag körde vår gamla E30 i nästan 20 år och 30 000 mil utan att demontera oken en enda gång. Det enda som gjordes var att byta vätskan enligt serviceintervallen och allmän rengöring i samband med beläggsbyten. Om du tar bort rosten från kolvarna bör de glida lätt men det kan bli otätt om rostsåren är för djupa. Det är bara att provmontera och testa. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Problemet är att kolvarna är kromade och när rosten har förstört kromet är kolvarna förstörda... Så länge rosten kommer utifrån och inte sträcker sig längre än vad yttre delen av tätningsringen ligger mot kolvens yta, är det inga problem. Tänk dock på att kolven alltid är längre ut när beläggen är slitna - dvs. rostytan hamnar längre in i oket när man monterar nya belägg... MEN om kolven har kärvat fast pga rost är det oftast kört för då är ytan som skall täta mot tätningsringen för dålig/ojämn pga rost = kolven får kasseras. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B på hemsidan står att de inte söljer till privatpersoner. Men har väl någon firma jag kan använda. Nu sitter de på bilen men det kommer inte bli bra. Ingen längre tid i alla fall. Skall kanske beställa från dem istället. |
|
| Det regnar så jag luftar lite senare. Jobbar utomhus. Garaget fullt med annat. ;0) | |
| OK man köper från autoteilmann. Det gäller att läsa åxå ;0) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.